سازمان بهداشت جهانی: بیمارستان ناصر غزه پس از حمله‌های اسرائیل از کار افتاده است

اسرائیل بارها ادعا کرده است که حماس از بیمارستان‌ها و مدارس به‌ مثابه پایگاه‌های عملیاتی استفاده می‌کند

سازمان بهداشت جهانی یکشنبه، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، اعلام که پس از حمله‌های اخیر اسرائیل، بیمارستان ناصر در غزه از کار افتاده است.

نیروهای ارتش اسرائیل پنجشنبه وارد این مجتمع شدند و ادعا کردند که گروگان‌هایی که در دست حماس اسیرند، در آنجا نگهداری می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که اجازه نیافته است برای ارزیابی وضعیت وارد بیمارستان شود.

اسرائیل کارزار نظامی خود را علیه حماس، در شهر خان‌یونس در جنوب غزه متمرکز کرده است و می‌گوید که ممکن است به سمت جنوب تا رفح پیشروی کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس گفت: «بیمارستان ناصر در غزه پس از یک هفته محاصره و یورش [ارتش اسرائیل] دیگر کار نمی‌کند.»

گبریسوس همچنین گفت که تیم سازمان بهداشت جهانی هم دیروز و هم روز قبل از آن، به‌رغم رسیدن به محوطه بیمارستان برای تحویل سوخت، اجازه نیافتند برای ارزیابی وضعیت بیماران و نیازهای حیاتی پزشکی وارد بیمارستان شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هنوز حدود ۲۰۰ بیمار در بیمارستان ناصر بستری‌اند و دست‌کم ۲۰ بیمار برای دریافت خدمات درمانی، به ارجاع فوری به بیمارستان‌های دیگر نیاز دارند.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، می‌گوید فقط چهار پزشک در بیمارستان باقی مانده‌اند که می‌کوشند از بیماران باقیمانده مراقبت کنند.

منبعی از داخل بیمارستان ناصر به بی‌بی‌سی انگلیسی گفته است که ۱۱ بیمار به دلیل قطع برق و اکسیژن جان خود را از دست داده‌اند و چندین پزشک نیز دستگیر شده‌اند.

اسرائیل بارها ادعا کرده است که حماس از بیمارستان‌ها و مدارس به‌ مثابه پایگاه‌های عملیاتی استفاده می‌کند. ارتش اسرائیل می‌گوید حدود ۲۰ جنگجوی حماس را کشته و سلاح‌های زیادی در منطقه بیمارستان کشف و ضبط کرده است.

با وجود ادامه حمله‌های اسرائیل در جنوب غزه، در روزهای اخیر تلاش‌هایی در قاهره برای میانجیگری با هدف برقراری آتش‌بس انجام شده است. با این حال، میانجی‌های قطری می‌گویند که پیشرفت‌های اخیر «زیاد امیدوارکننده» نبوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواسته‌های حماس را برای آتش‌بس «توهم» توصیف کرده و حماس نیز اسرائیل را به کارشکنی و جلوگیری از پیشرفت در دستیابی به توافق آتش‌بس متهم کرده است.

بیشتر از جهان