بلینکن: اسرائیل برای عادی‌سازی مناسبات با همسایگان عرب فرصتی استثنایی دارد 

وزیران خارجه گروه هفت در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره عواقب انسانی حمله احتمالی اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کردند

رهبران جهان در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ راه‌ها برای برقراری آتش‌بس میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در غزه و در نهایت تشکیل کشور مستقل فلسطینی با تضمین امنیت اسرائیل را بررسی می‌کنند که درگیری و جنگ در نوار غزه در روز شنبه کماکان ادامه دارد و اسرائیل می‌گوید عملیات زمینی در شهر رفح در جنوب غزه، دیر یا زود انجام خواهد شد. 

منابع آگاه خبری از شلیک چندین راکت از نوار غزه به شهر اسرائیلی اشکلون در روز شنبه ۱۷ فوریه خبر دادند و گفتند که اسرائیل نیز حمله‌هایی را در مرکز نوار غزه انجام داده و از جمله به یک مرکز عملیاتی حماس در نزدیکی بیمارستان الاقصی حمله کرده است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل عصر شنبه از کشته شدن یک نظامی در حمله مشکوک تروریستی و شلیک گلوله خبر داد که یک روز قبل در نزدیکی اورشلیم انجام شده بود.

هم‌زمان حماس مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را به پس از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به شمال نوار غزه مشروط و موکول کرده است.

درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه در حالی ادامه دارد که وزیران خارجه کشورهای جی۷ درباره آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی به خارج از نوار غزه و عواقب احتمالی عملیات نظامی اسرائیل در رفح ابراز نگرانی کرده‌اند. 

بیانیه‌ای که ایتالیا، به‌عنوان رئیس فعلی هفت کشور ثروتمند جهان، منتشر کرد می‌گوید که کشورهای موسوم به جی۷ خواستار اقدام فوری برای «رسیدگی به بحران فاجعه‌بار انسانی در غزه، و به‌ویژه وضعیت یک‌ونیم میلیون غیرنظامی در رفح» در صورت حمله نظامی شدیدتر اسرائیل در آن منطقه‌اند.

وزیران خارجه گروه هفت متشکل از بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده همگی برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده‌اند و روز شنبه با یکدیگر ملاقات کردند. 

در رویدادی جداگانه در کنفرانس امنیتی مونیخ، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز شنبه ۱۷ فوریه، در سخنانی ضمن تاکید بر نیاز به تشکیل کشور فلسطینی، گفت در ماه‌های پیش رو اسرائیل «فرصتی استثنایی» برای عادی‌سازی مناسبات با همسایگان عرب خود خواهد داشت. 

بلینکن گفت که تلاش‌های واقعی به رهبری کشورهای عرب در جریان است تا تشکیلات خودگردان فلسطینی احیا شود و بتواند در نمایندگی مردم فلسطینی نقش موثرتری ایفا کند. 

بلینکن در نشستی که در کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، گفت: «تقریبا تمام کشورهای عرب اکنون حقیقتا به‌دنبال ادغام اسرائیل در منطقه‌ خاورمیانه و عادی‌سازی مناسبات با آن‌ کشور و ارائه تعهدات امنیتی و تضمین‌اند تا اسرائیل احساس امنیت بیشتری داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دولت جو بایدن افزود: «به نظر من اکنون اقدام به تشکیل کشور فلسطینی که امنیت اسرائیل را نیز تضمین کند، ضروری‌تر از هر زمان دیگری است.»

ماه گذشته، خالد بن بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، به بی‌بی‌سی جهانی گفت که پس از پایان جنگ اسرائیل با حماس در غزه، ریاض علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. او در عین حال تاکید کرد که این کار یک شرط دارد و آن ایجاد کشور فلسطینی است. سفیر سعودی در لندن همچنین گفت که قبل از حمله حماس به اسرائیل، عربستان سعودی و اسرائیل به توافق عادی‌سازی روابط نزدیک بودند. 

با شروع جنگ غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، به اسرائیل تلاش‌های بالقوه برای عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و عربستان سعودی به حاشیه رانده شد.

هفته گذشته بلینکن در سفر به اسرائیل در تل‌آویو به خبرنگاران گفت که عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل به پایان جنگ غزه و تمایل اسرائیل برای گام برداشتن در مسیر راه حل دو کشوری بستگی دارد. 

بلینکن در آن سخنان در اشاره به دیدارش از عربستان سعودی در چارچوب رشته‌سفرهایش در منطقه، گفت: «در ملاقاتی که چند روز پیش با ولیعهد عربستان [شاهزاده محمد بن سلمان] داشتم، او تمایل و عزم خود برای پیگیری عادی‌سازی مجدد [روابط با اسرائیل] را تکرار کرد.»

بلینکن گفت: «شاهزاده محمد بن سلمان بار دیگر گفت که عادی‌سازی روابط دو شرط لازم دارد: اول اینکه باید در غزه آرامش برقرار شود و دوم اینکه باید یک مسیر روشن و معتبر برای تشکیل کشور فلسطینی موجود باشد.»

تکرار مواضع وزیر خارجه ایالات متحده درباره روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل در حالی مطرح می‌‌شود که عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که هرگونه عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو، مستلزم توقف جنگ، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و تشکیل کشور مستقل فلسطین بر پایه مرزهای قبل از جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷، به پایتختی بیت‌‌المقدس شرقی است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز روز شنبه در مونیخ گفت که اجرای راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطینی، مستلزم تضمین این شرط است که حمله‌هایی مانند حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل دیگر هرگز رخ ندهد.