«ایالات متحده بی‌سروصدا برای حل مناقشه لبنان و اسرائیل تلاش می‌کند»

آموس هوخشتاین، دستیار ارشد جو بایدن تاکید کرد که ایجاد یک جنگ گسترده‌تر، راه‌حل خروج از بحران کنونی نیست

آموس هوخشتاین، از دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگو با العربیه انگلیسی گفت ایالات متحده به آرامی برای پایان دادن به درگیری فرامرزی بین گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان و اسرائیل تلاش می‌کند.

این مشاور ارشد کاخ سفید تاکید کرد که ایجاد یک جنگ فراگیرتر نمی‌تواند راه‌حلی برای پایان دادن به بحران کنونی در منطقه باشد.

پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، واشینگتن برای کاهش تنش‌ها در امتداد مرز لبنان و اسرائیل اقدام کرد. مقام‌های دولت بایدن گفتند که استقرار هزاران نیروی آمریکایی در منطقه و همچنین کشتی‌های جنگی در سواحل اسرائیل برای بازدارندگی حزب‌الله و سایر گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به معنای گشودن جبهه دوم علیه اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آموس هوخشتاین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در‌این‌باره گفت: «ما تلاش کرده‌ایم نبرد را در حد ممکن مهار کنیم و روی راه‌حل‌های پایداری تمرکز داشته باشیم که می‌تواند خصومت‌ها را متوقف کند.»

مشاور ارشد کاخ سفید در واکنش به اظهارات گروه حزب‌الله مبنی بر اینکه پس از آتش‌بس در غزه، حمله به اسرائیل را متوقف می‌کند، گفت: «بدیهی است که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بر سایر موارد نیز تاثیر گذاشته است.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده هوخشتاین را موظف کرده است راه‌حلی برای درگیری در امتداد خط آبی تعیین‌شده از سوی سازمان ملل بین لبنان و اسرائیل پیدا کند. میانجیگری آموس هوخشتاین در سال گذشته سبب توافقی شد که بر اساس آن، مرزهای دریایی دو کشور مشخص شد.

حزب‌الله لبنان تا‌کنون درخواست‌ها برای توقف حملات برون‌مرزی را رد کرده است و از سوی دیگر، اسرائیل به بمباران شهرهای جنوبی لبنان ادامه می‌دهد. حمله اخیر اسرائیل به کشته شدن دست‌کم هفت غیرنظامی لبنانی در هفته جاری منجر شد و با واکنش تهدیدآمیز دبیرکل حزب‌الله همراه بود.

با وجود این، هوخشتاین می‌گوید ایالات متحده در تلاش است اقدام‌هایی را به منظور توقف خصومت‌ها انجام دهد تا ساکنان لبنان در جنوب و اسرائیلی‌ها در شمال بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. هوخشتاین تاکید کرد: «شرایط پس از روز هفتم اکتبر تغییر کرده است، بنابراین باید اقدام‌های جامع‌تری انجام دهیم که شامل برداشتن گام‌های چند مرحله‌ای از هر دو طرف و ارائه تضمین‌های لازم باشد.»

او در پاسخ به این‌که چگونه ایالات متحده در این زمینه میانجی‌گری می‌کند در حالی‌که نمی‌تواند با حزب‌الله به‌دلیل تروریستی شناختن این گروه تعامل داشته باشد، گفت: «راه‌هایی برای واشینگتن وجود دارد که با همه در خاورمیانه ارتباط برقرار کند و ما به این کار ادامه خواهیم داد.»

این دیپلمات آمریکایی همچنین با دفاع از اقدام‌های دولت بایدن برای کاهش تنش‌ها، ابراز امیدواری کرد که به یک راه‌حل دیپلماتیک دست یابد.

تاکنون پیشنهادهای مختلفی از طریق ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها به لبنان ارائه شده است. بیشتر پیشنهادها از حزب‌الله خواسته است از مرز عقب‌نشینی و برخی از قابلیت‌های تسلیحاتی‌اش را از منطقه خارج کند تا اسرائیل نقض حریم هوایی لبنان و حملات هوایی‌اش را متوقف سازد.

هوخشتاین با اشاره به چنین پیشنهادهایی گفت ایالات متحده به همکاری با متحدان اروپایی و خلیج فارس برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد. او تاکید کرد: «ما باید نیروهای مسلح لبنان را تقویت کنیم. باید اقتصاد جنوب لبنان را بهبود بخشیم. این اقدام‌ها به یک ائتلاف بین‌المللی نیاز دارد و ایالات متحده به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.»

بیشتر از جهان