تحقیق آمریکا درباره استفاده اسرائیل از فسفر سفید و کشتار غیرنظامیان فلسطینی

به گزارش وال‌ استریت ژورنال، وزارت امور خارجه آمریکا سوءاستفاده اسرائیل از بمب‌ها و موشک‌هایش را ‏بررسی می‌کند

ارتش اسرائیل در حال عملیات در یکی از تونل‌های حماس - JACK GUEZ / AFP

وال‌ استریت ژورنال به‌نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که دولت آمریکا در حال بررسی استفاده احتمالی اسرائیل از فسفر سفید در حمله به لبنان و نیز چند حمله هوایی اسرائیل در غزه است که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی فلسطینی منجر شده است. بر اساس این گزارش، این اقدام بخشی از تحقیق وزارت امور خارجه آمریکا درباره سوءاستفاده اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه، از بمب‌ها و موشک‌هایش برای کشتن غیرنظامیان است.

مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که یکی از حمله‌هایی که وزارت امور خارجه آمریکا در دست بررسی دارد حمله هوایی ۳۱ اکتبر به اردوگاه پرجمعیت آوارگان جبالیا در نزدیکی شهر غزه است که به کشته شدن بیش از ۱۲۵ غیرنظامی منجر شد. اسرائیل اعلام کرد که در آن حمله یکی از فرماندهان حماس را در تونلی در زیر یک ساختمان هدف قرار داده است.

به‌ نظر بازرسان تسلیحات نظامی، اسرائیل در این حمله از یک بمب دو هزار پوندی استفاده کرده است که ممکن است از آمریکا گرفته باشد. مقام‌های اسرائیلی از اظهارنظر در مورد نوع سلاحی که استفاده کرده‌اند خودداری کردند، اما گفتند که با استفاده از فیوز تاخیری، که به این سلاح فرصت می‌دهد که مدتی پس از اصابت و در زیر زمین منفجر شود، کوشیده‌اند که تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند.

حمله‌های نظامی گسترده اسرائیل در غزه، آن هم چند ماه‌ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، باعث شده است که اقدامات بایدن در داخل کشور آمریکا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حمایت قاطع بایدن از اسرائیل واکنش منفی برخی از رای‌دهندگان در مناطق کلیدی برای پیروزی بایدن را به دنبال داشته است. بسیاری از شهروندان از شمار زیاد تلفات غیرنظامیان ابراز تاسف می‌کنند و نگران‌اند. از سوی دیگر، بایدن اگر کمک‌هایش به اسرائیل را کم کند، مورد انتقاد گروهی دیگر از رای‌دهندگان آمریکایی قرار می‌گیرد که معتقدند بایدن اسرائیل را در مهم‌ترین زمانی که به کمک‌های آمریکا نیاز داشت رها می‌کند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت فلسطین، بمباران اسرائیل در نوار محاصره‌شده غزه تا کنون بیش از ۲۸ هزار کشته بر جای گذاشته است که بیشتر آن‌ها زن و کودک بوده‌اند. آمار جداگانه تلفات نظامیان و غیرنظامیان منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل تا کنون از اظهارنظر درباره تحقیق آمریکا خودداری کرده است. مقام‌های آمریکایی این تحقیق را بخشی از فرایند جدید وزارت امور خارجه می‌دانند که پاییز گذشته، قبل از شروع جنگ غزه، تنظیم شده است. در این فرایند، ابزارهای بیشتری در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد تا در صورت استفاده نادرست از سلاح‌های آمریکایی، دولت آمریکا بتواند کمک‌های نظامی‌اش را محدود کند.

بازرسان اگر به این نتیجه برسند که اسرائیل از تسلیحات آمریکایی سوءاستفاده کرده است، می‌توانند توصیه کنند که آمریکا کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کند یا محدودیت‌هایی برای استفاده از آن‌ها پیشنهاد کنند.

اما مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که این فرایند یک بررسی سریع نیست که باعث تغییر سریع در سیاست شود.

مقام‌های اسرائیل می‌گویند که گام‌های مهمی در راه محافظت از جان غیرنظامیان برداشته‌اند. یکی از این گام‌ها، بر اساس ادعای اسرائیل، توصیه به مردم برای ترک مناطق جنگی است. مقام‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که از همه قوانین بین‌المللی جنگ پیروی می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌گویند که اعضای حماس در زیرساخت‌های غیرنظامی پنهان شده‌اند و حماس از مردم غزه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک مقام آمریکایی، تحقیق درباره رفتار جنگی اسرائیل نه‌فقط درباره حمله به اردوگاه جبالیه، بلکه در مورد احتمال استفاده اسرائیل از فسفر سفید در حمله به لبنان در اواسط اکتبر است. فسفر سفید ترکیبی بسیار آتش‌گیر است که استفاده از آن در شرایط خاصی ممنوع است.

اگر این بمب‌ها به‌سمت غیرنظامیان شلیک شده باشد، می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود. مواد شیمیایی موجود در این سلاح‌ها می‌تواند تا دمای ۸۱۵ درجه سانتی‌گراد برسد و در صورت تماس با انسان، می‌تواند بدن را تا مغز استخوان بسوزاند.

خبرگزاری دولتی لبنان از چند حمله اسرائیل با استفاده از فسفر سفید در جنوب لبنان در ماه اکتبر خبر داده است. وزیر امور خارجه لبنان گفت که به هیئت لبنانی در سازمان ملل متحد دستور داده است که به‌دلیل این حمله از اسرائیل به شورای امنیت شکایت کند. ارتش اسرائیل گفته است که استفاده ارتش آن کشور از فسفر سفید با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد.

ناصر یاسین، وزیر محیط‌زیست لبنان، گفت که وزارتخانه او نمونه‌های خاک جمع‌آوری‌شده در جنوب لبنان را تجزیه و تحلیل کرده و در برخی موارد، میزان فسفر سفید بسیار بیشتر از هنجارهای مشخص‌شده آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا بوده است.

جاش پل، یکی از مقام‌های سابق وزارت امور خارجه آمریکا، معتقد است که هرگونه استفاده از فسفر سفید احتمالا توجه مقام‌های آمریکایی را جلب می‌کند، زیرا که دولت بایدن در گذشته به اسرائیل در مورد سوءاستفاده از این ماده هشدار داده است.

بیشتر از جهان