انفجار در دو خط لوله گاز سراسری؛ مقام‌های جمهوری اسلامی: «عملیات خرابکارانه» بود

به دنبال این انفجارها جریان گاز صنایع و ادارات چندین استان قطع یا محدود شد

انفجار دو خط لوله گاز سراسری ایران در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن سبب وحشت مردم شد و مشکلاتی در تامین گاز برخی شهرهای دو استان‌ چهارمحال و بختیاری و فارس ایجاد کرد. به دنبال این انفجار، گاز ادارات و صنایع استان‌های لرستان و خراسان شمالی نیز قطع و گازرسانی به صنایع بزرگ اصفهان محدود شد و در استان زنجان نیز اعلام کردند که گاز ادارات قطع و جریان گاز به سمت صنایع محدود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، لوله گاز خط سراسری فشار قوی در گردنه حلوایی شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، دچار انفجار و آتش‌سوزی شده است. پس از آن، فتاح کرمی، فرماندار بروجن، با تاکید بر اینکه خط لوله منفجرشده بخشی از خطوط سراسری گاز ایران است، گفت: «انفجار و آتش‌سوزی رخ‌داده موجب رعب و وحشت مردم شهر‌های بروجن، بلداجی و گندمان شد؛ به طوری که مردم منازلشان را ترک کردند و به خیابان‌ها آمدند.»

او تاکید کرد اگرچه شرکت ملی گاز اعلام کرده که انفجار خط لوله بروجن شهرکرد اقدامی «خرابکارانه» بوده، این موضوع رسما تایید نشده است؛ هرچند چنین احتمالی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی بعد، رسانه‌های داخل ایران از وقوع دومین حادثه گازی خبر دادند و نوشتند که در خطوط انتقال گاز در اطراف منطقه خرم‌بید نیز انفجاری رخ داده است. اسماعیل قزل‌سفلی، معاون استانداری فارس، نیز خبر این انفجار را تایید کرد و گفت که «بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه ناشی از خرابکاری بوده است».

سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، هم با «تروریستی و خرابکارانه» خواندن این انفجارها اضافه کرد که به کسی آسیبی نرسیده، اما گاز روستا‌های اطراف خطوط لوله قطع شده‌ است.

اگرچه مسئولان از تحت کنترل بودن اوضاع خبر داده و اعلام کرده‌اند که آسیب‌های ناشی از انفجار این خط لوله‌ها چندان جدی نبوده، خبرها حاکی از آن است که در پی انفجارهای روز چهارشنبه گاز صنایع و ادارات چندین استان قطع شده است.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، از محدودیت گازرسانی به صنایع بزرگ اصفهان و قطع گاز در ۳۵ روستای بخش وردشت سمیرم خبر داد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان نیز اعلام کرد که به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قطع شدن گاز طبیعی در بخش خانگی،‌ گاز ادارات این استان قطع و در مصرف صنایع نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است. در لرستان و خراسان شمالی هم اعلام شد که گاز تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و صنایع تا اطلاع بعدی قطع خواهد بود.

در همین حال، جواد اوجی،‌ وزیر نفت جمهوری اسلامی، در واکنش به انفجار دو خط لوله گاز، اتفاق رخ‌داده را «خرابکارانه و تروریستی» خواند و ادعا کرد که «از قبل در آماده‌باش بودیم».

اوجی در پایان جلسه هیئت دولت، با حضور در جمع خبرنگاران، این انفجارها را به شرکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ربط داد و گفت: «دیشب حدود ساعت ۱ بامداد به دلیل عملیات‌ خرابکارانه و تروریستی، در خطوط انتقال گاز شبکه‌ سراسری در دو سه منطقه انفجار صورت گرفت. ما از قبل هم روی همه تاسیسات نفتی و گازی آمادگی داشتیم؛ چون می‌دانستیم با اتفاق‌هایی که در منطقه افتاده و راهپیمایی عظیم مردم در ایام ۲۲ بهمن، تلاش می‌شود برای مردم چالش ایجاد شود.»

این گفته‌ها در حالی است که مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز با وجود تهدید قابل‌توجه کارمندان دولتی و دانش‌آموزان، سرد و بی‌رونق برگزار شد و مردم ایران بار دیگر نشان دادند که با جمهوری اسلامی‌ مخالف‌اند.

انفجارهای چهارشنبه در خط لوله گاز سراسری در شرایطی اتفاق افتاد که روز پیش از آن نیز وب‌سایت مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری وابسته به آن هک و از دسترس خارج شد. گروه هکری «قیام تا سرنگونی» که نزدیک به سازمان مجاهدین خلق شناخته می‌شود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که به بیش از ۶۰۰ سرور مجلس شورای اسلامی نفوذ کرده و آن‌ها را از دسترس خارج کرده‌ است.