سنای آمریکا لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

بنا بر پیش‌بینی جمهوری‌خواهان مخالف، این لایحه از سد مجلس نمایندگان نخواهد گذشت

نمایی از ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا در واشینگتن دی‌سی- REUTERS/Kevin Wurm

ماه‌ها فشار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای تصویب کمک مالی به اوکراین و اسرائیل که با مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره، به‌ویژه مجلس نمایندگان روبرو بود، یک گام به هدف خود نزدیک‌تر شد.

سنای ایالات متحده سرانجام روز سه‌شنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، لایحه کمک مالی به اوکراین را تصویب کرد. این کمک بخشی از مجموعه کمک‌های خارجی آمریکا است که مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، پیش‌تر اعلام کرده بود که کنگره مانع آن تصویب خواهد شد.

پس از حمایت سنا از این لایحه، جو بایدن در بیانیه‌ای از مجلس نمایندگان خواست تا لایحه مذکور را تصویب کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده عواقب تصویب نشدن کمک مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خواند و گفت: «وقت آن رسیده که مجلس [نمایندگان] اقدام کند و این لایحه دو حزبی را فورا به دفتر من بفرستد.»

به گزارش رویترز، بخش عمده‌ای از این بسته ۹۵ میلیارد دلاری، یعنی ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص دارد تا بتواند در آستانه ورود به سومین سال جنگ با روسیه، نیازهای نظامی روز‌افزون خود را تامین کند. ۱۴میلیارد دلار از این بسته سهم اسرائیل برای جنگ با حماس در غزه خواهد بود. نزدیک به ۵ میلیارد دلار نیز برای حمایت از شرکای ایالات متحده در اقیانوس هند و آرام، از جمله تایوان برای جلوگیری از «تجاوز چین» در نظر گرفته شده است.

در صورت قانونی شدن این لایحه، باقیمانده این کمک، یعنی نزدیک به ۹ میلیارد دلار به‌عنوان کمک بشردوستانه به غیرنظامیان در نقاط مختلف جهان از جمله غزه، کرانه باختری، اوکراین و سایر مناطقی که جنگ و درگیری در آن‌ها جریان دارد تعلق خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه کمک‌های خارجی با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۹ رای مخالف، حمایت فراحزبی مجلس سنا با اکثریت دموکرات‌ها را به همراه داشت. بیست‌ودو نماینده جمهوری‌خواه برای تصویب این لایحه به دموکرات‌ها پیوستند.

چاک شومر، سناتور نیویورک و رهبر اکثریت دموکرات در سنا، گفت: «امروز ما ولادیمیر پوتین را که عزم آمریکا را زیر سوال برد پشیمان می‌کنیم.» او افزود: «سنا لایحه‌ای را تصویب کرده است که نه تنها بر امنیت ملی ما، و امنیت متحدانمان، بلکه بر امنیت دموکراسی غربی اثرات زیادی دارد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که این بودجه را برای کشورش در این روزهای جنگی حیاتی می‌داند، از تصویب این لایحه استقبال کرد. او با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس، نوشت: «کمک آمریکا اوکراین را به صلح نزدیک‌تر، و ثبات جهانی را احیا می‌کند و از این‌رو، امنیت و رفاه را برای همه آمریکایی‌ها و تمام جهان آزاد بالا می‌برد.»

بنابر پیش‌بینی جمهوری‌خواهان مخالف، این لایحه با وجود تصویب در سنا، از سد مجلس نمایندگان نخواهد گذشت.

ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا، در هنگام بحث و نظر درباره این لایحه گفت: «هیچ‌گاه در مجلس نمایندگان به تصویب نخواهد رسید و در نتیجه به قانون تبدیل نخواهد شد.»

با این‌ حال، چاک شومر می‌گوید مطمئن است لایحه مذکور با حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد. او ساعاتی پس از تصویب این لایحه در سنا، از رهبران مجلس نمایندگان خواست که «کار درستی» انجام دهند و آن را به تصویب برسانند.

این لایحه در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، برای قانونی شدن باید به امضای بایدن برسد.

کاخ سفید: عدم تصویب لایحه کمک‌ به اوکراین و اسرائیل، کمک به جمهوری اسلامی است

به گزارش پولتیکو، کاخ سفید به اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفته است که عدم تصویب کمک‌ها به اوکراین و اسرائیل به معنای کمک به جمهوری اسلامی ایران است.

کاخ سفید تلاش می‌کند به این وسیله جمهوریخواهان را به تصویب این لایحه متقاعد کند.

به گزارش پولتیکو، دولت استدلال کرده است که جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین در کنار روسیه قرار گرفته است و همچنین مدت‌ها است که از حماس حمایت می‌کند، بنابراین تصویب نکردن لایحه کمک به اوکراین و اسرائیل، قدرت بخشیدن به رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر از جهان