سازمان ملل: بسیاری از گونه‌های حیوانات مهاجر در خطر انقراض هستند

آلودگی‌های با منشا انسانی، گسترش گونه‌های مهاجم و بحران تغییرات اقلیمی عامل اصلی انقراض حیوانات مهاجر است

فلامینگوهای مهاجر در ترکیه-AFP / Adem ALTAN

تازه‌ترین ارزیابی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از یک‌پنجم از گونه‌های مختلف حیوانات مهاجر، از پرندگان تا آبزیان، در معرض خطر انقراض قراردارند. 

سازمان ‌ملل می‌گوید اکثر ماهی‌های مهاجر آب‌های آزاد در معرض انقراض کامل‌اند. 

هر سال میلیاردها گونه از حیوانات، از نهنگ‌های گوژپشت گرفته تا پلیکان‌های خالدار، با تغییر فصول مهاجرت می‌کنند.  

گزارش‌ کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانات وحشی مهاجر (CMS)، نهادی وابسته به سازمان ملل، نشان می‌دهد که آلودگی‌های تولید دست انسان، گسترش گونه‌های مهاجم و بحران تغییرات اقلیمی عامل اصلی انقراض صدها گونه از حیوانات مهاجر در سراسر دنیا است. 

به گفته سازمان ملل، ۲۲ درصد از ۱۱۸۹ گونه از حیوانات مهاجر در خطر انقراض کامل قراردارند. در این گزارش با هشدار به تمام کشورهای دنیا، اعلام‌ شده است که ۹۷ درصد از کوسه‌ها و ماهیان خاویاری با خطر انقراض بی‌بازگشت روبه‌رو شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید که جمعیت این آبزیان از ۱۹۷۰ میلادی به این سو ۹۰ درصد کاهش یافته ‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش سازمان ملل که حامیان حقوق حیوانات و محیط زیست آن را فاجعه‌بار خوانده‌اند، نشان می‌دهد که اغلب گوریل‌ها و نیمی از گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌ها که تحت پوشش کنوانسیون  حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانات وحشی مهاجر قراردارند، در سال و ماه‌های آینده ناپدید خواهند شد. 

همچنین، برخی از گونه‌های نادر خفاش‌، بزرگ‌ترین گونه پستاندار پرندگان مهاجر دنیا، به‌زودی در معرض خطر انقراض کامل قرار می‌گیرند. 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دولت‌ها برای نشستی در سمرقند در ازبکستان، گرد هم می‌آیند تا درباره نحوه حفاظت بهتر از گونه‌های مهاجر جانوران دنیا بحث و گفت‌وگو کنند. 

نویسندگان گزارش نهاد وابسته سازمان ملل توصیه می‌کنند که برای حفظ حیوانات مهاجر و کمک به بهبودی شمار جمعیتی آن‌ها، باید «زیرساخت‌های انسانی در مسیرهای پرواز، معابر آبی و اقیانوس‌ها و دیگر مسیرهای مهاجرت به حداقل برسد.» 

به‌رغم تلاش‌های حفاظتی، جمعیت ۷۰ گونه فهرست‌شده از حیوانات مهاجر، از جمله عقاب‌های صحرایی، کرکس مصری و شتر وحشی، در ۳۰ سال گذشته کاهش یافته و آن‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است. 

اینگر اندرسن، رئیس نهاد محیط زیست سازمان ملل، می‌گوید: «جامعه جهانی اینک فرصتی دارد که این وضعیت فاجعه‌بار را خاتمه دهد. با توجه به وضعیت نامطمئن بسیاری از این حیوانات، تاخیر جایز نیست.»

بیشتر از علوم