تأثیر تغییرات اقلیمی بر مهاجرت حیوانات

رسانه‌های اجتماعی نشان دادند به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، حیوانات بریتانیا به شمال کشور مهاجرت می‌کنند

GUILLAUME SOUVANT / AFP

با کمک رسانه‌های اجتماعی دانشمندان دریافتند که به دلیل تغییرات اقلیمی، ده‌ها حیوان، از پرنده‌ها تا خفاش‌ها، از سراسر انگلستان به شمال مهاجرت کرده‌اند.

یافته‌های پژوهشی از انجمن جانورشناسی لندن نشان می‌دهد، در دهه گذشته، حداقل ۵۵ گونه جانوری زمینی و دریایی به مناطقی خارج از محدوده طبیعی خود در بریتانیا نقل مکان کرده‌اند یا از کشورهایی که آب وهوای گرم‌تری دارند، به بریتانیا وارد شده‌اند.

آنها از جمله حواصیل‌های بنفش هستند که در سال ۲۰۱۰ در کنت موفق به زادوولد شدند، و پرنده‌های زنبورخور اروپایی که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ در انگلستان زادوولد کردند. پروانه جرسی تایگر از جزایر چنل و ساحل جنوبی به لندن پراکنده شدند، در حالی‌که شاه ماهی قرمز و خفاش نعل اسبی به واسطه‌ی تغییرات اقلیمی جابجا شدند. یک‌ گونه به نام زنبور سیاه برای اولین بار وارد انگلستان شد و در سال ۲۰۱۶ زمانی که در هتل حشرات در باغی در کمبریج شایر دیده شد ورودش ثبت شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش، گزارشات محیط زیست دولت انگلستان و ۱۱۱ مقاله‌ی علمی را تجزیه تحلیل کرده تا گونه‌هایی که به خاطر بالا رفتن دما جابجا شده‌اند را پیدا کند. پژوهشگران همچنین از توئیتر و جستجوگر گوگل با اصطلاحاتی از جمله «گونه‌های غیرمعمول» و «اولین بار دیده شده» استفاده کردند تا کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش دیدن حیوانات جدید را بدهند و آنها بتوانند مناطقی را که آنها گزارش می‌کنند در سراسر بریتانیا پیدا کنند.

در این تحقیق که در مجله بوم شناسی عملی منتشر شده، پژوهشگران عنوان کرده‌اند که ۱۰ گونه از ۵۵ گونه کشف شده، از طریق رسانه‌های اجتماعی شناسایی شده‌اند. این پژوهش که فقط بر حیواناتی که از طریق جابجایی طبیعی در جایی مستقر و شروع به زادوولد کرده‌اند، تمرکز دارد، عنوان می‌کند که ۱۶ گونه از ۵۵ گونه (۲۹ درصد) دارای اثرات منفی بر طبیعت یا مردم هستند. این گونه‌ها از جمله آفت محصولات هستند مثل شب پره شمشاد و سوسک مته‌ای بلوط.

۱۱ گونه (۲۰ درصد) گزارش شده که تأثیر بالقوه مثبت دارند مانند افزایش گردشگری یا تقویت ذخایر ماهی.

دکتر ناتالی پتورلی پژوهشگر ارشد و سرگروه نویسندگان تحقیق در انستیتوی جانورشناسی گفت: «در حال حاضر ما اصلا برای جابجایی گونه‌های جانوری به دلیل تغییرات آب و هوایی که همین حالا دارد در انگلستان اتفاق می‌افتد، آمادگی نداریم.

«به نظر می‌رسد، جامعه برای پراکندگی دوباره گونه‌ها آمادگی ندارد، زیرا سیاست‌های فعلی و توافقنامه‌ها برای این گونه‌های جدید و جوامع بوم شناختی طراحی نشده است، به ویژه اگر این گونه‌ها ارزش قابل توجهی برای جامعه نداشته باشند. نتایج ما نشان می‌دهد که بسیاری از گونه‌ها در انگلستان در حال جابجایی هستند و ما می‌توانیم در سال‌های آینده تغییرات زیادی در طبیعت اطرافمان انتظار داشته باشیم.

به گفته دکتر پتورلی: «فقدان یک پلتفرم ملی متحد که به پیگیری و گفتگو درباره گونه‌های جابجا شده به واسطه تغییرات اقلیمی اختصاص داشته باشد، در حال حاضر مانع از کاهش این اثرات مرتبط با محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان