فشار بر معلمان؛ احضار ۹ معلم به دادگاه انقلاب رشت

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: حاکمیت می‌کوشد با سرکوب گسترده، ناتوانی در اداره کشور را پنهان کند

نمایی از اعتراض معلمان خوزستان به احضارها و محاکمه‌های گروهی فرهنگیان‌ــ شورای هماهنگی فرهنگیان

در ادامه احضار و محاکمه گروهی معلمان در شهرها و استان‌های مختلف ایران، شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت ۹ تن از معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان استان گیلان را به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت و برگزاری تجمع‌های صنفی» برای روز دوشنبه به دادگاه احضار کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داد که شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی رشت انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، تیمور باقری کودکانی و طهماسب سهرابی، از اعضای هیئت‌مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان و همچنین غلامرضا اکبرزاده باغبان، علی نهالی، محمدجواد سعیدی و جهانبخش لاجوردی، از فرهنگیان فعال صنفی را احضار کرده است.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، دلیل احضار این ۹ معلم و فرهنگی استان گیلان به دادگاه انقلاب «رسیدگی به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت و برگزاری تجمع‌های صنفی و تمرد» عنوان شده است و این معلمان باید روز ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن خود را به شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت معرفی کنند.

از میان ۹ معلم و فعال صنفی فرهنگیان احضارشده، انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده هم‌اکنون در زندان لاکان رشت‌ در حال سپری کردن دوران محکومیتشان به یک سال حبس‌اند.

طهماسب سهرابی، از معلمان احضارشده به دادگاه انقلاب رشت، طی یادداشتی که در کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان منتشر شد، اعلام کرد: «اتهام اخلال در نظم عمومی را نمی‌پذیریم و آن را توهین به مقام انسانی و معلمی خود می‌دانیم.»

او تاکید کرد: «اقدام‌های صنفی فرهنگیان نه اخلال در نظم عمومی است و نه اقدام‌هایی ضد امنیت ملی. دغدغه فرهنگیان فعال صنفی برخورداری از یک زندگی معمولی در جامعه‌ای سالم است که همه فرزندان جامعه به طور نسبی از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار باشند.»

احضار گروهی معلمان معترض به فرهنگیان استان گیلان محدود نیست. هفته گذشته نیز چهار تن از معلمان شهر ممسنی به دادگاه انقلاب احضار شدند.

شعبه دوم دادیاری دادگاه انقلاب ممسنی طی ابلاغیه‌ای دلیل احضار روح‌الله گره‌گشا، شکرالله احمدی، جان‌محمد احمدی و علی احمدی را «اخذ آخرین دفاع در خصوص اتهام اجتماع و تبانی» عنوان کرد.

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پیش‌تر این چهار فعال صنفی حقوق فرهنگیان را برای مدتی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد کرده ‌بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم اهل لردگان، نیز روز یکشنبه ۱۵ بهمن در اینستاگرام اعلام کرد به دلیل  حمایت از اعتراض‌های سراسری، در حکمی قطعی که به تایید دیوان عالی کشور هم رسیده، از آموزش و پرورش «اخراج» شده است.

این معلم اهل لردگان روز یکشنبه ۱۵ بهمن افزود که تنها دلیل اخراجش از آموزش و پرورش این است که «صدای مردم داغدیده و زجرکشیده بوده و با خانواده‌های دادخواه همدردی و همیاری کرده است».

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون علاوه بر استان‌های گیلان و چهارمحال و بختیاری، ۱۰ تن از معلمان و فرهنگیان شاغل را در استان‌های مختلف از جمله خوزستان، فارس، خراسان رضوی، یزد و تهران به شکل گروهی احضار و محاکمه و شماری از آن‌ها را زندانی کرده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تاکید می‌کند که «پرونده‌سازی نیروهای امنیتی برای فعالان صنفی اگرچه رویه همیشگی حاکمیت در برابر معترضان بوده‌، در دو سال گذشته به شکل فزاینده‌ای رو به گسترش بوده است».

این شورا در توضیح این حجم «پرونده‌سازی‌» برای معلمان و فرهنگیان، نوشت: «حاکمیت ناتوان از تامین مطالبات مردم به ستوه آمده ‌است و تلاش دارد با سرکوب گسترده عجز و ناتوانی خود را در اداره کشور پنهان کند.»

کانون صنفی معلمان از همان آغاز، در چند بیانیه به احضارها و محاکمه‌ گروهی معلمان اعتراض و اعلام کرد که نهادهای امنیتی درصددند «به هر شکل و با هر نوع اتهام واهی مطالبه‌گری معلمان را خاموش کنند».

این کانون تیرماه در بیانیه‌ای که هم‌زمان با احضار و محاکمه گروهی هشت معلم در شیراز صادر شد، تاکید کرد: «موج جدید احضارها، پرونده‌سازی‌ها، احکام انفصال از خدمت، اخراج و صدور احکام زندان برای فعالان صنفی معلمان در حالی است که حاکمیت می‌داند این برخوردها در عزم و اراده جامعه فرهنگیان و فعالان صنفی برای پیگیری حقوق صنفی، اجتماعی و شهروندی کوچک‌ترین خللی ایجاد نخواهد کرد.»