معاون وزیر خارجه طالبان در مراسم سالگرد «انقلاب ۵۷» ایران در کابل شرکت کرد

استانکزی در این مراسم گفت که کابل و تهران می‌توانند با نگاه برد-برد با هم تعامل کنند

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه رژیم طالبان حین سخنرانی در سفارت ایران در کابل- X/@AKStanikzai

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه رژیم طالبان، در مراسم سالگرد «انقلاب ۵۷» که سفارت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار کرد، شرکت جست و بر تداوم و تقویت روابط رژیم طالبان و حکومت ایران تاکید کرد. 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و کنسولگری این کشور در مزارشریف یکشنبه، ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه)، مراسم‌هایی برای بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب ۵۷ ایران برگزار کردند.

استانکزی در این مراسم تاکید کرد: «در بیشتر از دو سال و نیم  گذشته تعامل، توسعه و گسترش مناسبات میان امارت اسلامی (رژیم طالبان) و حکومت ایران از منظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی چشمگیر بوده است.»

معاون سیاسی وزارت خارجه رژیم طالبان همچنین گفت که کابل و تهران بر اساس اصل حسن‌نیت و حسن همجواری به سوی اعتمادسازی متقابل در حرکت‌اند و به این نگرش رسیده‌اند که «برای دستیابی و حصول منافع مردم هر دو کشور، باید با نگاه برد-برد با هم تعامل داشته باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه تاکید کرد که پس‌زمینه‌های مشترک تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی سبب می‌شود که روابط میان دو کشور در ابعاد مختلف بیش از پیش گسترش یابد و تقویت شود. 

حسن کاظمی قمی، کاردار سفارت و نماینده رئيس جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز در مراسم کابل گفت که جمهوری اسلامی ایران «در جهت تقویت ثبات در افغانستان و منطقه، طرح تاسیس گروه تماس منطقه‌ای» را پیشنهاد کرده است که به‌تازگی نخستین نشست آن با حضور نمایندگان ویژه کشورهای همسایه، اعم از ایران، چین، پاکستان و روسیه، و سفیران و نمایندگان هشت کشور دیگر، در کابل برگزار شد.

او افزود که هدف اولیه گروه تماس، همکاری با حاکمان کنونی افغانستان در کمک به آن‌‌ها برای تامین ثبات امنیتی و سیاسی، و بهبود وضعیت اقتصادی و زمینه‌سازی آغاز سازندگی است.

به گفته کاظمی قمی، این ابتکار بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب مشارکت با سایر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه، برای یافتن یک سازوکار اجرایی به منظور ایجاد شرایط بهتر برای ملت افغانستان است که در آن، الگوهای سنتی و بومی این کشور نیز مد نظر قرار گرفته است.

در بیانیه‌ای که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل یکشنبه، ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه)، منتشر کرد، به نقل از نماینده رئيس جمهوری ایران آمده است: «جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را ناشی از اقدامات مخرب آمریکا و متحدانش طی ۲۰ سال اشغالگری در این کشور می‌داند.»

قمی در سخنرانی‌اش در مزاسم بزرگداشت انقلاب ۵۷ در کابل نیز با ابراز خوشبینی درباره روابط کابل و تهران، تاکید کرد که این روابط بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، تداوم و گسترش خواهد یافت. 

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تهران با این گروه روابط نزدیک برقرار کرده است، اما طالبان روی خوشی به این رویکرد نشان نداده‌اند. طالبان به دلیل تفاوت دیدگاه مذهبی، همواره به رابطه با جمهوری اسلامی ایران به دیده تردید نگریسته‌اند. 

بیشتر از جهان