اینترسپت: پایگاه مرزی «برج۲۲» آمریکا در اردن درواقع یک مقر پهپادی مخفی است

پنتاگون کاربرد اصلی برج ۲۲ را پنهان کرده است: هدف گرفتن گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی که ماه گذشته به این پایگاه حمله کردند

گزارش‌ها حاکی از این است که «برج ۲۲»، پایگاه آمریکا در اردن که ماه گذشته در حمله گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران سه سرباز آمریکایی در آن کشته شدند، برخلاف آنچه پنتاگون می‌گوید «پایگاه پشتیبانی لجستیک» نیست.

به گزارش وب‌سایت خبری اینترسپت، به نقل از دو منبع آگاه نظامی آمریکایی، برج ۲۲ پایگاهی پهپادی است که ماموریت‌های شناسایی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه و عراق را برای حملات هوایی هدایت می‌کند. این پایگاه، علاوه بر این، مقر نیروهای عملیات ویژه و آشیانه هلیکوپترهای جابه‌جایی و انتقال زخمی است.

در حالی که پنتاگون اعلام کرده که ماموریت برج ۲۲ مبارزه با داعش است، پس از حمله ۷ اکتبر حماس، تمرکزش روی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از افراد نیروی هوایی آمریکا به اینترسپت گفت: «کاربرد اصلی برج ۲۲ هدایت پهپادها برای جاسوسی از گروه‌های شورشی در عراق و سوریه به‌منظور هدف‌گیری آن‌ها است.» تدارکات بخش کوچکی از ماموریت است و به تحویل هفتگی غذا و سوخت به پایگاه التنف محدود است.

او در ادامه می‌افزاید برج ۲۲ اطلاعات هدف‌گیری را در اختیار نیروی هوایی مستقر در سایر پایگاه‌ها در اردن مانند پایگاه هوایی «موفق سلطی» می‌گذارد تا در حملات هوایی استفاده کنند.

اسوشیتدپرس پس از حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در اردن، در خبری به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان ذکر نشد، نوشت گزارش اولیه حاکی از آن است که پهپاد مهاجم موفق شده بود وارد برج ۲۲ شود زیرا با پهپاد دیگری که در بازگشت به پایگاه بود اشتباه گرفته شد. به‌رغم این گزارش که به حضور پهپاد در این پایگاه اشاره دارد، کمتر کسی پنهان‌کاری پنتاگون در مورد کاربرد اصلی برج ۲۲ را زیر سوال برده است.

با وجود تغییر ماموریت این پایگاه از مبارزه با داعش به مبارزه با گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی، وزارت دفاع آمریکا همچنان اصرار دارد که این پایگاه بخشی از جنگ با داعش است.

برایان فینوکین، مشاور حقوقی سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو اندیشکده گروه بحران بین‌المللی، می‌گوید وقتی داعش سال‌ها قبل از پایگاه‌هایش بیرون رانده شد، دونالد ترامپ قصد داشت نیروهای آمریکا را از سوریه خارج کند، اما برخی مقام‌ها از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت، خواستار ادامه حضور نیروها در این کشور شدند، البته با تمرکزی جدید: جمهوری اسلامی ایران.

در حالی که برج ۲۲ تدارکاتی مانند غذا و سوخت برای عملیات آموزشی در التنف تامین می‌کند، نبود درگیری نشان‌دهنده کمرنگ‌تر شدن نقش هر دو پایگاه در مبارزه با داعش است.

فینوکین می‌گوید: «اگر تنف کارکرد مقابله با داعش ندارد، دشوار می‌توان پذیرفت که پایگاه پشتیبانی تنف چنین کارکردی داشته باشد.»

او در ادامه می‌افزاید: «ماموریت ضدداعش فقط مبنای قانونی حضور آمریکا در آن‌جا است. حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران اساس قانونی ندارد.»