وزیر خارجه طالبان: تروریسم و حقوق بشر تعریف مشخصی ندارد

امیرخان متقی فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق بشر در افغانستان را عوامل خارجی‌ خواند

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه رژیم طالبان، در نشستی که به‌مناسب پایان دوره تحصیل اعضای طالبان از انستیتوی دیپلماسی وزارت خارجه در کابل برگزار شده‌ بود، گفت که تروریسم و حقوق بشر تعریف مشخصی ندارد، اما حکومت‌های مشخصی به این دلیل تحریم می‌شوند.

متقی حضور ۲۰ساله آمریکا و ناتو در افغانستان برای مبارزه با تروریسم را به باد انتقاد گرفت و گفت که با وجود همه تلفاتی که این جنگ داشت، هنوز مشخص نیست که تعریف تروریسم چیست.

او در حالی این ادعا را مطرح کرد که کشورهای عضو ناتو به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱، پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر گروه القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، برای سرکوب القاعده، که گفته می‌شد هسته مرکزی آن در افغانستان پناه گرفته است، به این کشور لشکرکشی کردند و تا اوت ۲۰۲۱ در افغانستان ماندند.

سازمان ملل متحد شماری از رهبران طالبان، از جمله شخص امیرخان متقی و حدود ۷۰ تن دیگر از اعضای ارشد این گروه را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. درج نام بیشتر این افراد در فهرست تحریم‌های سازمان ملل به‌دلیل اتهام‌های تروریستی است.

گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل نیز به ادامه روابط طالبان با سازمان‌های تروریستی، از جمله شبکه القاعده، پرداخته و گفته است که القاعده با حضور طالبان در افغانستان تقویت شده است.

با این حال، وزیر خارجه طالبان مدعی است که هنوز تعریف مشخصی برای تروریسم وجود ندارد.

او همچنین ادعا کرد که حقوق بشر نیز مانند تروریسم تعریف مشخصی ندارد، زیرا «جهان در مورد حقوق بشر برخورد دوگانه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او انتقاد کشورهای جهان از بازداشت و شکنجه فعالان حقوق بشر در زندان‌های طالبان را رد کرد وگفت: «هنوز تعریفی از حقوق بشر وجود ندارد، اما تحریم‌هایی به‌نام آن بر برخی ملت‌ها و دولت‌ها اعمال می‌شود.»

وزیر طالبان فعالان حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان را افراد ارتباطی و عامل غرب خواند و گفت: «چند نفر در افغانستان که با غرب در ارتباط‌اند و برای آن‌ها کار می‌کنند زندانی شدند و گویا حقوقشان پایمال شده است، اما اگر زندان‌های دنیا پر از مظلوم باشد، خلاف حقوق بشر نیست.»

متقی بازداشت و شکنجه فعالان اجتماعی و حقوق بشر را در حالی بی‌اهمیت جلوه داد که آمریکا و سازمان ملل متحد شماری از اعضای طالبان، از جمله وزیر امر به  معروف و نهی از منکر این گروه را مشخصا به‌دلیل صدور دستورهای سرکوبگرانه و ضد حقوق بشری علیه زنان و اقلیت‌ها تحریم کرده‌اند.

گروه طالبان در دو سال و شش ماه گذشته هزاران فعال زن و مرد را به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و اعتراض در برابر تبعیض و سرکوب بازداشت و شکنجه کرده یا حتی کشته است.

بخشی از این اعمال ضد حقوق بشری در گزارش‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان و نیز در گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر و چند نهاد فعال دیگر در عرصه حقوق بشر مستند شده است.

با این حال، وزیر خارجه طالبان این رفتارها را عادی و کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و برای توجیه آن به جنگ اسرائیل با حماس اشاره می‌کند و می گوید که غرب به زندانی شدن پنج نفر در افغانستان توجه دارد، اما به اعمال اسرائیل در غزه واکنشی نشان نمی‌دهد.

رژیم طالبان در دو سال و شش ماه گذشته به‌دلیل داشتن ارتباط مستقیم با گروه‌های تروریستی و نقض گسترده حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، نتوانسته است مشروعیت بین‌المللی کسب کند. کشورهای جهان سرکوب و حذف زنان از جامعه و نیز حفظ روابط با گروه‌های تروریستی را دلیل به رسمیت نشناختن دولت طالبان اعلام کرده‌اند.

بیشتر از جهان