مقابله با تروریسم در افغانستان هیچ پیشرفتی نداشته است

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های هند بارها در مورد ارتباط طالبان با گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند

هند از کشورهایی است که تاکنون هیچ‌گونه روابط رسمی و سیاسی با طالبان برقرار نکرده‌ـ HECTOR RETAMAL / AFP

اس.جی شنکر، وزیر امور خارجه هند، در نشستی در پاریس، استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی را یک نگرانی بالقوه خواند.

روزنامه هندی «بیزنس استاندارد»، روز چهارشنبه ۴ اسفند، به نقل از وزیر خارجه هند، نوشت: «از اوت ۲۰۲۱ تاکنون، در مورد رسیدگی به بحران افغانستان و نگرانی‌ها در مورد گسترش تروریسم که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده، هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.»

وزیر امور خارجه هند با اشاره به نگرانی جامعه جهانی از حضور جنگجویان خارجی و سازمان‌های تروریستی در افغانستان گفت: «من فکر نمی‌کنم تا‌کنون کسی اطلاعات معتبری ارائه کرده باشد که نشان دهد برای جلوگیری از فعالیت تروریسم در افغانستان اقدامی صورت گرفته، نگرانی در مورد استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی همچنان یک نگرانی جدی است.»

به‌رغم نگرانی‌ها در مورد استفاده طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی از کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی، این مقام هندی گفت کمک به مردم افغانستان در وضعیت کنونی روند پیچیده‌ای است که جامعه جهانی را با انتخابی دشوار مواجه می‌کند. با این‌ حال، تاکید کرد: «نباید اجازه دهیم ناراحتی یا مخالفت ما با گروهی مانند طالبان مانع از حمایت از مردمی شود که عمیقا در رنج‌اند.»

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، که در ۳۰ اوت ۲۰۲۱ با ریاست هند به تصویب رسید، بر نیاز جدی به حفظ حقوق بشر در افغانستان تاکید دارد و خواستار استفاده نکردن از خاک افغانستان برای تروریسم و ​​یافتن راه‌حل سیاسی برای حل بحران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه هند اکنون پس از گذشت نزدیک به شش ماه، از نبود هرگونه پیشرفت در این زمینه خبر داد و افزود هرچند شاهد پیشرفت چشمگیری در عملی شدن مواد قطعنامه نبوده‌ایم، نمی‌توانیم افغانستان را به حال خود رها کنیم.

این مقام هندی بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و جلوگیری از دسترسی طالبان به این کمک‌ها تاکید کرد و گفت: «نکته اصلی این است که ما برای کمک به مردم و یافتن راه‌هایی برای اینکه با رژیم چه ‌برخوردی داشته باشیم باید راهبرد طراحی کنیم.»

او با اشاره به ادامه کمک‌های هند به افغانستان، افزود: «مثلا ما به بیمارستان مرکزی کابل دارو اهدا کردیم، از این نظر ما با بیمارستان و بیماران محتاج سروکار داریم نه با رژیم حاکم.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های هند بارها در مورد ارتباط طالبان با گروه‌های تروریستی همچون القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند. دولت هند در تلاش برای اجماع منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم، که بی‌تردید امنیت هند را تهدید می‌کند، چندین نشست با کشورهای آسیای میانه برگزار کرد.

نماینده این کشور در سازمان ملل نیز بارها از موضع ضد‌تروریسم هند در مورد تعامل با طالبان سخن گفت و تاکید کرد طالبان روابطش با گروه‌های تروریستی را حفظ کرده و تهدید داعش نیز در افغانستان و بیرون از مرزهای این کشور در حال افزایش است.

هند از کشورهایی است که تاکنون هیچ‌گونه روابط رسمی و سیاسی با طالبان برقرار نکرده و از گسترش موج تروریسم در منطقه نگران است. به‌تازگی یک فرمانده ارتش هند از کشف سلاح‌های به‌جا‌مانده از نیروهای آمریکایی در بخش‌هایی از کشمیر خبر داد. این سلاح‌ها که اکنون در اختیار شبه‌نظامیان تحت حمایت دولت پاکستان قرار دارد، تهدید جدی برای امنیت هند و به‌ویژه کشمیر محسوب می‌شود.