نگرانی از گسترش تروریسم در افغانستان، محور چهارمین نشست امنیت منطقه‌ای

مشاور امنیت ملی هند از کشورهای منطقه خواست برای مبارزه با تروریسم در افغانستان در کنار هم بایستند

یوسف معید، مشاور امنیت ملی پاکستان، در نشست  گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای، شرکت نکرد -عکس: @ani_digital توییتر

 

چهارمین نشست امنیت منطقه‌ای، روز جمعه ۶ خرداد (۲۷ مه)، با حضور مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. محور اصلی این گفت‌وگوها، ثبات امنیتی و سیاسی در افغانستان و نگرانی از تبدیل شدن این کشور به مرکز تروریسم منطقه‌ای بود.

آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هندوستان، در این نشست گفت: «کشورهای منطقه باید برای جلوگیری از انتشار تروریسم از افغانستان، در کنار هم بایستند، زیرا این موضوع پیامدهای مستقیمی برای ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت.»

مشاوران امنیت ملی کشورهای ایران، هندوستان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و چین در این نشست حضور داشتند، اما معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان که در سطح وسیعی با مسائل امنیتی افغانستان درگیر است، در این نشست شرکت نکرد.

رسانه هندی «دی پرنت» نوشت تمامی مشاوران امنیت ملی کشورهای شرکت‌کننده بر نیاز یافتن راه‌های سازنده برای تضمین صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه با خطرهای ناشی از تروریسم در منطقه تاکید کردند.

این رسانه از دیدار مشاور امنیت ملی هندوستان با همتایانش در حاشیه این نشست خبر داد. رسانه‌های ایرانی نیز گزارش دادند که اجیت دووال با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی‌، دیدار کرده و از افزایش تروریسم در افغانستان، به‌ویژه قرار داشتن تسلیحات نظامی آمریکایی در دست تروریستان، ابراز نگرانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی هند شکل نگرفتن یک دولت فراگیر در افغانستان و افزایش فعالیت‌های تروریستی در این کشور را برای امنیت منطقه خطرآفرین خواند. او از ایستادگی دولت هندوستان در کنار مردم افغانستان گفت و افزود: «هندوستان از دیرزمان یکی از شرکای افغانستان بوده و هنوز هم هست و این قابل تغییر نیست.»

با این حال، او از احتمال تبدیل شدن افغانستان به مرکز آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کرد و گفت: «کشورها باید اطمینان حاصل کنند که افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل نمی‌شود.»

این نشست، در واقع ادامه بحث سومین نشست امنیت منطقه‌ای بود که نوامبر ۲۰۲۱ در دهلی نو برگزار شد. در سومین نشست تاکید شده بود که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تامین مالی اقدام‌های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

برگزاری نشست‌های امنیت منطقه‌ای از سال ۲۰۱۸ آغاز شد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی‌های هند در باره امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه شدت گرفت و موجب شد که چندین نشست امنیتی در سطح نخست وزیران، وزیران خارجه و مشاوران امنیت ملی به صورت آنلاین و حضوری، برگزار کند.

هندوستان تاکنون بارها از تهدیدهای تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است، به‌ویژه برجا ماندن مقدار زیادی از تسلیحات آمریکایی در افغانستان و قاچاق آن به بیرون از کشور، این نگرانی‌‎ها را تشدید کرده است. ژنرال‌های هندی تاکنون چندین بار مدعی شده‌اند که شورشیان پاکستانی در کشمیر از سلاح‌های برجا مانده در افغانستان استفاده می‌کنند.