انورالحق کاکر: طالبان بر همه قلمرو افغانستان حاکم نیستند

انورالحق کاکر تاکید کرد که نباید به تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) اجازه حضور در خاک افغانستان داده شود

انورالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان، گفت رژیم طالبان بر سراسر افغانستان حاکمیت ندارند و به همین دلیل به قلمرو این کشور حمله می‌‍شود.

او در مصاحبه با طلوع‌نیوز که پنجشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) منتشر شد، ادعا کرد که باید به طالبان در راستای تحکیم حکومتشان وقت بیشتری داده شود.  

او گفت: «از خاک افغانستان به پاکستان حمله می‌شود و ما این موضوع را با طالبان شریک ساختیم. از خاک افغانستان به ما حمله می‌شود و این به معنای آن نیست که حکومت فعلی افغانستان بر تمام قلمرو این کشور تسلط دارد. این نظر شخصی من است و باید به این حکومت وقت بیشتری بدهیم که حکومت‌داری خود را به هر جا برساند. به‌گونه مثال حاکمیت طالبان در پنجشیر به پیمانه‌ (اندازه) قندهار، ارزگان و پکتیا نیست.» 

نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان گفت آمریکا با هزینه دو تریلیون دلار نتوانست حکومت مرکزی در افغانستان ایجاد کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این شکی نیست که تی‌تی‌پی شهروندان پاکستان‌اند، اما در افغانستان زندگی می‌کنند و از آنجا به این کشور حمله می‌کنند. تی‌تی‌پی در افغانستان حضور دارند و این  پنهان نیست.» 

انورالحق کاکر تاکید کرد که نباید به تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) اجازه حضور داده شود: «اگر شماری از افراد من می‌آیند و خاک تو را استفاده می‌کنند، در خاک تو آموزش می‌بینند، یا زندگی می‌کنند، از آنجا می‌آیند و به مردم من ضرر می‌رسانند، پس من به تو می‌گویم که برادر ناراضی من به سوی شما آمده‌ است. شما برایش اجازه داده باشید یا اگر نداده باشید، همین کار را کنید که آن‌ها را از خانه خود بیرون کنید.» 

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) حمله‌هایش را از یک سال پیش افزایش داده است. حکومت طالبان حضور تی‌تی‌پی در افغانستان را رد می‌کنند واز مقام‌های پاکستانی می‌خواهند که ناامنی‌ها را در داخل خاک خود دفع کنند.  

 مقام‌های ارشد طالبان بارها از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و پاکستان را متهم می‌کنند که به این هواپیماها اجازه پرواز می‌دهد. اما نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان گفت به هیچ هواپیمای نظامی برای انجام عملیات در خاک افغانستان اجازه پرواز نمی‌دهد.  

انورالحق کاکر گفت به رسمیت شناختن طالبان به اجماع منطقه‌ای نیاز دارد و تا هنگامی که کشورهای منطقه و جهان‌ این رژیم را به رسمیت نشناسند، پاکستان نیز این کار را انجام نمی‌دهد.  

او مدعی شد که تمام کشورهای منطقه ازجمله روسیه و چین خواهان صلح، ثبات و امنیت در افغانستان‌اند: «تقربیا خواهش تمام کشورهای منطقه این است که حکومت افغانستان به رسمیت شناخته شود. این‌که چه وقت می‌شود من در‌باره زمانش برایتان چیزی گفته نمی‌توانم.» 

نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان در واکنش به نامیدن «دیورند» به‌عنوان خط فرضی گفت: «دیورند مرز بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان است.»  

او گفت: «سازمان ملل متحد و ۲۰۶ کشور پذیرفتند که این یک مرز بین‌المللی است و بعد از این وقتی افغان‌ها در‌این‌باره چیزی می‌گویند یا نمی‌گویند، در‌باره آن چیزی نمی‌گویم و به آن تمایلی ندارم.» 

پاکستان از حامیان اصلی رژیم طالبان محسوب می‌شود و ارتش و استخبارات (اطلاعات) این کشور دو دهه از طالبان مقابل حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، آمریکا و ناتو، حمایت کرد. طالبان در خاک پاکستان پایگاه‌های آموزشی و نظامی داشتند و برای جنگیدن به افغانستان اعزام می‌شدند. 

پاکستان بر خلاف دوره نخست حاکمیت رژیم طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، تاکنون این گروه را به رسمیت نشناخته است.  

بیشتر از جهان