نخست‌وزیر موقت پاکستان: در صورت لزوم در افغانستان عملیات انجام خواهیم داد

او گفت که وارد جزئیات این عملیات نمی‌شود اما در زمان معین، تصمیم خواهند گرفت

نخست‌وزیر موقت پاکستان در دو هفته گذشته چندبار هشدار داده است که اسلام‌آباد علیه تهدید تی‌تی‌پی از افغانستان اقدام خواهد کرد-AFP

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، می‌گوید که برای حفاظت از کشور و مردمش حاضر است هر کاری لازم باشد، انجام دهد.

کاکر که پس از پایان بحران سیاسی در پاکستان، به عنوان نخست‌وزیر موقت آن کشور تعیین شد، در دو هفته گذشته چندین بار هشدار داده است که اسلام آباد در برابر تهدیدهای تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان اقدام خواهد کرد.

او روز شنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) در مصاحبه‌ای با تلویزیون اردوزبان صدای آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا پاکستان در صورت لزوم به اقدام نظامی در افغانستان متوسل خواهد شد، گفت که او برای مردمش هر اقدامی لازم باشد، انجام می‌دهد. 

کاکر تاکید کرد: «پاکستان حق دارد از خود دفاع کند. ما برای حفاظت از کشور و مردممان قطعا هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهیم داد. من وارد جزئیات نمی‌شوم که این چه نوع عملیاتی خواهد بود، اما وقتی زمانش برسد، تصمیم می‌گیریم که چه کنیم، چه باید انجام شود و چه گام‌هایی می‌توان برداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر موقت پاکستان پیش از این گفته بود که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، سلاح‌های به‌جا‌مانده از این نیروها به یک تهدید بالقوه برای منطقه و به‌ویژه پاکستان تبدیل شده است. 

او اوایل سپتامبر تاکید کرد که تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان به دست شبه‌نظامیان‌ــ‌از جمله تحریک طالبان پاکستانی که در دو سال گذشته حملات مرگباری در این کشور انجام داده‌اند‌ــ رسیده است. انوارالحق کارکر گفت: «این تجهیزات که عبارت‌اند از طیف گسترده‌ای از تسلیحات نظامی از عینک دیددرشب گرفته تا سلاح گرم، اکنون به یک چالش جدید برای اسلام‌آباد تبدیل شده‌اند؛ زیرا دسترسی به این تسلیحات توانایی‌های جنگی طالبان پاکستان را افزایش داده است.»

آسوشتیدپرس هم به نقل از دو منبع در دولت پاکستان نوشت که اعضا تحریک طالبان پاکستانی به تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان دست یافته‌اند، اما مشخص نیست طالبان افغان این تسلیحات را به شورشی‌های پاکستانی فروخته‌اند یا به دلیل دوستی و روابط دیرینه به آنان هدیه داده‌اند.

نخست‌وزیر موقت پاکستان در مصاحبه اخیرش از اقدام‌های کشورش برای مردم افغانستان یاد کرد و ضمن اشاره به ادا کردن اصول حسن همجواری از سوی پاکستان، تاکید کرد که اسلام‌آباد برای تامین صلح پایدار در افغانستان و مناطق قبایلی آن کمک کرده و در حل مشکلات ترانزیت کالا از افغانستان و مبارزه با مواد مخدر نیز همکاری داشته است.

 کاکر افزود که در تجارت نه‌تنها با افغانستان، بلکه با کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

بیشتر از جهان