گوترش: درگیری‌های خونین مانع تشکیل کشور فلسطینی و امنیت در اسرائیل شده است 

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی بی‌قیدوشرط گروگان‌ها و برداشتن گام‌های محکم به سوی اجرای راه‌حل دوکشوری شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهاراتی که روز پنجشنبه هشتم فوریه ایراد کرد، متعهد شد که به تمامی اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل در رابطه با هرگونه «نفوذ حماس» در سازمان ملل فورا عمل کند.

گوترش در سخنانی که بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ایراد کرد، بر نیاز به «گام‌های واقعی، ملموس و محکم» به سوی راه‌حل دو کشوری بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، قوانین بین‌الملل و توافق‌های قبلی در خاورمیانه تاکید کرد. 

گوترش گفت: «درگیری‌های خونین مکرر و دهه‌ها تنش و اشغال، مانع دستیابی فلسطینی‌ها به کشور و مانع ایجاد امنیت برای اسرائیلی‌ها شده است.»

اظهارات گوترش در حالی ایراد شد که نخست‌وزیر اسرائیل دستور آماده‌باش برای اعزام سربازان به شهر رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرده و حملات هوایی اسرائیل در روز پنجشنبه نیز ادامه یافته است.

گوترش هشدار داد که حمله نظامی به رفح وضعیتی را که هم‌اکنون کابوسی برای یک بحران بشردوستانه است، وخیم‌تر خواهد کرد. او گفت: «نیمی از جمعیت غزه هم‌اکنون در رفح جمع شده است. آنان جایی برای رفتن ندارند. آنان نه خانه دارند و نه امید.»

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی بی‌قیدوشرط گروگان‌ها و برداشتن گام‌های محکم به سوی اجرای راه‌حل دوکشوری شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که واشنگتن هنوز مدرکی که نشان دهد اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح برنامه‌ریزی جدی کرده است، مشاهده نکرده است. پاتل ضمن اشاره به این که رفح یک نقطه ورودی مهم کمک‌های بشردوستانه به غزه است، گفت واشنگتن از چنین عملیاتی حمایت نمی‌کند.

نیروهای مسلح اسرائیل حملات هوایی خود در غزه علیه مواضع گروه شبه‌نظامی حماس را در روز پنجشنبه در حالی افزایش دادند که ترس از درگیری زمینی در میان صدها هزار غیرنظامی آواره شده از دیگر مناطق غزه که اکنون در چادرها و ساختمان ها بمباران شده اند، افزایش یافته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز هشدار داده است که هرگونه عملیات نظامی اسرائیل باید غیرنظامیان را در اولویت قرار دهد و از آنان حمایت کند.

آنتونیو گوترش، در سخنان اخیر خود به مسئله دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل به پناهجویان فلسطینی نیز اشاره کرد. پیشتر اسرائیل با ارائه مدارکی گفته بود که شماری از کارمندان این سازمان در حمله هفتم اکتبر حماس و کشتار و گروگان‌گیری اسرائیلی‌ها نقش داشتند. 

گوترش گفت که با وجود احتمال مشارکت ۱۲ کارمند این سازمان در حمله مرگبار به اسرائیل، در حال حاضر جایگزینی برای این دفتر امدادرسانی ملل متحد وجود ندارد.

پس از گزارش اسرائیل درباره نفوذ حماس در این دفتر سازمان ملل و مشارکت آنان در حمله نظامی به اسرائیل، شماری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا و ژاپن اعلام کردند که حمایت مالی خود از اونروا (UNRWA) را قطع می‌کنند. 

گوترش گفت که غیر از اونروا «هیچ سازمان دیگری حضور معنی‌دار در غزه ندارد و از این رو هیچ سازمان دیگری نیست که اکنون بتواند جایگزین آن شود.»

اونروا گفته است که پس از گزارش اسرائیل که گوترش آن را «معتبر» توصیف کرده است، اقدام به تحقیقات درباره ۱۲ نفر از کارمندان خود کرده است و افزود که کاهش بودجه امدادرسانی بر زندگی غیرنظامیان فلسطینی تاثیر خواهد گذاشت. 

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان اخیر خود بار دیگر درباره جنگ و درگیری‌های شدید، تقسیم‌بندی‌های ژئوپلیتیک و تشدید دو قطبی شدن جوامع و تهدیدهایی چون خطر هسته‌ای و شرایط اضطراری آب‌وهوایی و خطرات ناشی از هوش مصنوعی کنترل‌نشده در جهان هشدار داد و و تأکید کرد که صلح «راه‌حل مشترک»‌ است.