تورم ۶۵درصدی، بلای جان ترکیه

آخرین نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ۶۴.۸۶ درصد رسیده است

فاتح کاراهان، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه- ADEM ALTAN/AFP

تورم در ترکیه به حدود ۶۵درصد رسید تا بحران اقتصادی این کشور بیش از پیش نمایان شود. فاتح کاراهان رئیس کل بانک مرکزی ترکیه با ارائه اولین گزارش از تورم سال ۲۰۲۴، اعلام کرد که آخرین نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ۶۴.۸۶درصد رسیده است.

این در حالی‌ست که تورم ماه دسامبر گذشته ۶۴.۷۷درصد بوده است. ترکیه در اولین ماه سال جدید میلادی در بخش بهداشت و درمان ۱۷.۷درصد تورم داشته است. هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها نیز تورم ۱۲درصدی را تجربه کرده‌اند. کالاها و خدمات متفرقه هم بیش از ۱۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش سریع تورم سالانه ترکیه در ماه‌های اخیر باعث شد تا برخی کارشناسان اقتصادی ترکیه به عملکرد بانک مرکزی این کشور و پیش‌بینی‌های آن واکنش نشان بدهند.

کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های ترکیه چشم‌انداز ارائه‌شده بانک مرکزی درباره اینکه نرخ تورم در پایان سال جاری به ۴۲درصد می‌رسد، را چندان قابل اعتماد نمی‌دانند.

رئیس جدید بانک مرکزی این کشور روز پنجشنبه، ۸ فوریه، گفت کار برای مهار تورم در ترکیه از طریق افزایش نرخ بهره با قاطعیت ادامه خواهد داشت. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبارزه با تورم چه تاثیری بر رشد اقتصادی ترکیه خواهد داشت، گفت: «رشد اقتصادی در ترکیه ناشی از تقاضای داخلی است و بنابراین ناپایدار است.»

کاراهان جایگزین حفیظه غایه ارکان شد که در ماه ژوئن به‌عنوان رئیس بانک مرکزی برگزیده شده بود و نخستین زنی بود که این مسئولیت را در ترکیه برعهده می‌گرفت. او اواخر هفته گذشته استعفای خود را در رسانه اجتماعی ایکس اعلام کرد و نوشت که قربانی یک کمپین ترور شخصیت شده است و برای در امان‌ ماندن از ناراحتی بیشتر خانواده‌اش استعفا خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، یک روزنامه برجسته ترکیه ماه گذشته مدعی شده بود که والدین رئیس سابق بانک مرکزی، در یک موسسه مالی اعمال نفوذ کرده و حتی پدرش یک کارمند بانک را اخراج کرده است. هرچند ارکان به‌شدت اتهامات مطرح‌شده را رد کرد، اما این باعث نشد تا از تصمیمش برای استعفا کوتاه بیاید.

بانک مرکزی در زمان او برای مبارزه با تورم یک‌سری افزایش نرخ بهره را تصویب کرد، تا سیاست اقتصادی ترکیه را به شرایط عادی برگرداند. باور دیرینه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بر این است که کاهش بهره بانکی باعث کاهش تورم می‌شود.

شاید خیلی از اقتصاددانان با این نظر او مخالف باشند، اما اردوغان تاکنون بارها روسای بانک مرکزی را به همین بهانه اخراج کرده است.

او ماه می، تیم اقتصادی جدیدی را منصوب کرد؛ اما اقتصاددانان می‌گویند تلاش قبلی اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره علیرغم تورم بسیار بالا به آغاز بحران ارزی کمک کرد و هزینه زندگی را بالا برد و خانواده‌ها را برای تامین کالاهای اساسی دچار مشکل کرد.

بیشتر از اقتصاد