ترکیه هفت نفر دیگر را به‌اتهام همکاری با «موساد» بازداشت کرد

دادستانی کل استانبول اعلام کرد نُه مظنون را شناسایی کرده است که اطلاعاتی به موساد می‌رسانده‌اند

سازمان اطلاعات ترکیه «میت» و سازمان امنیت ترکیه در عملیاتی مشترک هفت نفر را به‌اتهام تامین اطلاعات برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل «موساد» در شهرهای استانبول و ازمیر بازداشت کردند.

به گزارش آناتولی ترکیه، سازمان اطلاعاتی آن کشور به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد این افراد اطلاعاتی را از داخل خاک ترکیه در اختیار موساد قرار می‌داده‌اند. این سازمان امنیتی ترکیه مدعی شده است که ماموران موساد علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات شخصی عده‌ای در ترکیه، در حوزه‌ تحقیق و تفحص، جمع‌آوری عکس و تصویر، تعقیب و مراقبت، و جاسازی دستگاه‌های ردیابی فعالیت می‌کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که بر اساس تحقیق قضایی دادستانی کل استانبول، مشخص شده است که ۹ مظنون اطلاعات دریافتی را از طریق این ماموران به دست موساد می‌رسانده‌اند. در این عملیات هفت تن از این ۹ مظنون دستگیر شدند. دو تن دیگر پیش‌ از این در عملیاتی جداگانه بازداشت شده بودند.

طی عملیات مشابهی در کمتر از یک ماه گذشته در شهر استانبول نیز ۳۳ نفر بازداشت شدند. روز سوم ژانویه امسال اعلام شد که در عملیاتی هم‌زمان در هشت منطقه استانبول، نیروهای امنیتی به آدرس‌های از پیش شناسایی شده رفتند و ۳۳ تبعه خارجی را به‌اتهام جاسوسی بازداشت کردند.

در پی بازداشت این افراد، اعلام شد که در تحقیقات اطلاعاتی این عملیات، اطلاعاتی به دست آمد حاکی از اینکه موساد قصد انجام فعالیت‌هایی مانند شناسایی، تعقیب، حمله، و آدم‌ربایی علیه اتباع خارجی مقیم ترکیه داشته است. پیش از این نیز، در دسامبر ۲۰۲۰، سازمان اطلاعاتی میت طی عملیاتی توانسته بود ۶۸ نفر از ماموران و اعضای تیم موساد را بازداشت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط اسرائیل و ترکیه پس از حمله‌ اسرائیل به غزه رو به تیرگی رفت و دشواری‌های بسیاری در روابط دو کشور ایجاد شد.

به‌علاوه، یکی از پایگاه‌های حماس در منطقه نیز در کشور ترکیه قرار دارد. همین موضوع باعث شده است که حساسیت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل روی ترکیه بیشتر شود. هم‌زمان، در پی وقوع درگیری‌ها در غزه، ترکیه به جمهوری اسلامی ایران نزدیک‌تر شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن کشور، در دیدار با ابراهیم رئیسی، با او در مورد مسئله فلسطینی‌ها و جنگ غزه گفت‌وگو کرد.

خبر بازداشت ماموران موساد در ترکیه در حالی منتشر شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که شبکه جاسوسی اسرائیل در ۲۸ کشور جهان را شناسایی کرده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این بیانیه همچنین اعلام کرد که «ضمن شناسایی شبکه جاسوسی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در ۲۸ کشور دنیا، برخی از این افراد در داخل ایران بازداشت شده‌اند.»

طبق ادعای وزارت اطلاعات، افرادی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های مهاجرت و کاریابی انتخاب شده‌ و پس از شناسایی نقاط ضعف‌‌هایشان به همکاری با دستگاه امنیتی اسرائیل ترغیب شده‌اند.