شهروند عراقی توهین‌کننده به قرآن از خاک سوئد اخراج می‌شود

سلوان مومیکا گفت قصد ترک سوئد را ندارد و در مقابل حکم دادگاه اداره مهاجرت مقاومت می‌کند

سلوان مومیکا، شهروند عراقی که در سوئد قرآن را آتش زد-ژوئن ۲۰۲۳-AFP

دادگاه اداره مهاجرت سوئد اعلام کرد که سلوان مومیکا، شهروند عراقی ساکن این کشور که سال گذشته بارها به قرآن‌سوزی در اماکن عمومی اقدام کرد، مرتکب جرائم اداری شده است و به‌زودی از سوئد اخراج می‌شود.

به گزارش آناتولی و به نقل از تلویزیون دولتی سوئد، مقام‌های اداره مهاجرت این کشور اروپایی پس از گسترش اعتراض‌های مقام‌ها و شهروندان کشورهای مسلمان، از اکتبر سال گذشته میلادی در مورد تمدید مجوز اقامت پناهجویی سلوان مومیکا خودداری کرده بودند و پس از اعتراض شهروند عراقی و به دلایل امنیتی، اخراجش از خاک سوئد را به تعویق انداختند.

اما حالا قضات دادگاه تجدیدنظر در اداره مهاجرت این کشور، اعتراض مومیکا را به‌دلیل «ارائه اطلاعات نادرست هنگام تقاضا برای پناهندگی»، رد کرده‌اند و می‌گویند او در توضیح اینکه چرا به حمایت دولت سوئد و اعطای شهروندی نیاز دارد دروغ گفته است.

با این حال، سلوان مومیکا هم اعلام کرده است که قصد ترک خاک سوئد را ندارد. این شهروند عراقی با متهم کردن مقام‌های سیاسی سوئد به دخالت در پرونده‌اش و داشتن اهداف سیاسی برای اخراجش، تاکید کرد: «من سوئد را ترک نمی‌کنم. من همین‌جا زندگی می‌کنم و همین‌جا هم می‌میرم.»

خبرگزاری رسمی دولت ترکیه می‌گوید دادگاه سوئد به این نتیجه رسیده است که تبعید مومیکا به عراق نیز نمی‌تواند در شرایط فعلی اجرایی شود، زیرا به‌دلیل اهانت‌های ممتد به قرآن و مسلمانان، جان او در کشورش به خطر می‌افتد.

در همین رابطه کارین داهلین، عضو شورای عالی امنیت سوئد، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «تا زمانی که او در معرض آزار و اذیت یا سایر رفتارهای مربوط به خطرات جانی باشد، نمی‌توان تصمیم اخراج را به عراق اجرا کرد.»

قضات دادگاه اداره مهاجرت سوئد درحال حاضر تصمیم گرفته‌اند که حکم اخراج مومیکا از خاک سوئد را تا ۱۶ آوریل که کارت پناهجویی او منقضی می‌شود، اجرایی نکنند. بر اساس این حکم، مومیکا علاوه بر اخراج، به مدت پنج سال از بازگشت به سوئد محروم شده است و دیگر واجد شرایط حمایت بین‌المللی نخواهد بود، زیرا مرتکب جرمی جدی شده است.

این مرد مسیحی و عراقی که در سال ۲۰۲۱ مجوز اقامت موقت در سوئد را دریافت کرد، از لحظه ورودش به خاک سوئد تاکنون به دلیل هتک حرمت‌های عمومی به کتاب مقدس مسلمانان در اماکن مختلف، به شهرت جهانی رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، سوزاندن قرآن و دیگر کتب مقدس ادیان مختلف در کشورهای حوزه اسکاندیناوی آزاد بود، اما به‌تازگی و پس از اوج گرفتن اعتراض‌های مسلمانان ساکن اروپا، مقام‌های کشورهای سوئد و دانمارک تصمیم گرفتند قوانین داخلی خود را در‌این‌باره تغییر دهند.

 پارلمان دانمارک مهرماه امسال به ممنوعیت سوزاندن متون مقدس رای موافق داد و لایحه‌ای مبنی بر «غیرقانونی دانستن سوزاندن، خاک کردن، زیر پا له کردن و پاره کردن متون مقدس شناخته شده از‌جمله قرآن، انجیل یا تورات» با ۹۴ رای موافق و ۷۷ رای مخالف، به تصویب نمایندگان پارلمان این کشور رسید.

همچنین سازمان جهانی همکاری‌های اسلامی از کشورهای عضو خواسته است تا تحریم‌های سیاسی و اقتصادی مناسب علیه کشورهایی که سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان در آن‌ها ممنوع نیست، اعمال کنند. این سازمان هشدار داد که چنین اقداماتی به معنای «گسترش نفرت و تحقیر علیه ادیان گوناگون» است و صلح، امنیت و آرامش جهانی را تهدید می‌کند. با این حال، مقام‌های سوئد همچنان گزینه‌هایی را در قوانین ملی خود بررسی می‌کنند تا با استفاده از آن، به پلیس این کشور امکان دهند که به تظاهرات و رفتارهای اهانت‌آمیز به ادیان و کتب آن‌ها مجوزی اعطا نشود.

بیشتر از جهان