دیدار بلینکن و مقامات اسرائیل؛ ادامه تلاش‌ برای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس

آنتونی بلینکن: برخی اقدامات و اظهارات مقام‌های دولتی اسرائیل به تنش‌ها دامن می‌زند

کنفرانس خبری بلینکن در تل‌آویو - Mark Schiefelbein / POOL / AFP

تلاش‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای پیشبرد توافق به‌منظور تضمین آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس و توقف درگیری‌ها ادامه دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، سفر بلینکن به اسرائیل در حالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چند ساعت پس از دیدار با بلینکن در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه اسرائیل و حماس هنوز در آستانه توافق نیستند تاکید کرد که توافق بین آن‌ها یک فرایند است و در حال حاضر، با توجه به آنچه از حماس دیده می‌شود، توافقی پیش رو نیست.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه گفت که به بنیامین نتانیاهو درباره گفته‌ها و اقدام‌هایی که باعث افزایش تنش‌ها می‌شود هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن به خبرنگاران گفت: «در گفت‌وگوی امروز با نخست‌وزیر و مقام‌های ارشد نگرانی عمیقم را در مورد اقدام‌ها و لفاظی‌های مقام‌های دولتی مطرح کردم که به تنش‌هایی دامن می‌زند که حمایت بین‌المللی را ضعیف می‌کند و محدودیت‌های بیشتری برای امنیت اسرائیل ایجاد می‌کند.»

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه گفت پس از اینکه بنیامین نتانیاهو درخواست حماس برای آتش‌بس را رد کرد، هنوز فضا را برای دستیابی به توافق آزادی گروگان‌ها از غزه آماده می‌بیند.

اگرچه گمان می‌رفت که اسرائیل پیشنهادهای حماس را نپذیرد، با توجه به ادبیات نتانیاهو به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های بلینکن در زیر فشار گذاشتن دولت اسرائیل برای رسیدن به توافقی که منجر به وقفه‌ای بشردوستانه در این جنگ شود نتیجه چندانی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، آنتونی بلینکن گفت برای دستیابی به توافقی که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی که ماه‌ها است در دست حماس اسیرند منجر شود کار زیادی لازم است.

بلینکن با رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز دیدار کرد. او در دیدار با هرتزوگ گفت: «تمرکز ما بر انجام این کار است و امیدواریم بتوانیم روند آزادسازی گروگان‌ها را که ماه‌ها پیش قطع شده بود از سر بگیریم.»

بلینکن بیش از یک ساعت با نتانیاهو صحبت کرد. او همچنین با دیگر مقام‌های ارشد اسرائیل از جمله دیوید بارنیا، رئیس موساد دیدار کرد.

بلینکن در این جلسه‌ها از برنامه‌های ارتش اسرائیل برای گسترش عملیات زمینی به شهر رفح در جنوب غزه در هفته‌های آینده مطلع شد. به گفته دو مقام اسرائیلی، بلینکن درباره تلفات غیرنظامیان در این عملیات ابراز نگرانی کرد.

این گفت‌وگوها در حالی انجام شد که آمریکا می‌کوشید دو طرف را به برقراری آتش‌بس بشردوستانه در جنگ راضی کند. تهاجم اسرائیل پس از حمله حماس چهار ماه پیش آغاز شد که تلفات انسانی زیادی در نوار غزه به جا گذاشته است. تا کنون هزاران نفر کشته شده‌اند و غزه در آستانه قحطی قرار گرفته است. این حمله باعث موج حمله‌های منطقه‌ای گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران شد؛ از جمله حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و همچنین سیل حمله‌های شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه که در یکی از آن‌ها سه آمریکایی کشته شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، گفت‌وگوها برای برقراری صلح آسان نبوده است. آمریکا در جریان این درگیری‌ها، برای ترغیب مقام‌های اسرائیلی به تغییر مواضع در مواردی مانند اجازه کمک‌رسانی به غزه، فشارهای شدید و مداومی به اسرائیل وارد کرد.

بلینکن هم در این سفر و هم در سفر قبلی‌ به منطقه تاکید کرده بود که دولت اسرائیل اگر می‌خواهد روابط با عربستان سعودی را عادی کند و خواهان حمایت دولت‌های عرب است، باید تصمیم‌های سختی بگیرد و به‌سمت راه‌حل دو کشوری حرکت کند.

بیشتر از جهان