قدردانی محمود عباس از حمایت‌ها و بیانیه قاطع عربستان سعودی برای «تشکیل کشور فلسطین»

عربستان سعودی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که قبل از تشکیل کشور مستقل فلسطینی، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با قدردانی از مواضع عربستان سعودی درباره لزوم تشکیل کشور فلسطین، مراتب سپاس خود را از «مواضع قوی و شفاف عربستان سعودی در حمایت از حقوق مشروع و مسلم فلسطینی‌ها» ابراز کرد.

اشاره رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به بیانیه روز سه شنبه ۱۷  بهمن ماه، ششم فوریه، عربستان سعودی است که در آن تاکید شده است که «عربستان سعودی بدون ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.»

خبرگزاری فلسطینی وفا روز چهارشنبه گزارش داد که محمود عباس،رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فلسطین، از موضع قوی و شفاف عربستان سعودی که در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه این کشور ابراز شده، تشکر و قدردانی کرده است.

محمود عباس با اشاره به تاکید عربستان سعودی بر «حمایت از حقوق مشروع و مسلم فلسطینی‌ها» افزود که در بیانیه این کشور «اولین و مهمتر از همه، بر ایجاد یک کشور فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی» تاکید شده است و همچنین عربستان سعودی بر لزوم «توقف فوری حملات اسرائیل به نوار غزه» تاکید کرده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه «قدردان موضع مستحکم عربستان تحت رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی» است، این مواضع را بخشی از «تلاش‌های خستگی ناپذیر عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان برای تجسم حقوق مردم فلسطین در آزادی، استقلال و ایجاد کشوری مستقل با پایتختی بیت المقدس شرقی» خواند و افزود که بیانیه اخیر این کشور نیز تاکیدی بر «مواضع تاریخی، قوی، عادلانه و ثابت عربستان سعودی در قبال مردم فلسطین» است.

محمود عباس همچنین گفت که «حمایت قاطع و محکم عربستان سعودی از فلسطینی‌ها» و به ویره تاکید آن بر لزوم تشکیل کشور فلسطین» در حالی انجام شده است که منطقه و جهان شرایط خطرناکی را سپری می‌کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود که حمایت و تاکید عربستان سعودی از تشکیل کشور فلسطین منطبق بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و همچنین «ابتکار صلح عربی» است.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه خود تاکید کرد «تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف شود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد».

عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که پیگیری روند عادی سازی به خروج تمامی نیروهای اسرائیل از غزه بستگی دارد.

در این بیانیه آمده است که «پادشاهی عربستان سعودی مجدداً از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، برای تسریع در به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، با پایتختی بیت المقدس شرقی، تاکید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه عربستان افزود که «مردم فلسطین می‌توانند به حقوق مشروع خود دست یابند» تا «صلحی همه جانبه و عادلانه برای همه حاصل شود.»

بیانیه عربستان سعودی تنها یک روز پس از سفر روز دوشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی و دیدار او با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، صادر شد.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل «مزایای عظیمی را برای همه کسانی به همراه دارد که خواهان ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه هستند.»

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، گفت که «در خصوص عادی سازی، ولیعهد بر علاقه شدید عربستان سعودی به پیگیری آن تاکید کرد اما او همچنین آنچه را که قبلا به من گفته بود، به روشنی بیان کرد که برای انجام عادی‌سازی روابط دو چیز لازم است: پایان دادن به درگیری در غزه و یک مسیر روشن، معتبر و با زمان مشخص برای ایجاد یک کشور فلسطینی.»

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، درباره سفر بلینکن به عربستان سعودی، گفت که دولت آمریکا «بازخوردی مثبت» دریافت کرده است مبنی بر اینکه عربستان سعودی و اسرائیل مایل به ادامه گفتگوها بر سر عادی‌سازی روابطشان هستند.

از این رو بیانیه وزارت روز سه شنبه ۱۷ بهمن وزارت خارجه عربستان سعودی پاسخی به این اظهارات مقام‌های ایالات متحده و به ویژه تاکید بر این شرط بود که «عربستان سعودی بدون ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.»

 

بیشتر از جهان