حماس آتش‌بس سه‌مرحله‌ای ۱۳۵ روزه و توافق برای پایان جنگ را پیشنهاد داد

تمامی زنان اسراییلی گروگان‌گرفته‌شده، مردان زیر ۱۹ سال، سالمندان و بیماران در اولین مرحله ۴۵ روزه آزاد خواهند شد

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که حماس در پاسخ به پیشنهاد هفته گذشته میانجی‌های قطری و مصری با حمایت ایالات متحده و اسرائیل، طرح آتش‌بسی را ارائه کرده است که ظرف چهار ماه و نیم به پایان جنگ غزه منتهی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، بر اساس پیش‌نویس سندی که رویترز مشاهده کرده است، پیشنهاد متقابل حماس سه مرحله را پیش‌بینی می‌کند که هریک ۴۵ روز طول می‌کشد.

طرح پیشنهادی حماس که پیش از این جزئیاتش فاش نشده بود، بر این مبنا تنظیم شده است که گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده که اعضای حماس در روز هفتم اکتبر دستگیر کردند، با اسرای فلسطینی مبادله شوند، بازسازی غزه آغاز شود، نیروهای اسرائیلی به طور کامل عقب‌نشینی کنند و اجساد نیز ردوبدل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این پیشنهاد حماس، در اولین مرحله ۴۵ روزه، تمامی زنان اسرائیلی به‌گروگان‌گرفته‌شده، مردان زیر ۱۹ سال، سالمندان و بیماران را در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد و گروگان‌های مرد باقی‌مانده در مرحله دوم و سوم مبادله می‌شوند. حماس انتظار دارد که تا پایان مرحله سوم، دو طرف در مورد پایان جنگ به توافق دست یابند.

گروه شبه‌نظامی حماس که بر غزه حکومت می‌کند، در الحاقیه‌ای به این پیشنهاد گفت که درخواست دارد یک هزار و ۵۰۰ زندانی را آزاد کند که یک‌سوم آن‌ها فلسطینی‌هایی‌ باشند که اسرائیل به حبس ابد محکوم کرده است. 

این آتش‌بس همچنین جریان ارسال غذا و سایر کمک‌ها برای غیرنظامیان غزه را که با گرسنگی و کمبود شدید امکانات اساسی مواجه‌اند، تسریع می‌کند.

اسرائیل حمله نظامی به غزه را پس از آن آغاز کرد که شبه‌نظامیان حماس در روز هفتم اکتبر با حمله به جنوب اسرائيل یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند. مسئولان بهداشتی غزه می‌گویند کشته شدن دست‌کم ۲۷ هزار و ۵۸۵ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل تایید شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در جدی‌ترین فشار دیپلماتیک بر تل‌آویو از زمان آغاز جنگ غزه، پس از دیدار با رهبران قطر و مصر، با هدف دستیابی به یک آتش‌بس طولانی، شبانه وارد اسرائیل شد.

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز سه‌شنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن)، واکنش مقام‌های حماس به توافق پیشنهادی ایالات متحده برای آزادی گروگان‌ها در ازای توقف جنگ در غزه را «مثبت» ارزیابی کرد. او در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن در دوحه، افزود: «ما پاسخ حماس را درباره چارچوب کلی توافق آزادی گروگان‌ها دریافت کردیم. پاسخ آن‌ها چند نکته دارد اما در کل مثبت است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به پاسخ حماس، گفت که حماس در مورد توافق برای آزادی گروگان‌ها «تحرکاتی» از خود نشان داده است. او واکنش این گروه شبه‌نظامی را «کمی بیش از انتظار» ارزیابی کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی پاسخ حماس به توافق پیشنهادی است. در این بیانیه این نهاد آمده است: «پاسخ حماس از طریق میانجی قطری به موساد منتقل شد. مقام‌های مرتبط با مذاکرات دارند آن را به‌طور کامل ارزیابی می‌کنند.»

بیشتر از جهان