بی‌علاقگی آمریکایی‌ها به روند استیضاح ترامپ

آمار تماشای جلسات استیضاح ترامپ بسیار کمتر از روید‌ادهای سیاسی مشابه آن است

میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه سنا بعد از جلسه استیضاح- Alex Wroblewski/Getty Images/AFP

یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما در دوران ریاست‌ جمهوری وی، می‌گوید که بی‌علاقگی مردم به پرونده استیضاح ترامپ نگران‌کننده است، و علت آن، محاسبات بدبینانه میچ مک‌کال، رهبر اکثریت سنا است.

دیوید اکسلراد، استراتژیست ارشد سابق اوباما، روز جمعه با یک گروه کانونی از رأی‌دهندگان دمکرات در شیکاگو دیدار کرد و به گفته او، در آن دیدار بیش از یک ساعت به بحث و گفت‌وگو گذشت، و سپس موضوع استیضاح مطرح شد.

و هنگامی که این بحث مطرح شد، رأی‌دهندگان گفتند که آماده‌اند که به راه خود ادامه دهند، چون نتیجه محاکمه در سنا (که در ادامه آن، روز شنبه تیم ترامپ به دفاع از وی پرداختند)، از پیش تعیین‌شده و قطعی است.

او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، گفت: «امروز همراه با برخی از رأی‌دهندگان دمکرات شیکاگو در یک گروه کانونی در مؤسسه علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو شرکت کردم، و از شنیدن سخنان آنها در مورد پرونده استیضاح نگران شدم. چون با وجود این که در میانه استیضاح هستیم، در طول ۸۰ دقیقه اول جلسه من با گروه کانونی، موضوع استیضاح اصلا مطرح نشد و هیچ کسی حاضر نشد در مورد آن صحبت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«وقتی هم که مطرح شد، آنها گفتند که واقعیت این است که ترامپ کار وحشتناکی کرده است، این پرونده ثابت شده است، اما ما می‌دانیم که نتیجه آن (استیضاح) چه خواهد شد، بنابراین واقعا علاقه‌ای به آن نداریم، و آماده‌ایم تا به راه خود ادامه دهیم.»

آقای اکسلراد با بیان این که مکانل و رئیس جمهوری امیدوارند استراتژی آنها جواب دهد، در وصف آن راهبرد گفت: «آنها می‌توانند انتقادات و نارضایتی‌ها را به جان بخرند و هر طور شده، از این وضعیت بیرون بیایند، و مردم هم به راه خودشان ادامه دهند. اما این یک محاسبه بدبینانه است، اگرچه، ممکن است محاسبه غلطی نباشد.»

باید همه دمکراتها و ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه علیه رئیس جمهوری رأی بدهند تا بتوانند او را برکنار کنند، و این خیلی بعید است.

طراحان استیضاح در مجلس نمایندگان، روز جمعه، سومین روز ارائه مدارک و توضیحات در جریان محاکمه استیضاح را به پایان رساندند. این جلسات میلیونها بیننده را به خود جذب کردند.

اما بیشترین تعداد ببینندگان جلسه استیضاح ۱۱ میلیون نفر بود که در مقایسه با ۲۰ میلیون بیننده‌ای که در ۲۰۱۷ جلسه شهادت رئیس سابق اف‌بی‌آی، جیمز کومی، در کمیته اطلاعات سنا را مشاهده کردند و ۱۶ میلیون ببینده‌ای که در ۲۰۱۸ شهادت مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، را در کمیته نظارت مجلس نمایندگان دیدند، بسیار کم است.

© The Independent