سازمان پیمان امنیت جمعی نگران وقوع تنش‌ها در مرز افغانستان و تاجیکستان است

براساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل، القاعده و طالبان بودجه جماعت انصارالله را تامین می‌کنند

یک سرباز تاجیکستان در حال مرزبانی در مرز با افغانستان- MUSADEQ SADEQ/AFP

درپی انتشار گزارش گروه تحلیل و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که در آن آمده است فعالیت جماعت انصارالله در امتداد مرز افغانستان و تاجیکستان با حمایت القاعده و طالبان همچنان ادامه دارد، یک مقام روسی در سازمان پیمان امنیت جمعی از احتمال وقوع تنش‌ها در این مرز ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از ویکتور واسیلیف، سفیر روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی، نوشت قرار است یک کارگروه در ماه مارس درباره اتخاذ تدابیر بیشتر امنیتی در مرز افغانستان و تاجیکستان تشکیل شود.

واسیلیف افزود گفت‌وگوها با کارشناسان نیز در‌این‌باره در سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه دارد، زیرا نگرانی از وقوع تنش‌ها در مرز افغانستان و تاجیکستان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین افزود قرار است در نشست آینده کارگروه روی بودجه مشخصی برای حفاظت از مرز تاجیکستان موافقت شود.

ویکتور واسیلیف پیش از این مدعی شده بود که کشورهای غربی از گروه‌های مستقر در افغانستان برای ضربه زدن به امنیت مرزهای روسیه استفاده می‌کنند.

جماعت انصارالله متشکل از شهروندان تاجیکستان، از چندسال پیش در بدخشان افغانستان و در امتداد مرز با تاجیکستان مستقر شده‌اند. اعضای این گروه در دوسال و پنج ماه سلطه طالبان بر افغانستان، چندین بار تلاش کردند با اسلحه و تجهیزات نظامی وارد خاک تاجیکستان شوند، اما در درگیری با مرزبانان تاجیک کشته شدند.

در گزارش اخیر شورای امنیت درباره وضعیت امنیتی افغانستان آمده است که القاعده و طالبان بودجه جماعت انصارالله را تامین می‌کنند و بیشتر اعضای این گروه از میان لشکر منصوری، واحد انتحاری طالبان، انتخاب شده‌اند. لشکر منصوری در اواخر ۲۰۲۱ و در پی تنش لفظی میان مقام‌های طالبان و امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، تشکیل شد. اعضای این واحد که مهاجمان انتحاری‌اند همراه با اعضای جماعت انصارالله در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان مستقر شده‌اند. در آن زمان فرماندهان محلی طالبان در بدخشان افغانستان تهدید کردند که اگر تاجیکستان در امور داخلی آنان مداخله کند، با واکنش سختی مواجه خواهد شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی پس از آن دست‌کم سه بار در امتداد مرز تاجیکستان با افغانستان رزمایش نظامی برگزار کرد، در یکی از این رزمایش‌ها ورود تروریست‌ها از خاک افغانستان به خاک تاجیکستان را شبیه‌سازی کرد و نشان داد که توانایی مهار چنین حمله‌ای را دارد.

بیشتر از جهان