اختلافات داخلی حماس، مانعی بر سر راه آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها

در حالی‌که یحیی سنوار آماده پذیرش آتش‌بسی کوتاه‌مدت است، اسماعیل هنیه می‌گوید حماس به آتش‌بسی پایدار نیاز دارد که قدرت‌های خارجی آن را تضمین کنند

هم‌زمان با مذاکرات آتش‌بس، اسرائیل به حملات خود به غزه ادامه می‌دهد- DYLAN MARTINEZ/REUTERS

منابع نزدیک به مذاکرات آتش‌بس در غزه می‌گویند اختلافات داخلی بین رهبران ارشد حماس، مانع رسیدن به توافق پیشنهادی ایالات متحده برای توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها شده است.

وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت یحیی سنوار، رهبر شاخه نظامی حماس در غزه، و دیگر مقام‌های ارشد این گروه پس از نزدیک به چهار ماه جنگ با ارتش اسرائیل خسته شده‌اند و می‌گویند برای پذیرش مرحله نخست آتش‌بس آماده‌اند.

طبق پیش‌نویس این توافق که به پیشنهاد آمریکا تنظیم شده است، اسرائیل عملیات نظامی علیه حماس در غزه را به مدت دو ماه، و در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده در حمله هفتم اکتبر حماس، متوقف خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتپدپرس، در صورت دستیابی به این توافق، شرایط مندرج در آن در دو مرحله به اجرا در می‌آید؛ در مرحله نخست، درگیری‌ها به منظور آزادی زنان، افراد سالخورده و گروگان‌های مجروح باقی‌مانده در دست حماس متوقف می‌شود و اسرائیل و حماس در شش هفته نخست توقف درگیری‌ها، جزئیات مرتبط با مرحله دوم را بررسی می‌کنند؛ مرحله‌ای که قرار است طی آن سربازان اسرائیلی و مردان غیرنظامی آزاد شوند و درگیری‌ها همچنان متوقف بماند.

به گفته محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، و دیگر منابع آگاه از مذاکرات، اختلافات داخلی حماس یکی از موانع پیش روی این توافق احتمالی است که مقام‌های ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، اسرائیل، مصر و قطر اواخر هفته گذشته در مورد چهارچوب آن به توافق رسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیشنهاد همچنین در انتظار تصمیم کابینه جنگ اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، است. شرکای ائتلاف ملی‌گرای نتانیاهو مخالف توافقی‌اند که به جنگ در غزه پایان دهد.

در میانه بحران انسانی فزاینده در غزه و نگرانی‌های جدی درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه، ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، امیدوار است با فشار بر نتانیاهو برای پذیرش این توافق، بتواند آتش‌بسی پایدار را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت بایدن، قرار است روز یکشنبه در چهارچوب ادامه تلاش‌‌ها برای دستیابی به توافقی در زمینه آزادی گروگان‌ها و توقف درگیری‌ها در غزه، دور تازه‌ سفرهایش را به عربستان سعودی، مصر، قطر، اسرائیل و کرانه باختری آغاز کند.

با وجود موانع متعدد در مسیر توافق آتش‌بس، مقام‌های میانجی به از بین رفتن شکاف‌های باقی‌مانده در هفته‌های پیش‌رو خوش‌بین‌اند.

با این حال، به گمان برخی تحلیلگران، دولت اسرائیل و حماس حتی در صورت رسیدن به توافق، هر یک به دلایلی پیش از مذاکره برای آتش‌بس پایدار مایل‌اند جنگ احتمالی را از سر بگیرند.

وال‌استریت‌ژورنال با ارجاع به منابع آگاه می‌نویسد، اگرچه حماس در ابتدا به‌طور یک‌جانبه خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شده بود، اما در حال حاضر گویا رهبر شاخه نظامی این گروه به پذیرش پیشنهاد کنونی نزدیک‌تر شده باشد.

با توجه به این واقعیت، به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان چهارچوب کنونی را که هدفش توقف کوتاه‌مدت جنگ است، به‌عنوان راهی برای پر کردن شکاف بین شبه‌نظامیان حماس و دولت اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند.

گفته می‌شود که سنوار آماده پذیرش یک وقفه شش‌هفته‌ای است که هم‌زمان سازماندهی دوباره شاخه نظامی حماس را ممکن می‌سازد و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را نیز تسهیل می‌کند.

در همین حال به گفته منابع آگاه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در روزهای اخیر خاطرنشان کرده است که این گروه به مذاکره برای آتش‌بسی پایدار به همراه طرحی برای بازسازی غزه که قدرت‌های خارجی آن را تضمین کنند، نیاز دارد.

بیشتر از جهان