سرباز کلانتری پاکدشت در تهران یک پلیس را کشت و خودکشی کرد

اول بهمن‌ سال جاری نیز یک سرباز وظیفه در پادگان ارتش در کرمان به دیگر سربازان حاضر در آسایشگاه تیراندازی کرد و پنج نفر را کشت

شماری از سربازان نیروی انتظامی در پادگانی در شرق تهران (تابستان ۱۴۰۱)- رسانه‌های اجتماعی

یک سرباز وظیفه در کلانتری ۱۴ پاکدشت در منطقه حصارامیر استان تهران روز پنجشنبه‌،۱۲ بهمن‌ماه، به سمت یک نیروی کادر پلیس تیراندازی کرد و او را کشت. این سرباز سپس به خودش شلیک کرد و به زندگی‌اش پایان داد.

دلاور القاصی‌مهر، رئیس اداره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران، روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران مدعی شد که این اتفاق در ابتدا ناشی از «اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف» این سرباز وظیفه به سمت یکی از نیروهای کادر پلیس ایران بوده است و افزود: «سرباز وظیفه نیز پس از این اقدام، بلافاصله در یک اقدام احساسی به سمت خود شلیک کرد.»

بر اساس این گزارش، با وجود انتقال فوری دو مجروح به بیمارستان، هر دو نفر به علت شدت خونریزی و جراحات وارده جانشان را از دست دادند.

با این وجود، در بیانیه پلیس جمهوری اسلامی آمده است که «دلایل و مواردی که باعث این اتفاق ناگوار شد، پس از بررسی‌های تکمیلی اطلاع‌رسانی خواهد شد» تا به نظر برسد احتمالا اخباری رسمی یا غیررسمی در روزهای آینده درباره انگیزه اصلی این سرباز برای شلیک به مافوق خود منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شلیک به مافوق، خودکشی یا تیراندازی به سمت سربازان دیگر، اتفاقی تکراری در پادگان‌ها، مراکز نظامی و کلانتری‌های ایران محسوب می‌شود. کارشناسان روان‌درمانی و جامعه‌شناسان بارها در دهه‌های اخیر درباره عوارض شدید خدمت اجباری بر روحیه جوانان ایرانی و بدرفتاری‌های شدید با سربازان هشدار داده‌اند و دلیل اصلی آمار بالای جان‌باختگان خدمت سربازی در ایران را نیز همین مورد عنوان می‌کنند. اما مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی همچنان در مقابل حرفه‌ای شدن خدمت سربازی، کاهش مدت آن، آزاد شدن خریداری خدمت به‌طور دائمی یا اصلاح رفتار فرماندهان با سربازها در پادگان‌ها مقاومت می‌کنند.

در همین راستا، سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ در بیانیه‌ای ادعای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره کاهش مدت خدمت وظیفه سربازی را رد کرد، تا به این ترتیب مدت سربازی برای سربازان امریه‌ای همچنان ۲۴ ماه، برای سربازان در مناطق عادی ۲۱ ماه، و برای سربازانی که در شهرهای غیربومی خدمت می‌کنند ۱۸ ماه باشد.

این در حالی است که محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز ۹ بهمن‌ سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران از توافق ستاد کل نیروهای مسلح با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، برای کاهش میانگین مدت خدمت سربازی مشمولان از ۲۱ ماه به ۱۴ ماه سخن گفته بود. پیش از آن نیز محسن پیرهادی، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، در شبکه ایکس نوشته بود: «احتمالا مدت دوره سربازی به میانگین ۱۲ ماه تغییر می‌کند.»

این خبرها موجی از خوشحالی و امیدواری در میان مشمولان خدمت وظیفه اجباری ایجاد کرد، اما در پی انتشار بیانیه جدید نظام وظیفه عمومی، به‌نظر می‌رسد طرح محمدباقر قالیباف و یارانش در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای جلب نظر رای‌دهندگان با شکست مواجه شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «کاهش مدت خدمت دوره ضرورت، بیشتر از مدت تصویب‌شده فعلی و افزودن برخی از معافیت‌ها باعث کمبود نیروی انسانی و کاهش بهره‌وری در حوزه‌های دفاعی و امنیتی سازمان‌های نیروهای مسلح می‌شود. بر این اساس، ستاد کل نیروهای مسلح تصمیمی بر تغییر مدت خدمت سربازی ندارد.»

در آخرین مورد از جان باختن سربازان در پادگان‌های ایران، روز اول بهمن‌ سال جاری یک سرباز وظیفه در پادگان ارتش در استان کرمان به دیگر سربازان حاضر در آسایشگاه این پادگان تیراندازی کرد و سپس متواری شد. در اثر این حادثه، پنج سرباز ایرانی کشته و عده‌ای نیز مجروح شدند. این سرباز یک روز بعد از این حادثه بازداشت شد.

در فروردین ۱۴۰۱ نیز سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده بود که یک سرباز در یکی از پادگان‌های منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بوشهر به چهار هم‌رزمش تیراندازی کرده و آن‌ها را کشته است. این سرباز پس از حادثه و با گروگان گرفتن یکی از شهروندان، قصد عزیمت به خوزستان داشت که دستگیر شد.