درخشش خانه‌های مد خاورمیانه در هفته مد فاخر پاریس

الی صعب عاشق استفاده از تزیینات براق است، از ۶۴ لباس فقط شش لباس ساده بود و بقیه پر از جزییات درخشانی مانند تورهای پوشیده شده با سنگ‌های درخشان و رگه‌های طلایی

مدل‌ها، مجموعه الی صعب را در هفته مد فاخر پاریس، بهار ۲۰۲۴ نمایش می‌دهند-Thomas SAMSON / AFP

هفته مد فاخر پاریس در بهار ۲۰۲۴ به پایان رسید و طراحان برتر جدیدترین مجموعه‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در حالی که بسیاری از طراحان سبک و کاربران اینترنت مجموعه‌های خانه‌های مد، مانند دیور و شانل را خسته‌کننده و تکراری توصیف کردند، این طراحان مد خاورمیانه بودند که توجه‌ها را به خود جلب کردند.

حضور طراحان خاورمیانه در این هفته مد از این جهت حائز اهمیت است که در نمایش‌های فاخر یا اوت کوتور (haute couture) فقط خانه‌های مد معدودی که اتاق اتحادیه‌های اوت کوتور آنها را تعیین می‌کند اجازه شرکت دارند. در قوانین آمده است که فقط شرکت‌هایی می‌توانند از عنوان اوت کوتور استفاده کنند که نامشان در فهرستی که هر سال کمیسیون مستقر در وزارت صنعت تهیه می‌کند آمده است.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مجموعه خانه‌های مد که از منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی در این هفته مد حضور داشتند.

جورج حبیقه (Georges Hobeika)


دوشنبه ۲۲ ژانویه، جورج حبیقه، مجموعه بهار-تابستان ۲۰۲۴ خود را در هفته مد فاخر پاریس به نمایش گذاشت. جدیدترین مجموعه طراح لبنانی ساکن پاریس با سفر به دوران طلایی مصر و لبنان، داستان دورانی نه چندان دور را بازگو کرد.
این مجموعه از مُد فاخر، ترکیبی از نگاهی به گذشته، از سال‌های خوش و آرام دهه ۵۰ تا ۷۰ هفتاد میلادی در لبنان و مصر را نشان می‌داد. سال‌هایی که لبنان عروس خاورمیانه نام داشت و مصر مرکز تولید موسیقی اصیل عربی بود.

به گزارش ایندیپندنت فارسی که برای پوشش خبری نمایش این مجموعه دعوت شده بود، محل برگزاری این نمایش در عمارت تاریخی هتل پوزو دی بورگو واقع در محله اعیانی هفتم پاریس بود و از همان بدو ورود به محل نمایش، نوای ترانه‌های عربی فیروز لبنانی و ام‌کلثوم مصری مخاطب غربی را با خود به مشرق‌زمین می‌بردند.

بر همین اساس، مُدل‌های جورج حبیقه لبنانی با الهام از ستارگان دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، آرایش کرده و موهای خود را به سبک همان دوره آراسته بودند. طراحی های لباس‌های فاخر کلکسیون بهاره این طراح لبنانی نگاهی به سبک شرقی شیک و چشمگیر آن دوره داشت تا به بیننده غربی یادآوری کند که خاورمیانه یا همان مشرق زمین در روزگاری نه چندان دور چنین زیبایی و اصالتی داشته است.
تونی وارد (TONY WARD COUTURE)


تونی وارد، طراح مد لبنانی-ایتالیایی، یکی دیگر از نمایندگان خاورمیانه در هفته مد فاخر پاریس بود که در روز اول این نمایش‌ها، مجموعه بهار-تابستان ۲۰۲۴ خود را ارائه کرد.
این مجموعه طرح‌ها و مدل‌هایی را به نمایش گذاشت که از نسبت طلایی، که همه جهان آن را به عنوان نسبت زیبایی می‌شناسند الهام گرفته بود.
این خانه مد، در مجموعه جدید خود به نسبت‌هایی ادای احترام کرد که به همه ما شکل می‌دهد، ما را با هم متحد می‌کند، و زیبایی آشفته‌ای را که در اطراف خود شاهدیم، شکل می‌دهد. طبیعت در مرکز این مجموعه قرار می‌گیرد و از الگوهای هندسی استفاده شده، و آنها را به لباس‌هایی با گلدوزی‌های پیچیده، کت و شلوارهای شیک و لباس‌های سه‌بعدی تبدیل می‌کند.
با طیف رنگی طلایی، آبی، قرمز، اسطوخودسی، کرم و مشکی، همه رنگ‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا فرم‌ها و اشکالی ایجاد کنند که به طرز شگفت‌انگیزی با اشکال طبیعی موجود در جهان ترکیب می‌شوند و به شیوه هنرمندانه‌ای پیچیدگی و مدرنیته را به نمایش می‌گذراند.

رامی العلی (Rami Al Ali Couture)


رامی العلی، طراح سوریه‌ای ساکن دبی، یکی دیگر از طراحان مد عربی است که در پاریس نمایش باشکوهی از استعداد و خلاقیت بی‌بدیل خود را ارائه کرد. هر یک از لباس‌های این مجموعه با دقت و ظرافت طراحی شده بود تا تلفیقی زیبا از سبک پیچیده رامی العلی را به نمایش بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این مجموعه پارچه‌های مجللی مانند ابریشم، ارگانزا و توری را با تکنیک‌های پیچیده مهره‌دوزی و گلدوزی با دست ترکیب کرد که مجموعه‌ای بی‌نظیر خلق کرد.
طیف رنگی مجموعه از رنگ‌های پاستلی ملایم تا رنگ‌های پرجنب و جوش جواهر را در برمی‌گرفت و به مجموعه عمق و بعد می‌بخشید.
رامی العلی خیلی ماهرانه مد معاصر را با ظرافت جاودانه ترکیب می‌کند و تضمین می‌کند که طرح‌هایش برای سال‌های بعد نیز قابل استفاده باقی بمانند.

زهیر مراد (zuhair murad)


روز چهارشنبه، ۲۴ ژانویه، زهیر مراد، طراح برجسته لبنانی، مجموعه بهار ۲۰۲۴ خود را با عنوان «نقش و نگارهای تایری» (A Tyrian Arabesque تایر نام شهری در منطقه فنیقیه باستانی است؛ فنیقیه منطقه‌ایست که بخش‌هایی از آن در لبنان کنونی قرار دارد) در هفته مد فاخر پاریس روی صحنه برد.

به گزارش عرب‌نیوز، این مجموعه فاخر ادای احترامی به علاقه فنیقی‌ها به دریا و قصیده‌ای برای نور، امواج باد، زیبایی‌های دریا و غروب‌های مدیترانه‌ است.

تعدادی از دست‌اندرکاران مد از جمله امی جکسون، بازیگر و مدل بریتانیایی، فلورا کوکرل ستاره مد فرانسوی، کارلا برونی، بازیگر ایتالیایی و احلام الشمسی، خواننده اهل امارات متحده عربی، برای تماشای این نمایش حضور داشتند.

مجموعه فاخر بهار ۲۰۲۴ مراد سبک‌های یونان و روم باستان را با طرح‌های آبشاری و الگوهای دقیق عربی ترکیب کرده و روی پارچه‌های مجللی مانند کرپ، ابریشم و ساتن که با زنجیرهای طلایی تزیین شده‌اند، اجرا کرده است.
مراد که از حرکت آب و گنجینه سفرهای دریایی در طراحی این مجموعه الهام گرفته است، یک لباس خاص را که یک کیمونو ساتن عاجی رنگ است، با زیبایی با نگین‌هایی با طرحی شبیه پاشیدن آب، تزیین کرده بود.

این مجموعه با گلدوزی‌های ظریف، حاشیه‌های مهره‌دوزی و جواهرات جسورانه‌ای که با کریستال پوشانده شده‌اند، شاخص‌تر شده بود.

طیف رنگ مجموعه نیز از رنگ‌های مدیترانه‌ای و بازتاب‌های متالیک الهام گرفته بود. قرمزهای محو شده تداعی‌گر گرگ و میش‌های دریا و تنگ‌های شراب باستانی است در حالی که سبزهای پررنگ نشان دهنده زیتون و غنای دشت‌های فنیقیه است.

الی صعب (ELIE SAAB)


الی صعب عاشق استفاده از تزیینات براق در طراحی‌های خود است. در جدیدترین مجموعه لباس این خانه مد لبنانی که در روز چهارشنبه، ۲۴ ژانویه، در خلال هفته مد فاخر پاریس به نمایش گذاشته شد، از مجموع ۶۴ لباسی که طراحی کرده بود، تنها شش لباس ساده در رنگ‌های مختلف مانند قرمز، صورتی، آبی و سبز وجود داشت. بقیه مجموعه پر از جزییات درخشانی مانند تورهای پوشیده شده با سنگ‌های درخشان، رگه‌های طلایی، ارگانزا و تزیینات پر به شکل گل بود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ELIE SAAB (@eliesaabworld)


مهمان ویژه نمایش الی صعب، جنیفر لوپز بود که با شنل بزرگی که با تزیینات پر پوشیده شده بود، عکاسان را هیجان‌زده کرد.
در این مجموعه لباس‌های شب با رنگ‌های روشن با طرح‌های منحصر به فردی مانند تکه‌هایی که در پهلوهای دامن اضافه شده بودند و آستین‌های بلند و شنل مانند به نمایش درآمد. صعب در پشت صحنه به طرح‌های سلطنتی اشاره کرد که برای او محبوبند.

کار دست مجموعه‌های الی صعب پرجزییات و چشمگیرند. او هر فصل تمام تیم خود را از بیروت به پاریس می‌‌آورد تا به ایده‌های بزرگ خود جامه عمل بپوشاند. اگرچه طرح‌های او شبیه افسانه‌های پریان می‌‌ماند و فرش قرمزها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مشهور کارهای او را می‌پسندند. در این فصل، در حالی که جادوی مراکش و رزهای صحرا الهام بخش او بودند، اما او در طراحی‌هایی خود نیم نگاهی نیز به لباس‌های مورد نظر برای فرش قرمزهای پیش رو از جمله اسکار نیز داشته است.
استودیو آشی (Ashi Studio)

محمد آشی  طراح اهل عربستان سعودی و بنیانگذار استودیو آشی در پاریس، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴ در دومین حضور خود در هفته مد فاخر پاریس جدیدترین مجموعه خود را به نمایش گذاشت.

طراح مد مشهور سعودی که حامی صنعت مد نوپای طراحی لباس در عربستان سعودی است تابستان گذشته به فدراسیون مد فاخر فرانسه، عالی‌ترین نهاد مد و خوش‌پوشی، پیوست.
مجموعه «رویاهای غرق شده در جوهر» (Ink-Dipped Dreams) آشی از شعر واکا و هنر ژاپنی الهام گرفته است. رنگ‌بندی مجموعه محدود به رنگ‌های سیاه، سفید و طلایی است و لباس‌ها با ترکیبی از صدف، سنگ‌های زینتی و سوزن‌دوزی‌های طلایی لوکس تزیین شده‌اند.
طرح‌های معماری از جمله مولفه‌های اصلی لباس‌های‌اند که پارچه‌ها را به مجسمه‌های پوشیدنی تبدیل می‌کنند و هر قطعه مانند یک بیت از یک شعر، با ریتم و ساختار خاصی برجسته شده است.
از جمله کارهای شاخص این مجموعه به پیراهن راسته‌ای به رنگ بژ که با صدف‌های دریایی ریز پوشیده شده بود، می‌توان اشاره کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی