حزب‌الله و اسرائیل بر لبه پرتگاه جنگ تمام‌عیار

جنگ فرسایشی حزب‌الله با اسرائيل پای هر دو طرف را به جنگی همه‌جانبه و تمام‌عیار خواهد کشاند

دود ناشی از حمله هوایی اسرائیل به شهرک مجدلزون در جنوب لبنان، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ــ عکس از: AFP

هرچه جنگ غزه بیشتر به درازا بکشد، خطر در جبهه شمالی اسرائيل با لبنان افزایش می‌یابد؛ به‌ویژه اینکه درگیری‌هایی که حزب‌الله از روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی علیه اسرائیل آغاز کرد، به جنگ فرسایشی در دو سوی مرز مشترک تبدیل شده است.

تداوم حملات هوایی خشونت‌آمیز اسرائیل به مناطقی واقع در جنوب لبنان، در مجاورت مرز با اسرائيل، نه‌تنها به ویرانی شهرها و روستاهای لبنان افزود، بلکه ده‌ها هزار نفر از ساکنان این مناطق را به ترک خانه‌هایشان وادار کرد. شمال اسرائيل هم خالی از سکنه شده و اغلب پایگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل در معرض حملات حزب‌الله قرار گرفته‌اند. افزون بر آن، موشک‌پراکنی حزب‌الله به شمال اسرائيل بسیاری از دستگاه‌های نظارتی و ردیابی مرزی را منهدم و آن‌ها را از کار انداخته است. تداوم این درگیری به کاهش توانایی اسرائیل برای نظارت زمینی منجر شد و ارتش اسرائیل را ناگزیر کرد برای جبران این چالش امنیتی، نظارت هوایی را که در آن برتری آشکار و قطعی دارد، تشدید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه حزب‌ا‌لله از نظر تسلیحات و نیروی نظامی آموزش‌دیده توانایی‌های بالایی دارد، در حوزه اطلاعاتی (در مقایسه با اسرائیل) با چالش بسیاری روبرو است. اسرائيل در خاک لبنان، به‌ویژه در جنوب بیروت و در قلب پایگاه حزب‌الله، ‌شبکه عظیمی از مخبران و منابع اطلاعاتی گسترده دارد و افراد وابسته به آن در سراسر قلمرو نفوذ حزب‌الله از حومه جنوبی گرفته تا استان بقاع حضور و فعالیت دارند اما حزب‌الله به منابع اطلاعاتی در شمال اسرائيل دسترسی قابل‌ذکری ندارد.

اسرائيل با ترور صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس، و هدف قرار دادن فرماندهان حزب‌الله برتری اطلاعاتی‌اش را که بر پایه فناوری پیشرفته و نظارت بر داده‌های ارتباطی و استفاده از هوش مصنوعی متکی است، نشان داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که در حمله‌ای که به کشته شدن صالح العاروی منجر شد، اسرائیل هم‌زمان از هوش مصنوعی، کنترل حریم هوایی و نیروی انسانی استفاده کرد.

موارد فوق نشان می‌دهند که جنگ احتمالی بین اسرائيل و حزب‌الله برای هیچ یک از دو طرف خوشایند نخواهد بود، زیرا اسرائیل با توجه به جنگ جاری در نوار غزه که آن را جنگی وجودی می‌داند، جنگ با حزب‌الله را هم نبرد وجودی دیگری تلقی خواهد کرد. در چند روز اخیر، اطلاعات درزکرده در رسانه‌های اسرائیل بیانگر این است که جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست، زیرا تنش در مرز شمالی با اسرائیل به‌شدت افزایش یافته است.

نتایج بررسی‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله برای اجرای عملیات جنگی گسترده‌، قدرت نظامی و ظرفیت تاکتیکی کافی دارد. بنابراین اقدام احتمالی حزب‌الله می‌تواند عواقبی بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر از عملیات طوفان‌الاقصی برای اسرائیل به همراه داشته باشد. از این‌ رو، احتمال حمله از سمت لبنان به ده‌ها روستا و شهرک اسرائیل در منطقه جلیل‌‌الاعلی و اصبع‌الجلیل وجود دارد. با توجه به طبیعت جغرافیایی این سرزمین که دارای پستی و بلندی‌های بسیاری است، نفوذ جنگجویان حزب‌الله به این منطقه می‌تواند اسرائيل را به چالش کشد و حادثه تکان‌دهنده نوار غزه بار دیگر تکرار شود.

هرچند دولت کنونی اسرائیل و شورای جنگ اختلاف و ناسازگاری‌های داخلی بسیاری دارد، واقعیت این است که در حال حاضر، رهبری اسرائیل با ذهنیت جنگ وجودی می‌اندیشد نه جنگ سیاسی یا توسعه‌طلبانه. بنابراین، لبنان با خطر واقعی و جدی مواجه است. اگرچه حزب‌الله با تشویق تهران به دنبال پرهیز از رفتن به سمت رویارویی همه‌جانبه با اسرائيل است، ادامه جنگ فرسایشی حزب‌الله می‌تواند به جنگی همه‌جانبه منتهی شود؛ به‌ویژه اینکه تصمیم به جنگ و صلح در گرو کشمکش بین محور جمهوری اسلامی ایران و اسرائيل است؛ افزون بر اینکه آمریکا هم کنار اسرائیل ایستاده است.

در نتیجه، جنگ فرسایشی حزب‌الله با اسرائيل پای هر دو طرف را به جنگی همه‌جانبه و تمام‌عیار خواهد کشاند و ارتش اسرائيل را وادار خواهد کرد تا به منظور رفع تهدید از نوار غزه، با شتاب بیشتری درصدد مقابله با تهدید جبهه شمالی برآید.

برگرفته از روزنامه النهارالعربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه