غنی: آتش‌بس، تعهد شهروندان افغانستان برای مذاکرات سیاسی بوده است

منابع نزدیک به طالبان مدعی‌اند که ایالات متحده آمریکا ‌خواهان تمدید کاهش خشونت‌هاست

رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و همسرش رولا غنی - Carl Court / POOL / AFP

حکومت افغانستان تاکید دارد که کاهش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، مذاکرات صلح را به نتیجه مثبتی نمی‌رساند و برای رسیدن به صلح واقعی و مذاکرات بین‌افغانی باید آتش‌بس برقرار شود.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با شماری از خبرنگاران در داووس سویس، در رابطه با تاکید گروه طالبان بر کاهش خشونت‌ها برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی گفته است: «اعلام کاهش خشونت‌ها از طرف نمایندگان گروه طالبان، نتیجه‌ای ندارد. برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی، باید آتش‌بس سراسری برقرار شود.» به گفته او: «آتش‌بس، تعهد واقعی شهروندان افغانستان برای یک مذاکرات سیاسی بوده و مسیر اصلی رسیدن به صلح واقعی در این کشور است.»

کاهش خشونتی‌ که از طرف گروه طالبان پیشنهاد شده است، برای ختم جنگ و آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی بی‌نتیجه است. باید آتش‌بس صورت گیرد، زیرا آتش‌بس نشان‌دهنده این است که افغان‌ها یک تعهد واقعی به گفت‌وگوی سیاسی دارند و باید صورت گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری افغانستان، که برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس به سویس رفته است، در حاشیه این نشست با دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز درباره گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان و اعلام یک آتش‌بس صحبت و تاکید کرده است که بدون آتش‌بس، مسیر اصلی رسیدن به صلح واقعی ممکن نیست.

شماری از منابع نزدیک به گروه طالبان - که در دوحه قطر هستند، به رسانه‌ها گفته‌اند، صلاحدید نمایندگان طالبان، کاهش خشونت‌ها و تمدید آن در افغانستان است؛ اما این کاهش خشونت‌ها یک دوره موقتی است. آنان مدعی‌اند که اکنون ایالات متحده آمریکا ‌خواهان تمدید کاهش خشونت‌هاست، خواسته‌ای که طالبان هنوز به آن پاسخ نداده است.

جلال الدین شینواری، رئیس پیشین دادستانی کل رژیم طالبان در کابل، به رسانه‌ها گفته است: «طالبان با کاهش خشونت‌ها در جریان مذاکرات صلح بین‌افغانی برای هفت تا ده روز موافقت کرده بود، اما اکنون آمریکا، پیشنهاد تازه‌ای را مطرح کرده است. آن‌ها می‌خواهند کاهش خشونت‌ها از طرف طالبان باید دائمی باشد، نه موقتی.»

امرالله صالح، معاون اول و سرور دانش، معاون دوم آقای غنی، نیز گفته‌اند که اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان به معنی فرار از صلح واقعی در افغانستان است و این کاهش خشونت‌ها ما را به یک نتیجه درست و صلح واقعی نمی‌رساند.

آقای صالح، اعلام کاهش خشونت‌ها را از سوی طالبان، چنین تعبیر است: «تاکید طالبان به این معنی است که ما روزانه نه ده نفر، بلکه 5 نفر را می‌کشیم، که این گفته‌ای غیرمنطقی است. حکومت و مردم افغانستان خواهان صلح پایدار و اعلام آتش‌بس سرتاسری برای مذاکرات صلح بین‌افغانی در کشورشان هستند.»

فاطمه عزیز، نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، در مورد اعلام کاهش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، گفت: «همه بدانند که ما ملت افغانستان، خواهان یک آتش‌بس سرتاسری در کشور هستیم. بدون آتش‌بس، کشور ما هیچ‌گاه به صلح واقعی نمی‌رسد. کاهش خشونت هیچ معنی و منطقی ندارد، جز اینکه به چشم ملت ما و دنیا خاک زده شود.»

خانم عزیز افزود: «کاهش خشونت به این معنی است که طالبان قتل می‌کند، می‌کشد، انتحار و انفجار را انجام می‌دهد اما زیاد نه، کم! که واقعا بی‌معنی و بی‌مفهوم بوده و جز فریب و اتلاف وقت چیزی نیست. اگر طالبان واقعا طرفدار صلح واقعی در افغانستان است، باید بداند که بدون آتش‌بس، به صلح دست پیدا نخواهیم کرد.»

موضوع کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس، هفته‌هاست که میان آمریکا، طالبان و حکومت افغانستان مورد بحث است.

طالبان برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی به آمریکا و حکومت افغانستان، کاهش خشونت‌ها را پیشنهاد کرده است. حکومت افغانستان اما، از روز نخست تا کنون تاکید دارد که مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان بدون آتش‌بس ممکن نیست.

این در حالی است که نمایندگان طالبان به تازگی گفته‌اند که مذاکرات صلح به مرحله اساسی رسیده است، اما محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، مانع اصلی رسیدن این کشور به صلح است.

بیشتر از