غنی: عبدالله و کرزی، «هیچ برنامه‌‌ای» برای صلح افغانستان ندارند

پاسخ عبدالله عبدالله: مردم این سرزمین حق دارند در باره صلح بحث و گفت‌وگو کنند

غنی: «برنامه عبدلله و کرزی، برای تامین صلح و آینده افغانستان چیست؟ لطفا نشان دهند.»Fabrice COFFRINI / AFP

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، گفته است که عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت، و حامدکرزی، رئیس جمهوری پیشین این کشور، هیچ طرح و برنامه‌‌ای برای صلح و آینده افغانستان ندارند، و به همین دلیل، نمی‌توانند جز انتقاد، در این عرصه کاری انجام دهند.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، که روز چهار شنبه ۲ بهمن در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس (سوئیس) سخن می‌گفت، با انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر عبدالله عبدالله و حامد کرزی در مورد پیش شرط صلح توسط ارگ، با استفاده از یک ضرب‌المثل افغانی که می‌گوید «دست‌تان به انگور نمی‌رسد، می‌گویید ترش است»، گفت: «حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، هیچ برنامه‌‌ای برای صلح و آینده این کشور ندارند و نمی‌توانند در این عرصه کاری انجام دهند، جز آن که انتقاد کنند و بس.»

آقای غنی گفت: «حامد کرزی، در زمان حکومتداری‌اش نتوانست با گروه طالبان به یک آتش‌بس برسد، اما من توانستم این کار را انجام دهم. کرزی، به طالبان پیشنهاد بدون قید و شرط را برای مذاکرات صلح داد، اما من این کار را نکردم. به همین دلیل، شهروندان افغانستان در مورد مذاکرات صلح، نسبت به دیگران بیشتر به من اعتماد دارند، زیرا من با مردم هستم و در این مورد برنامه دارم و روی آن کار می‌کنم. برنامه عبدلله و کرزی، برای تامین صلح و آینده افغانستان چیست؟ لطفا نشان دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ به خانه‌هاشان بازگشتند و برای سه سال هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندادند. اما حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و تیم‌ او، هیچ کاری برای این گروه انجام ندادند، و به همین دلیل شورش دوباره بالا گرفت. اکنون کرزی باید به مردم پاسخ دهد، زیر من این جنگ را به وجود نیاورده‌ام.»

این انتقاد تند رئیس جمهوری افغانستان در مورد گفته‌های حامد کرزی و عبدالله عبدالله، در حالی صورت می‌گیرد که حامد کرزی، در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی، گفته است: «غنی نباید به بهانه آتش‌بس، مانع آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی شود.» او تاکید کرد: «کاهش خشونت‌ها در مرحله گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان یک موضوع بسیار مهم است، اما تاکید بیش از حد به برقراری آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان، مانع آغاز مذاکرات صلح میان افغان‌ها خواهد شد که نباید چنین کاری صورت گیرد.»

عبدالله عبدالله نیز با انتقاد از سخنان اخیر آقای غنی در مورد گفت‌وگوهای صلح، گفته است: «صلح مربوط به یک فرد نیست که تصمیم بگیرد، بلکه خواست همه شهروندان افغانستان است و مردم این سرزمین حق دارند در باره صلح بحث و گفت‌وگو کنند.»

عبدالله تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده صلح، باید یک تیم فراگیر باشد و یک وزارت نمی‌تواند به تنهایی کار صلح را به پیش ببرد.»

رئیس جمهوری غنی، بیش از سفر به سوئیس گفته بود که تمام فعالیت‌های مذاکرات صلح افغانستان، از سوی وزارت دولت در امور صلح که از یک سال به این سو با فرمان او تشکیل شده است، به پیش برده شود، نه توسط اشخاص و افراد به شکل انفرادی.

رامش صالح، کارشناس سیاسی، در این زمینه به ایندیپندنت فارسی گفت: «با این گفته آقای غنی موافق هستم که کرزی نتوانست در دو و نیم دوره‌ای که رئیس جمهوری افغانستان بود، کاری درست و بنیادی برای تامین صلح و آینده افغانستان انجام دهد، جز اعلام چور پول بیت‌المال؛ اما در رابطه با ایجاد وزارت صلح، باید گفت که غنی با این کارش می‌خواهد روند صلح را در محدوده گروه خود داشته باشد. این کار درست نیست. صلح مربوط همه مردم می‌شود و باید آزادانه و روشن در مورد آن صحبت شود و تصمیم گرفته شود. ما به حکومت می‌گوییم که صلح بدون خواست واقعی مردم به وجود نمی‌آید. آقای غنی باید این را درک کرده باشد.»

این گفته‌های مقامات کنونی افغانستان و پیشین این کشور در مورد چگونگی مذاکرات صلح، در حالی مطرح می‌شود که گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر به مرحله حساسی رسیده‌ است و احتمال دارد که به زودی، توافق نامه‌ای میان دو طرف به امضا برسد.

بیشتر از