گروهی از افغان‌های در معرض خطر از پاکستان به آلمان منتقل شدند

قرار است ۱۱ هزار نفر از شهروندان افغانستان از طریق برنامه پذیرش آلمان به این کشور انتقال یابند

گروهی از افغان‌های در معرض خطر در حال انتقال از پاکستان به آلمان‌ــ ARMANDO BABANI/AFP

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که پنجشنبه گذشته بیش از ۱۸۰ تن از افغان‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر را با یک پرواز چارتر از پاکستان به آلمان منتقل کرده است. 

بنا بر اعلام این وزارتخانه، این افراد کسانی‌ بودند که بر اساس برنامه‌ پذیرش افراد خاص، در معرض خطر و کارمندان محلی آلمان در افغانستان، از نظر این کشور واجدشرایط شناخته شده بودند. آن‌ها سومین گروه از افغان‌هایی بودند که از طریق برنامه پذیرش آلمان به این کشور منتقل می‌شدند.

 برنامه پذیرش آلمان برای افغان‌های در معرض خطر اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.

دومین گروه از افغان‌های در معرض تهدید اوایل دسامبر ۲۰۲۳ و هم‌زمان با تشدید محدودیت‌های پاکستان برای مهاجران بدون اجازه اقامت در آن کشور، از طریق این برنامه به آلمان رفتند. در این گروه، نیز ۱۸۸ مرد و زن که قبلا از نظر وزارت خارجه آلمان واجد شرایط انتقال به آلمان شناخته شده بودند، از پاکستان خارج شدند.

نخستین گروه از افغان‌هایی که سپتامبر ۲۰۲۳ از طریق این برنامه به آلمان منتقل شدند، شامل ۱۳ مرد و زن افغان بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه پذیرش فدرال آلمان که به‌طور خاص برای افغان‌های در معرض خطر راه‌اندازی شد، اکنون به دلیل کندی در روند اجرای آن، با انتقادهای تند سیاستمداران آلمان و نهادهای امدادرسان مواجه شده است. بر اساس این برنامه که وزارت خارجه آلمان در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد، قرار بود در هر ماه یک‌ هزار پناهجوی افغان پذیرفته شوند. اما دولت آلمان در یک سال و چند ماه گذشته، تنها حدود ۳۸۹ شهروند افغانستان را که در معرض تهدید و واجد شرایط انتقال به آلمان شناخته شده بودند، به این کشور منتقل کرده است.

این برنامه در مارس ۲۰۲۳ به دلایل امنیتی تاحدودی به حالت تعلیق درآمد. تا آن زمان هیچ‌کس از طریق این برنامه به آلمان انتقال نیافته بود اما از پایان ژوئن ۲۰۲۳، امکان سفر افغان‌های پذیرفته‌شده به آلمان دوباره مهیا شد؛ به این شرط که روند صدور ویزا پس از بررسی‌های امنیتی شدید صورت گیرد.

به‌رغم وعده‌های آلمان، هزاران نفر در پاکستان، ایران و افغانستان همچنان در انتظار ویزا به سر می‌‌برند و صدها شهروند افغانستان به امید اینکه به آلمان منتقل شوند، در پاکستان مانده‌اند.

دولت آلمان نوامبر ۲۰۲۳، هم‌زمان با وضع محدودیت‌های دولت پاکستان برای مهاجران بدون اجازه اقامت در آن کشور، اعلام کرد که حدود سه هزار افغان در پاکستان وجود دارد که به آن‌ها وعده پذیرش داده شده است اما هنوز منتظرند که به آلمان منتقل شوند.

با این حال، تعداد کل افغان‌هایی که قرار است به آلمان منتقل شوند، بیش از ۱۱ هزار نفر است که به گفته وزارت خارجه این کشور، برخی از آن‌ها هنوز در افغانستان تحت کنترل طالبان و برخی دیگر در سایر کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران به سر می‌برند.

بیشتر از جهان