اولین گروه افغان‌ها از طریق برنامه جدید پذیرش وارد آلمان شدند

از سال گذشته تاکنون هیچ پناهجویی از طریق این برنامه به آلمان منتقل نشده بود

افزون بر برنامه پذیرش فدرال آلمان، برای محافظت از کارمندان محلی سابق ادارات آلمانی نیز برنامه‌هایی وجود دارد‌ــ ARMANDO BABANI/AFP

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد یک گروه از افغان‌های در معرض خطر از طریق برنامه پذیرش فدرال وارد آلمان شده‌اند. 

برنامه پذیرش فدرال آلمان که اکتبر ۲۰۲۲ به‌طور خاص برای افغان‌های در معرض خطر راه‌اندازی شد، در ابتدا پیشرفت چندانی نداشت و در مارس ۲۰۲۳ هم به دلایل امنیتی تاحدی به حالت تعلیق درآمد. تا آن زمان هیچ‌کس از طریق این برنامه به آلمان انتقال نیافته بود اما از پایان ژوئن ۲۰۲۳ امکان سفر افغان‌های پذیرفته‌شده به آلمان دوباره مهیا شد؛ به این شرط که روند صدور ویزا پس از بررسی‌های امنیتی شدید صورت گیرد.

حالا وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳، در مورد ۵۷۱ نفر تصمیم مثبت اتخاذ شده و آن‌ها واجد شرایط دریافت ویزا دانسته شده‌اند.

برنامه پذیرش فدرال آلمان افغان‌هایی را تحت محافظت قرار می‌دهد که به دلیل فعالیت در بخش‌های دفاع از حقوق بشر، دستگاه‌های قضایی، سیاسی و رسانه‌ها با تهدید جدی از سوی طالبان مواجه‌اند. این برنامه قرار است تا سپتامبر ۲۰۲۵ ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر برنامه پذیرش فدرال آلمان، برای محافظت از کارمندان محلی سابق ادارات آلمانی نیز برنامه دیگری وجود دارد. در این بخش، کسانی تحت محافظت قرار می‌گیرند و به آلمان منتقل می‌شوند که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، با نیروهای آلمانی و ادارات این کشور همکاری می‌کردند.

علاوه بر این، یک برنامه دیگر هم وجود دارد که بر موارد بسیار جدی تمرکز می‌کند.

در دو سال گذشته حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ افغان از طریق این برنامه‌ها از افغانستان به آلمان منتقل شده‌اند و در کل ۴۴ هزار نفر وعده پذیرش دریافت کرده‌اند.

به گفته اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان (بامف) در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۳، تعداد ۳۵ هزار و ۷۹۸ افغان برای اولین بار به این کشور درخواست پناهندگی داده‌اند. پس از سوریه، افغانستان دومین کشوری است که شمار زیادی از شهروندانش پس از به قدرت‌ رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ خود را به آلمان رسانده‌اند.

کلارا بانگر، سیاستمدار امور پناهندگی حزب چپ‌های آلمان، هفته گذشته از زمان طولانی انتظار افغان‌های تحت برنامه الحاق به خانواده شدیدا انتقاد کرد. بنا بر اعلام حکومت فدرال، در حال حاضر زمان انتظار این افراد برای گرفتن وقت ملاقات در نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در اسلام‌آباد و تهران بیش از یک سال است.

بیشتر از جهان