آلمان: به افغان‌های در معرض خطر اخراج از پاکستان، کمک می‌کنیم

هزاران پناهجوی افغان در پاکستان همچنان در انتظار ویزا و پذیرش‌اند

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد درخصوص انتقال مهاجران افغان از پاکستان با حکومت این کشور در تماس است‌ــ ARMANDO BABANI/AFP

هم‌زمان با پایان مهلت حکومت پاکستان برای خروج مهاجران بدون مدرک از آن کشور، دولت فدرال آلمان اعلام کرد از طریق برنامه پذیرش به پناهجویان آسیب‌پذیر افغان که در معرض اخراج از پاکستان قرار دارند، کمک می‌کند. 

خبرگزاری آلمان به نقل از حلقه‌های نزدیک به حکومت فدرال آلمان گزارش داد که آن‌ها با حکومت پاکستان در ارتباطند تا با افغان‌هایی که در برنامه پذیرش فدرال آلمان واجد شرایط دانسته شده‌اند، همکاری کنند.

در بخشی از گزارش خبرگزاری آلمان آمده است: «وزارت خارجه آلمان با مقام‌های پاکستانی در تماس نزدیک و در حال کار به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای افغان‌های آسیب‌دیده‌ای است که مشمول برنامه پذیرش فدرال آلمان می‌شوند. ما از کسانی که در معرض خطر اخراج از پاکستان قرار دارند، حمایت می‌کنیم.»

دولت پاکستان از سوم اکتبر با قاطعیت تصمیم گرفت مهاجران افغان را که بدون اجازه اقامت قانونی در این کشور زندگی می‌کنند اخراج کند. مقام‌های دولت پاکستان تاکنون به درخواست سازمان‌ ملل و مقام‌های بین‌المللی برای تعلیق یا لغو این تصمیم توجهی نکرده‌اند و قرار است از اول نوامبر، روند اخراج اجباری را آغاز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت پاکستان در ماه‌های گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را بازداشت کرده است. وزیر اطلاعات ایالت پنجاب روز جمعه اعلام کرد که پیش از فرارسیدن اول نوامبر که ضرب‌الاجل تعیین‌شده حکومت پاکستان برای خروج مهاجران است، حدود ۹۹ هزار مهاجر غیرقانونی بازداشت شده‌اند. یک هفته پیش نیز رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند بیش از ۶۰ هزار پناهجوی افغان تاکنون از پاکستان به افغانستان اخراج شده‌اند. 

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان که تحت کنترل طالبان است نیز هر هفته از ورود هزاران پناهجوی افغان از کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای دیگر مانند ترکیه خبر می‌دهند.

با این حال، وزارت داخله آلمان اعلام کرده است افغان‌هایی که به شکل ‌ویژه آسیب‌پذیرند، می‌توانند از طریق برنامه پذیرش فدرال به آلمان بیایند. برنامه پذیرش فدرال آلمان افرادی را تحت حمایت قرار می‌دهد که به دلیل فعالیت‌هایشان در زمینه دفاع از حقوق بشر، عدالت، سیاست، رسانه، آموزش، فرهنگ و ورزش با تهدید مواجه‌اند.

آلمان در حالی از خروج افغان‌های در معرض اخراج از پاکستان در قالب برنامه پذیرش این کشور خبر می‌دهد که این برنامه در یک سال گذشته با انتقادهای تندی مواجه بوده است. برنامه پذیرش آلمان برای افغان‌های در معرض تهدید اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد اما در این مدت، تنها ۱۳ نفر از طریق این برنامه از افغانستان به آلمان منتقل شدند. 

بخش‌هایی از این برنامه به دلیل شک و گمان مبنی بر احتمال سوءاستفاده از آن، در مارس ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآمد، اما در اواخر ژوئن دوباره از سر گرفته شد. گفته می‌شود تا به‌حال از طریق این برنامه ۶۰۰ نفر واجد شرایط سفر به آلمان دانسته شده‌اند.

در همین حال، مقام‌های حکومت آلمان نیز با اشاره به چالش‌های موجود در برنامه انتقال پناهجویان افغان، به این برنامه به دیده تردید می‌نگرند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، هفته گذشته در برلین گفت: «فعلا برای خارج کردن افراد از افغانستان مشکلات واقعی داریم». به گفته او، این مشکلات «اقدام‌های بیشتر» را ناممکن می‌کند. وزیر کشور آلمان هم‌زمان تاکید کرد که این برنامه با وجود مشکلات، پیش برده می‌شود.

به‌رغم وعده‌های پذیرش از سوی آلمان، هزاران پناهجوی افغان در کشورهای همسایه افغانستان به‌ویژه پاکستان که فشارها برای اخراج اجباری آن‌ها را افزایش داده است، همچنان در انتظار ویزا و پذیرش‌اند.