کشته شدن نیروهای آمریکایی برای بایدن در داخل و خارج از آمریکا مشکل بزرگی ایجاد می‌کند

هرگونه تشدید در بحران خاورمیانه می‌تواند برای رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده در سال انتخابات مشکل‌ساز شود

پس از کشته ‌شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه و زخمی شدن ده‌ها سرباز دیگر این کشور در عصر یکشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بیش از پیش در معرض این آزمون قرار گرفته است که چطور در مقابل ایران و نیروهای نیابتی‌اش واکنش مناسب نشان خواهد داد.

اسکای نیوز در تحلیلی در این زمینه، با اشاره به اینکه «این از جنبه‌ها و نظرهای مختلف، یک لحظه جنجالی است» نوشت: «آنچه رخ داد نشانه واضح دیگری است که آمریکا و متحدانش با یک درگیری منطقه‌ای جدی در خاورمیانه مواجه‌اند. لحظاتی مانند کشته شدن سربازان آمریکایی یک نقطه عطف را رقم خواهند زد و چنین حمله‌ای در نهایت بایدن را مجبور به پاسخگویی می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون با طیف پیچیده‌ای از چالش‌ها مواجه شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسانه در ادامه تاکید کرد: «در سال مهم انتخابات آمریکا و در شرایطی که بایدن در نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد، او اکنون با یک مسئله مهم روبرو شده است؛ درحالی که به نظر می‌رسد تلافی حمله به سربازان آمریکایی یک پاسخ طبیعی خواهد بود، رقیب سیاسی او، دونالد ترامپ، این روایت را که بایدن آمریکا را به جنگ کشانده است، برجسته خواهد کرد.»

به نوشته اسکای نیوز، از نظر ژئوپلیتیکی، این واقعیت که حمله به سربازان آمریکایی در داخل خاک اردن به عنوان یک متحد نزدیک رخ داده، برای رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین برای دولت اردن قابل‌توجه و نگران‌کننده است.

بایدن احتمالا احساس خواهد کرد که مجبور است نیروهای بیشتری به منطقه بفرستد تا از پایگاه‌های ایالات متحده محافظت و به عنوان یک عامل بازدارنده بیشتر عمل کنند؛ آن هم در حالی که با چنین اقدامی، احتمالا آن‌ها را بیش‌ازپیش در معرض آسیب قرار خواهد داد.

این تصمیم ممکن است به تنش‌های داخلی اردن هم بیفزاید؛ زیرا ملک عبدالله نمی‌خواهد حامی آشکار ایالات متحده آمریکا باشد؛ آن هم در شرایطی که پس از حمایت بی‌چون‌وچرای آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، افکار عمومی جهان عرب عموما درباره ایالات متحده نظر منفی دارند.

با توجه به مجموع شرایطی که پس از جنگ غزه رخ داده، بایدن در وضعیت دشواری قرار گرفته است. از زمان حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه و عراق بیش از ۱۵۰ حمله علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند اما از آنجا که هیچ کدام به کشته شدن سربازان آمریکایی منجر نشدند، بایدن این فرصت را داشت که واکنشی نشان ندهد که به تشدید تنش منجر شود.

یکشنبه گذشته تایید شد که دو سرباز نیروی دریایی ایالات متحده پس از ناپدید شدن در جریان عملیات دریایی برای رهگیری تسلیحات ارسالی از ایران برای جنگجویان حوثی، در یمن کشته شده‌اند. با این حال ماهیت مخفیانه این ماموریت و حضور نیروهای ویژه در آن امکان ارائه توضیح و پاسخی مبهم را فراهم کرد.

اما حمله اخیر با مورد قبلی و رویدادهای پیشین فرق دارد؛ زیرا سه آمریکایی کشته و ۳۴ سرباز زخمی شده‌اند و این رئیس‌جمهوری آمریکا را که با چالش‌هایی فراوان و درهم تنیده‌، چه داخلی و بین‌المللی، مواجه است، آن هم در سال انتخابات، بسیار تحت فشار قرار می‌دهد.

بیشتر از جهان