افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی؛ دوچندان شدن دشواری بیماری

توانایی بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران برای دسترسی به خدمات پزشکی روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود

معاینه یک شهروند در استان سیستان‌ و بلوچستان، سال ۱۴۰۱‌ــ خبرگزاری صداوسیما

در حالی که میزان افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان ایرانی در سال ۱۴۰۳ حداکثر ۲۰ درصد خواهد بود، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، از تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه خدمات پزشکی در شورای عالی بیمه خبر داده است.

رئیس‌زاده ضمن درخواست از دولت ابراهیم رئیسی برای موافقیت با این میزان افزایش قیمت در تعرفه‌های پزشکی، اعلام کرد که نرخ‌های فعلی فشار مضاعفی بر جامعه پزشکی ایران وارد کرده است. این در حالی است که تعرفه‌ خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۵ درصد رشد و یک‌ سال قبل‌تر از آن نیز ۱۹.۵ درصد افزایش یافته بود.

حوزه بهداشت و درمان ایران در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه بوده است؛ مشکلاتی که به افزایش اعتراض‌ها و تحصن‌های صنفی، خالی شدن بسیاری از بیمارستان‌ها از کادر درمانی باسابقه و همچنین چند برابر شدن مهاجرت پزشکان و پرستان از ایران منجر شدند.

از سوی دیگر، رشد قابل‌توجه فقر در ایران و ادامه روند صعودی نرخ تورم که در سال‌های اخیر به اندازه سه تا چهار برابر درصد افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان رشد داشته، اکثر جمعیت ایران را از پیگیری روند درمانشان ناتوان کرده است. در یک نمونه، رئیس هیئت‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران شهریورماه امسال از «افزایش سه برابری پوسیدگی دندان ایرانی‌ها به علت گسترش فقر» خبر داد و گفت که درصد بالایی از جمعیت تا زمانی که مجبور نشوند و درد دندان امانشان را نبرد، به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند؛ چون توان پرداخت هزینه‌ آن را ندارند.

اکنون رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه جامعه پزشکی انتظار دارد هیئت وزیران و سازمان برنامه و بودجه مصوبه جدید شورای عالی بیمه را کاهش ندهند، می‌گوید که کاهش تعرفه‌های پزشکی «فشاری مضاعفی بر جامعه پزشکی وارد می‌کند».

شورای عالی بیمه ایران ۲۴ دی‌ماه با حضور همه اعضای آن شامل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون درمان وزارت بهداشت، نمایندگان بیمه‌ها، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و مدیر کل اقتصاد سلامت سازمان ایران تشکیل شد. در این جلسه نرخ تعرفه‌های آتی برای سال ۱۴۰۳ با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید تا تعرفه‌ خدمات تشخیصی درمانی در سال بعد «برای همه بخش‌های ارائه‌دهنده» به میزان ۴۶ درصد افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، همچنین قرار شده است تا در صورت آزادسازی نرخ ارز ترجیحی برای سرفصل‌های ارائه خدمت پزشکی (به استثنای دارو)، در میزان افزایش نرخ لوازم مصرفی پزشکی و تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی نیز بازنگری شود و قیمت این موارد نیز افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های آذر و دی، هزاران تن از پزشکان و پرستاران دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی در استان‌های مختلف ایران با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. مشکلات معیشتی و پرداخت نشدن معوقات از جمله مشکلاتی‌اند که پرستاران و پزشکان ایرانی در این اعتراض‌ها مطرح کردند و شعارهایی همچون «تعرفه ما کجاست؟ ببین تو جیب کیاست» و «پرستار داد بزن، حقت‌ رو فریاد بزن» سر دادند.

در ماه‌های اخیر، روسای چند بیمارستان‌ بزرگ ایران و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مورد موج گسترده و پرشتاب مهاجرت پزشکان متخصص و پرستاران از ایران و همچنین خروج پزشکان و پرستاران از مراکز درمانی دولتی، هشدار داده بودند. دبیرکل خانه پرستار ایران نیز به‌تازگی ضمن اشاره به کمبود حداقل ۷۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران، دولت را عامل ایجاد «کمبود پرستار» و «بحران سلامت» معرفی کرد.

بیشتر از بهداشت و درمان