استرالیا صدور «ویزای طلایی» را برای سرمایه‌گذاران ثروتمند خارجی لغو می‌کند

بریتانیا نیز در سال ۲۰۲۲ اعطای ویزای سریع به سرمایه‌گذاران را حذف کرد

تصویری از پاسپورت، برگه تقاضای ویزا و پرچم استرالیا‌ــ Canva 

استرالیا طرح موسوم به «ویزای طلایی» را لغو کرد. این ویزا به کسانی که بیش از پنج میلیون دلار استرالیا (۲.۶ میلیون پوند) در این کشور سرمایه‌گذاری کرده بودند، فرصت اقامت دائم اعطا می‌کرد.

از سال ۲۰۱۲، هزاران ویزای سرمایه‌گذار مهم اس‌آی‌وی (SIV) اعطا شده، اما به گفته منتقدان با اینکه این ویزا به افراد ثروتمند کمک می‌کند، بر اقتصاد استرالیا تاثیر چندانی نگذاشته است.

کلر اونیل، وزیر کشور، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «سال‌ها است که مشخص شده است این ویزا چیزی را که کشور و اقتصاد ما نیاز دارد، ارائه نمی‌کند.»

به گفته دولت، استرالیا در عوض برای کارگران ماهر ویزای بیشتری صادر می‌کند.

در ماه‌های اخیر، انتقادها از این طرح در این کشور شدت گرفت و دولت قصد داشت نظام به‌اصطلاح «نابسامان» مهاجرتی را اصلاح کند.

بر اساس بررسی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، این سیاست «پتانسیل پولشویی و سایر فعالیت‌های خلاف‌ قانون» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه گراتان، اندیشکده سیاست عمومی استرالیا، گفت اعطای ویزا به سرمایه‌گذاران ثروتمند به تامین مالی طرح‌هایی انجامید که در حالت عادی انجام نمی‌شد و دارندگان آن درآمد مالیاتی نسبتا کمی را برای دولت فراهم می‌کنند.

این موسسه در گزارشی در سال گذشته، با استناد به محاسبات وزارت خزانه‌داری استرالیا گفت که آن‌ها معمولا بالای ۴۵ سال سن دارند، مهارت‌های زبان انگلیسی‌شان محدود است و ۱۲۰ هزار دلار استرالیا هزینه خدمات عمومی دارند که این بیش از مالیاتی است که در طول عمرشان پرداخت می‌کنند. بر اساس داده‌های دولتی، ۸۵ درصد متقاضیانی که موفق شده‌اند ویزای سرمایه‌گذار مهم دریافت کنند، از چین آمده‌اند.

دولت استرالیا ماه گذشته، اعلام کرد که قوانین ویزا را برای دانشجویان بین‌المللی و کارگران کم‌مهارت دشوارتر می‌کند. این امر می‌تواند طی دو سال آینده پذیرش مهاجر در این کشور را به نصف کاهش دهد.

به گفته مقام‌ها، چندین بررسی دولتی نشان داد که این طرح با هدف موردنظرش سازگار نیست. یک بررسی نشان داد که مهاجران ماهر در طول عمرشان ۳۰۰ هزار دلار استرالیا بیش از کسانی که از طریق ویزای طلایی وارد این کشور شده‌ بودند، به اقتصاد استرالیا کمک کرده‌اند. یک بررسی دولتی نشان داد این ویزاها باعث ورود افرادی با «شم تجاری ضعیف» به استرالیا شده است که در غیر این‌ صورت وارد نمی‌شدند؛ در حالی که بخشودگی‌های مالیاتی به آن‌ها ارائه شده که هزینه‌هایی برای عموم ایجاد کرده است.

دولت استرالیا ماه گذشته، در یک گزارش راهبردی اعلام کرد این طرح را لغو خواهد کرد و به جای آن بر صدور ویزای بیشتر برای «مهاجران ماهر» که قادرند «مشارکت‌های مالی بزرگ‌تر برای استرالیا فراهم کنند»، تمرکز می‌کند.

چندین کشور بررسی طرح‌های ویزا را که به سرمایه‌گذاران ثروتمند اجازه می‌دهد سریع اقامت بگیرند، در دست بررسی دارند . بریتانیا در سال ۲۰۲۲، بعد از افزایش نگرانی‌ها در مورد ورود پول روسیه به این کشور، خدمات ارائه ویزای سریع  به سرمایه‌گذاران را حذف کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان