درگیری مرزبانان طالبان با پاکستان در کنر

از زمان روی کار آمدن دوباره رژیم طالبان، چندین درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان رخ داده است

منابع آگاه محلی در استان کنر گفتند که روز شنبه، ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه)،  یک درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی رخ داده است.

این منابع افزودند این درگیری که علت آن مشخص نیست، اکنون پایان یافته است. 

یک مقام محلی طالبان در کنر گفت که مرزبانان پاکستانی در شهرستان «سرکانو» کنر اقدام به شلیک کردند و آن‌ها هم پاسخ متقابل دادند.  

ساکنان محل از ترس برخورد گلوله‌های مرزبانان پاکستانی، خانه‌هایشان را ترک کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم طالبان به‌طور رسمی در مورد این درگیری ابراز نظری نکرده است. 

گفته می‌شود که مرزبانان پاکستانی اقدام به ساخت حصار مرزی در مرز با افغانستان کرده بودند که این اقدامشان با مخالفت مرزبانان طالبان در کنر مواجه شد.  

این درگیری مرزی در حالی رخ داد که گذرگاه مرزی تورخم حدود هشت روز می‌شود که مسدود شده است. بخش عمده تجارت میان افغانستان و پاکستان از طریق گذرگاه تورخم انجام می‌شود. بسته بودن این گذرگاه مرزی، میلیون‌ها دلار خسارت به بازرگانان افغان و پاکستانی وارد کرده است. 

دلیل مسدود بودن گذرگاه تورخم این است که پاکستان از رانندگان کامیون‌های افغانستان خواسته است تا هنگام سفر به این کشور، اسناد معتبر سفر ارائه دهند.  

از زمان روی کار آمدن دوباره رژیم طالبان، چندین درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان رخ داده است. بخشی از این درگیری‌ها به‌دلیل تداوم سیاست حصارکشی مرزی پاکستان با افغانستان بوده است. گفته می‌شود که اسلام‌آباد تاکنون بیشتر قسمت‌های خط مرزی دوهزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود با افغانستان را حصارکشی کرده است. 

بیشتر نیروهای طالبان آموزش‌ نظامی ندیده‌اند. تحلیلگران نظامی بر این باورند که یکی از دلایل افزایش درگیری‌های مرزی، اقدام‌های خودسرانه نیروهای مرزی طالبان است. 

در چندین مورد، حکومت پاکستان اقدام به شلیک موشک به مناطق مرزی در شرق افغانستان کرده و دلیل پرتاب این موشک‌ها هم مشخص نشده است. طالبان هم در برخی مواقع، به این شلیک‌ها پاسخ متقابل داده‌اند. 

پاکستان از حامیان اصلی به‌ قدرت رسیدن مجدد طالبان در اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان بودند. پاکستان امیدوار بود که به قدرت رسیدن طالبان، باعث کاهش تنش با افغانستان و رژیم هم‌سو با اسلام‌آباد شود، اما این مورد عملی نشد. 

در دوران رژیم طالبان، پاکستان با افزایش حمله‌های مسلحانه و تروریستی مواجه شده است. مسئولیت بخش زیادی از این ناامنی‌ها را تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و گروه‌های متحد آن به عهده گرفته‌اند. پاکستان مدعی است که تی‌تی‌پی از قلمرو افغانستان برای عملی کردن حمله‌هایش استفاده می‌کند و رژیم طالبان باید این تهدید را از میان بردارند، اما طالبان مدعی‌اند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست.  

بیشتر از جهان