چهار فضانورد، از جمله اولین فضانورد ترکیه، به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند

این فضانوردان قرار است در طول دو هفته بیش از ۳۰ آزمایش علمی انجام دهند

یک گروه چهار نفره شامل اولین فضانورد ترکیه‌ای اوایل روز شنبه بیستم ژانویه (۳۰ دی) تحت عنوان عملیات آکسیوم ۳ برای اقامت دو هفته‌ای وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

به گزارش رویترز، اعزام این فضانوردان تازه‌ترین ماموریتی از این دست است که به‌طور کامل با هزینه تجاری آکسیوم اسپیس صورت گرفت.

چهار فضانورد اعزامی پس از حدود ۳۷ ساعت از زمان جدا شدن از زمین در عصر پنجشنبه، به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.

این عملیات یک گام جدید در پرتاب موشک از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا است. هم محفظه کرو دراگون و هم موشک فالکون ۹ که آن را به مدار فرستاد، شرکت اسپیس اکس ایلان ماسک تحت قرارداد با آکسیوم پرتاب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با رسیدن فضانوردان به ایستگاه فضایی، آن‌ها تحت مسئولیت عملیات کنترل ماموریت ناسا قرار می‌گیرند.

برنامه‌های تعیین شده برای فضانوردان آکسیوم‌ ۳ این است که آن‌ها حدود ۱۴ روز را در ریزگرانش سپری کنند و بیش از ۳۰ آزمایش علمی را انجام دهند؛ آزمایش‌هایی که بسیاری از آن‌ها بر تاثیرات پرواز فضایی بر سلامت و بیماری انسان متمرکز است.

این تیم چندملیتی را مایکل لوپز-الگریا هدایت می‌کند که فضانورد بازنشسته ناسا، متولد اسپانیا و مدیر اجرایی آکسیوم است و ششمین پروازش را به ایستگاه فضایی انجام می‌دهد. این فضانورد ۶۵ ساله همچنین اولین ماموریت آکسیوم - اولین سفر کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی - را در آوریل ۲۰۲۲ فرماندهی کرد.

دومین فرمانده پرواز آکسیوم ۳، یک سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا به نام والتر ویلادی ۴۹ ساله است. مارکوس واندت، هوانورد سوئدی ۴۳ ساله و نماینده آژانس فضایی اروپا و همچنین آلپر گزراوجی ۴۴ ساله که کهنه‌سرباز نیروی هوایی ترکیه است،‌ این تیم را تکمیل می‌کنند.

پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، هفت نفر از حاضران در این ایستگاه شامل دو آمریکایی از ناسا، یک فضانورد از ژاپن و دانمارک و سه فضانورد روسی از آن‌ها استقبال کردند.

از زمان تاسیس شرکت آکسیوم مستقر در هیوستون در هشت سال پیش، این موسسه فرصتی را برای دولت‌ها و نهادهای خصوصی و ثروتمندان ایجاد کرده است که فضانوردان خود را در مدار قرار دهند. این شرکت دست‌کم ۵۵ میلیون دلار برای هر صندلی برای انجام خدمات سازماندهی، آموزش و تجهیز مشتریان برای پروازهای فضایی دریافت می‌کند.

آکسیوم همچنین یکی از معدود شرکت‌هایی است که ایستگاه فضایی تجاری خود را می‌سازد تا در نهایت جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی شود که ناسا انتظار دارد در سال ۲۰۳۰ از دور فعالیت خارج شود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال ۱۹۸۸ به مدار زمین پرتاب شد، از سال ۲۰۰۰ به‌طور مداوم تحت همکاری و مشارکت ایالات متحده و روسیه بوده است و همچنین فضانوردانی از کشورهای کانادا، ژاپن و ۱۱ کشور متعلق به آژانس فضایی اروپا در این ایستگاه بوده‌اند.

بیشتر از علوم