سر جیم رتکلیف سهام اقلیت منچستر یونایتد را خرید

پیشنهاد جنجالی قطر برای خرید منچستر یونایتد بدون تضمین مالی لازم بود

جیم رتکلیف، سرمایه‌دار بریتانیایی ـ BERTRAND GUAY / AFP

پیشنهاد جنجالی قطر برای خرید منچستر یونایتد نتوانست در طول روند طولانی‌مدت فروش، مدرکی مبنی بر وجود سرمایه عرضه کند و هرگز پیشنهادی بالاتر از پنج میلیارد دلار ارائه نداد.

داده‌های منتشرشده در بایگانی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا درباره ماهیت این پیشنهاد و نیز بسیاری از روابط عمومی اطراف آن سوال‌برانگیز است.

این روند با خرید سهام اقلیت از سوی جیم رتکلیف رو به پایان است، هرچند این پرونده آشکارا نشان می‌دهد که چهار پیشنهاد او رد شده است، چرا که قصد داشت سهام اکثریت را خریداری کند.

این میلیاردر بریتانیایی سرانجام در ژوئیه ۲۰۲۳ به ساختار موفق فعلی رسید. این باشگاه ۳۱.۵ میلیون دلار به رین، گروهی که مدیریت مناقصه‌ها را به عهده دارد، پرداخت کرد و بیش از ۱۷۰ پیشنهاددهنده احتمالی با این گروه تماس گرفتند. تنها ۲۶ نفر از آن‌ها به توافق‌های عدم‌افشای اطلاعات وارد شدند که درنهایت هشت نفر به دور دوم راه یافتند و سرانجام این تعداد به دو نفر کاهش یافت.

هرچند از مدت‌ها قبل گزارش‌ها و افشاگری‌هایی وجود داشت که می‌گفت پیشنهاد شیخ جاسم در آستانه پیروزی است – که در ژوئن ۲۰۲۳ به اوج رسید – اما اکنون مشخص شده است که پیشنهاد آن‌ها به رقمی که پذیرفتنی باشد حتی نزدیک هم نبود. پیشنهاد نهایی از لحاظ قانونی پذیرفتنی نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درباره پیشنهاد شیخ جاسم با [نام] «مناقصه الف» در پرونده آمده است: «به دستور نمایندگان هیئت‌مدیره، راین به مناقصه‌کننده الف نشان داد که باید جزئیات منابع مالی موردنظر خود را درمورد پیشنهاد تملک خود ارائه دهند و اینکه پیشنهاد تملک ایشان ارزش کافی برای سهامداران نداشت... پیشنهاد مناقصه‌کننده الف شامل تملک تمام سهام عادی به قیمت ۲۵ دلار به ازای هر سهم معمولی بود و این پیشنهاد تعهدنامه‌های متعارف تامین مالی را دربرنمی‌گرفت.» به گفته کسانی که از این فرآیند مطلع‌اند، پذیرش هر پیشنهادی که ارقامی متفاوت برای سهام‌های الف و ب ارائه دهد به شکایت فوری از پیشنهاددهنده و باشگاه منجر می‌شود.

با وجود این، از پرونده‌ها پیداست که مواجهه با گلیزرها چقدر دشوار بوده است، چون آن‌ها تمایلی به پذیرش فروش کامل سهام ب خود نداشتند و اصرارشان این بود که قیمت بین سهام الف و ب برابر باشد.

«نمایندگان مچستر یونایتد همچنین به پیشنهاددهنده الف اطلاع دادند که هیئت‌مدیره آمادگی ندارد معامله‌ای انجام بدهد که به موجب آن دارندگان سهام کلاس الف نسبت به دارندگان سهام کلاس ب به ازای هر سهم مبلغ کمتری دریافت کنند و هیئت‌مدیره به شواهد کافی برای تامین مالی و اسناد متعارف تعهد تامین مالی نیاز دارد.» از این منظر است که مذاکره راتکلیف در مورد مدیریت عملیات فوتبال، دو کرسی هیئت‌مدیره و مسیری برای مالکیت کامل، موفقیتی چشمگیر تلقی می‌شود.

از ۲۶ طرفی که قراردادهای عدم افشا را امضا کردند، ۱۰ طرف علاقه اولیه و رسمی نشان دادند، هفت نفر سرمایه‌گذاری اقلیت را پیشنهاد دادند. در اواخر ماه مه ۲۰۲۳، به داوطلبان اطلاع دادند که «اکنون مذاکره روی فروش کامل منچستر یونایتد متمرکز است.»  

مدت‌ها شایع شده بود که بین گلیزرها در این مورد اختلاف‌نظر به وجود آمده است و آورام و جوئل گلیزر اصرار دارند که تا حدی در این باشگاه سهم داشته باشند.

© The Independent

بیشتر از فوتبال