بیشتر غنایم امی ۲۰۲۴ را مشاجره، وراثت و خرس بین خودشان تقسیم کردند

مراسم جوایز امی ۲۰۲۴ دوشنبه شب در لس‌آنجلس برگزار شد و شبی مملو از نوستالژی و خاطره و خنده بود

بازیگران مجموعه «وراثت» در مراسم هفتادوپنجمین جوایز امی، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ ـ Robyn BECK / AFP

شاید مثل نبردی سه‌جانبه در یادها بماند، اما نبرد واقعی در کار نبود. مراسم جوایز امی ۲۰۲۴ دوشنبه شب (۱۵ ژانویه) در سالن تئاتر پیکاک در لس‌آنجلس برگزار شد و شبی مملو از نوستالژی و استقبالی گرم فراهم کرد.

«وراثت»، درام اچ‌بی‌او که در سراسر دنیا تحسین شده است مهم‌ترین پیروز این شب بود و در مجموع شش جایزه از جمله جایزه بسیار پرطرفدار بهترین درام این شب، همینطور بهترین بازیگر مرد (برای کایران کالکین)، بهترین بازیگر زن (برای سارا اسنوک) و بهترین بازیگر مکمل (برای متیو مک فادین) را به‌دست آورد.

در همین حال، بخش کمدی زیر لبه تیز چاقوی آشپزی مجموعه کمدی «خرس» قرار گرفت وجرمی آلن وایت، آیو ادبیری و ایبون ماس - باکراک سه جایزه از چهار جایزه بازیگری گرمی را با خود به خانه بردند. این برنامه در مجموع شش جایزه برد. در زمینه مجموعه‌های کوتاه نیز مجموعه هیجان‌انگیز تلافی‌جویی «مشاجره» محصول نتفلیکس نیز با پنج جایزه از برندگان این شب بود.

آنتونی اندرسون، بازیگر سیاهپوست، این مراسم را که از سپتامبر گذشته به‌دلیل اعتصاب دوگانه انجمن نویسندگان و بازیگران به تعویق افتاده بود، اجرا کرد – سمتی که به‌دلیل سابقه اتهام تجاوز جنسی این بازیگر جنجال‌ زیادی به بار آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تمام زمان برگزاری این رویداد سه ساعته، میان‌پرده‌های شاد متعددی اجرا شد، ازجمله افتتاحیه که برنامه طنزی بود به تقلید از «محله آقای راجرز». مجموعه‌های تلویزیونی کلاسیک با روی صحنه آمدن بازیگران آن بازنمایی شدند: لورین براکو و مایکل ایمپریولی بازیگران «خانواده سوپرانو» در کنار تصویری از جیمز گاندولفینی فقید جایزه‌ای را معرفی کردند، کاترین هیگل نیز در کنار همبازی‌هایش در «آناتومی گری» روی صحنه آمد. دانش‌آموختگان بازمانده از [مجموعه] «به‌سلامتی» هم [روی صحنه] توقف کوتاهی داشتند، پنج بازیگر «فیلادلفیا همیشه آفتابی است» نیز روی صحنه آمدند، کمدی تلویزیونی (سیتکام) که مدت‌ها است پخش می‌شود و اعضای هیئت رای‌دهنده امی همچنان به آن بی‌توجهی می‌کنند.

نقش مجری برنامه در هفته‌های اخیر به‌شدت زیر ذره‌بین رفته است، دلیل عمده آن اجرای ضعیف جو کوی در گلدن گلوب است. گویا رفتار اندرسون – ازجمله حضور مادرش به‌مثابه عاملی بازدارنده برای هر برنده‌ای که می‌خواست جلب توجه کند – موجب نارضایتی حضار شد. درهمین حال، تینا فی و امی پولر، کارشناسان حرفه‌ای در زمینه جوایز، جایزه ای را به سبک «پخش زنده شنبه شب» به بخش به‌روزرسانی آخر هفته اهدا کردند.

این برنامه برای «وراثت» که در ماه مه تمام شد، چیزی شبیه به وداع بود. این درام موفق رسانه‌ای در سه سال گذشته مهم‌ترین جوایز را کسب کرده است. تردیدی نبود که جایزه امسال را هم درو می‌کند. «آخرین بازمانده از ما» بازی ویدیویی اقتباسی پسا آخرزمانی اچ‌بی‌او، باوجود نامزدی‌های متعدد درنهایت بی‌جایزه ماند. درحالی‌که پدرو پاسکال و بلا رمزی بازیگران این برنامه – و مجموعه‌ تلویزیونی، مطمئنا موفقیت‌های بیشتری در آینده خواهند داشت، اما قضیه برای «بهتره با سول تماس بگیری» که کمی پیش از «وراثت» تمام شد و دست خالی به خانه رفت، به‌طور کلی بسیار ناامیدکننده‌تر است.

بسیاری از لحظات سرگرم‌کننده این شب را می‌شد در فوران رفتارهای عجیب و غریب غیرمنتظره یافت. پاسکال پیروزمندانه به شوخی کلامی‌ با کالکین، دیگر نامزد جایزه بهترین بازیگر ادامه داد؛ به دنبال شوخی بی‌ادبانه کالکین پس از دریافت جایزه گلدن گلوب، پاسکال هنگام معرفی جایزه‌ای به حاضران گفت که بازویش به‌دلیل «گازگرفتن» کالکین آسیب دیده است. پل والتر هاورز بعد از دریافت جایزه برای نقش مکمل در سریال کوتاه «پرنده سیاه» سخنرانی‌اش را به شکل یک [آهنگ] رپ ارائه داد – و در تمام مدت انگار چیزی را در دهان می‌جوید.

با این حال شاید شگفت‌انگیزترین دستاورد این شب متعلق به سر التون جان باشد که برای «التون جان زنده: وداع از ورزشگاه راجر» برنامه کنسرت دیزنی پلاس برنده جایزه شد و در جایگاه نوزدهمین نفری قرار گرفت که در تاریخ برنده ایگات (یک امی، گرمی، اسکار و تونی) شده است.

امی امسال شگفتی‌های کمی داشت اما وقتی برندگانش تا این حد قوی‌اند، شاید خیلی هم بد نباشد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر