التون جان با جایزه امی ۲۰۲۴ «ایگات» را کامل کرد

این موسیقی‌دان از معدود هنرمندانی است که چنین افتخاری کسب کرده است

التون جان در جشنواره موسیقی گلاستونبری، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳‌ــ Oli SCARFF / AFP

سر التون جان نوزدهمین فرد تاریخ است که توانست به «ایگات» (EGOT) دست یابد.

این افتخار مخفف [جوایز] «امی، گرمی، اسکار، [و] تونی» است و به‌صورت غیررسمی به هنرمندانی داده می‌شود که توانسته‌اند در این چهار زمینه مهم‌ترین جوایز را به دست بیاورند.

جان این عنوان را در ساعات اولیه روز سه‌شنبه (۱۶ ژانویه) در مراسم امی ۲۰۲۴ برای «التون جان زنده: وداع از استادیوم داجر» (Elton John Live: Farewell From Dodger Stadium) برنامه کنسرت دیزنی‌ پلاس کسب کرد.

این برنامه ویژه که آخرین اجرای جان در ایالات متحده آمریکا در پایان تور خداحافظی او بود، در بخش اجرای ویژه (زنده) نامزد شده بود.

این نخستین نامزدی جان برای جایزه امی بود و او رقبایی از جمله جوایز اسکار، جوایز تونی، برنامه بین دو نیمه سوپر بول ال‌وی۲ (LVII) موسیقی اپل با حضور ریانا و «کریس راک: خشم انتخابی» (Chris Rock: Selective Outrage) را شکست داد.

جان به دلیل عمل زانویش نتوانست شخصا در این مراسم حضور یابد و بن وینستون، تهیه‌کننده، این جایزه را از طرف او پذیرفت.

وینستون گفت: «حالش خیلی خوب است، اما می‌خواست برای این جایزه ارزشمند از آکادمی تلویزیون تشکر و قدردانی کند. خوب می‌دانستیم که این جایزه قرار است بی‌سابقه باشد؛ چون قرار بود به مردی داده شود که موسیقی متن زندگی همه ما را ساخته است. او برای جامعه‌‌ای که همگی قهرمانان ما هستند، کارهای بزرگی انجام داده است. نمی‌دانستیم که قرار است برای او جایزه ایگات را به ارمغان بیاورد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان پیش‌تر بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۹ برنده پنج جایزه گرمی شد. او در سال ۱۹۹۴ برای آهنگ «می‌توانی امشب عشق را احساس کنی» (Can You Feel the Love Tonight) ویژه انیمیشن دیزنی «شیرشاه» اسکار گرفت.

در سال ۲۰۰۰ ترانه «آیدا» (Aida) بود که برای جان جایزه تونی، معتبرترین جایزه تئاتر آمریکا، را به ارمغان آورد.

پیش از جان، آخرین چهره سرشناسی که موفق شد ایگات را به دست بیاورد، بازیگری به نام ویولا دیویس بود که این گروه چهارگانه را با بردن گرمی در سال ۲۰۲۳ کامل کرد. پیش از آن، جنیفر هادسون در سال ۲۰۲۲ به این مرحله مهم زندگی هنری رسید.

جان سال گذشته با تور «خداحافظ جاده آجر زرد» (Goodbye Yellow Brick Road) کار هنری پرآواز‌ه‌اش را به پایان رساند. آخرین کنسرت او در بریتانیا در جشنواره گلاستونبری برگزار شد و آنجا طرفدارانش را با اجرای درخشان «یکشنبه شب» خوشحال کرد.

وبلاگ‌زنده امی ایندیپندنت را می‌توانید اینجا دنبال کنید.

این مراسم که به دلیل اعتصاب نویسندگان و بازیگران چهار ماه به تعویق افتاد، دوشنبه شب در سالن تئاتر پیکاک در لس‌آنجلس برگزار شد.

در این رویداد درام «وراثت» (Succession) ساخته اچ‌بی‌او، سریال کوتاه [مینی سریال] «مشاجره» (Beef) و کمدی «خرس» (The Bear) محصول اف‌اکس تقریبا تمام جوایز رده‌های اصلی را درو کردند.   

© The Independent

بیشتر از موسیقی