عراق سفیرش را فراخواند، سپاه گفت باز هم حمله می‌کنیم

مقام‌های محلی در اقلیم کردستان می‌گویند موشک‌های سپاه پاسداران غیرنظامیان را در این منطقه هدف قرار داده‌اند

بیلبورد بزرگی که یک موشک ایرانی را به تصویر می‌کشد که روی آن نوشته شده «تابوت‌هایت را آماده کن» در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴، پس از حملات موشکی شبانه ایران به چندین نقطه در سوریه و منطقه خودمختار کردستان عراق، در کنار ساختمانی در تهران آویزان شده است. AFP

در حالی‌ که واکنش‌های جهانی به حملات هوایی سپاه پاسداران به اهدافی در اقلیم کردستان عراق و ادلب سوریه ادامه دارد، نیروی نظامی تحت امر رهبر جمهوری اسلامی در چهارمین اطلاعیه‌اش جزئیات بیشتری از حملات هوایی بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ منتشر کرد.

سپاه پاسداران مدعی است که ۲۴ فروند موشک به «مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان» و «مقر داعش در ادلب سوریه» شلیک کرده است. از این تعداد، چهار فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر «گروهک تکفیری داعش» در منطقه ادلب سوریه شلیک شد و چهار فروند موشک نیز از غرب ایران به «مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان» برخورد کرد. هفت فروند موشک هم از شمال غرب ایران همین منطقه را هدف قرار داد.

سپاه پاسداران در این اطلاعیه اعلام کرد که ۹ فروند موشک نیز به محل‌ استقرار سایر «گروهک‌های تروریستی در سرزمین‌های اشغالی سوریه» شلیک کرده است و تا گرفتن «انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان» این «عملیات تهاجمی» را ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی نظامی زیرمجموعه علی خامنه‌ای در بیانیه‌های پیشین نیز مدعی شده بود که حملات هوایی بامداد سه‌شنبه «عملیات تلافی‌جویانه جنایت‌های تروریستی کرمان و راسک» بوده‌اند. برخلاف این ادعا، رسانه‌ها و مقام‌های محلی در اقلیم کردستان می‌گویند موشک‌های سپاه پاسداران غیرنظامیان را در این منطقه هدف قرار داده‌اند.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، این حملات را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست در برابر اقدام  جمهوری اسلامی در «نقض حاکمیت عراق» سکوت نکنند. ظهر سه‌شنبه نیز رسانه‌های عراقی خبر دادند که این کشور ضمن احضار کاردار جمهوری اسلامی در بغداد، سفیرش را نیز از تهران فراخوانده است.

دولت عراق روز سه‌شنبه حمله موشکی ایران به اربیل در شمال عراق را محکوم کرد و آن را اقدامی «تجاوزکارانه و نقض حاکمیت» آن کشور خواند. وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرد به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «این حمله تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت مردم عراق و سوءاستفاده از حسن هم‌جواری و امنیت منطقه بود.»

وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد که شورای وزیران این کشور به منظور بررسی این حادثه و جمع‌آوری اطلاعات مربوطه برای حمایت از موضع دولت در سطح بین‌المللی کمیته‌ای به ریاست مشاور امنیت ملی عراق  تشکیل داده است.

در واکنش رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از حملات هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان دفاع کرد و گفت: «حملات ‎سپاه بخشی از مجازات عادلانه متجاوزان به امنیت ایران بود.» او با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی در «عزمش برای مبارزه با تروریسم مصمم است»، گفت که حملات سپاه «دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور» بود. 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز گفت که دست برادرانش در سپاه پاسداران را می‌بوسد.

پس از کشته شدن سید رضی موسوی، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب گفتند که «انتقام» مرگ این عضو سپاه پاسداران را می‌گیرند. حالا چنین به نظر می‌رسد که حمله به اهدافی در اقلیم کردستان در پوشش «پاسخ به حملات تروریستی راسک و کرمان» در واقع همان انتقامی است که پیش‌تر وعده‌اش را داده بودند.

سپاه پاسداران هجدهم دی‌ ۱۳۹۸ نیز در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد، به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد که طی آن هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته نشدند.

حملات هوایی بامداد سه‌شنبه به اقلیم کردستان واکنش‌های زیادی در پی داشت؛ شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حملات دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شماری مجروح شده‌اند. هم‌زمان، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حمله سپاه به مقر غیرنظامیان در اربیل را محکوم کرد و گفت کشورش از دولت منطقه‌ای کردستان حمایت می‌کند.