کلاهک‌های موشکی جمهوری اسلامی در راه یمن توقیف شد

تسلیحاتی که نیروهای آمریکایی در نزدیکی سومالی کشف و توقیف کردند همگی ساخت ایران بودند

ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری، و مقام‌های نظامی مقابل موشک‌های دوربرد «حاج قاسم» و «خرمشهر»، تهران، ۲۲ اوت ۲۰۲۳‌ــ Iranian Presidency / AFP

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نیروهای نظامی آمریکا هفته گذشته در جریان ماموریتی در نزدیکی سومالی که انتقال مشکوک تسلیحات به شبه‌نظامیان یمن را مختل کرد، کلاهک‌های موشکی و قطعات تسلیحاتی مرتبط را که ساخت ایران بود کشف کردند. اما یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا دو نیروی نخبه را در دریا از دست داد.

به گزارش واشنگتن پست، عملیات گسترده جست‌و‌جو و نجات در خلیج عدن همچنان ادامه دارد. نیروهای یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا پنجشنبه ۱۱ ژانویه به یک کشتی عربی که فاقد مدارک شناسایی مناسب بود مشکوک شدند که حامل تسلیحات باشد و قصد ورود به عرشه کشتی را داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های آمریکایی، عملیات در دریای طوفانی صورت گرفت و یکی از نیروها هنگام بالا رفتن از نردبان سر خورد و در دریا افتاد و نفر دوم که شاهد این صحنه بود به دریا پرید تا به او کمک کند. امواج متلاطم هر دو آن‌ها را برد.

هم‌زمان با عملیات نجات، سایر نیروها کشتی را که حدود ۱۰ خدمه داشت جست‌و‌جو کردند. خدمه کشتی که هیچ‌کدام مدارک شناسایی نداشتند بازداشت و قطعات تسلیحاتی توقیف شدند.

به گقته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، کلاهک‌های موشکی و سایر قطعاتی که هفته گذشته کشف و توقیف شدند همگی ساخت ایران بودند و قرار بود پیش از ادامه مسیر به سوی یمن، در ساحل سومالی به کشتی دیگری منتقل شوند.

توقیف کشتی‌های مشکوک یا متعلق به دشمن از دشوارترین و خطرناک‌ترین ماموریت‌هایی است که نیروهای نخبه و آموزش‌دیده انجام می‌دهند. در چنین عملیاتی، معمولا ابتدا با قایق‌های کوچک‌تر به کشتی مظنون نزدیک می‌شوند و با استفاده از نردبان و سایر ابزارها خود را به عرشه می‌رسانند، اما امواج خشن و متلاطم و خدمه ستیزه‌جو عملیات را پیچیده‌تر می‌کنند. نیروهای آمریکایی معمولا با ارتش سایر کشورها همکاری می‌کند تا از دزدی دریایی و قاچاق سلاح در منطقه جلوگیری کنند.

گرچه چند روز از ناپدید شدن دو نیروی یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا گذشته است، پنتاگون همچنان امیدوار است که آن‌ها را زنده پیدا کنند. به گفته مقام‌های آمریکایی، آب‌های خلیج عدن گرم است و نگرانی آن‌ها بیشتر از امواج قدرتمند و خستگی است تا سرمازدگی.