سپاه پاسداران در واکنش به «جنایات در کرمان و راسک» به اهدافی در عراق و سوریه موشک شلیک کرد؛ دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر مجروح شدند

دست‌کم هشت انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل گزارش شد؛ ای‌بی‌سی: در بین نیروهای ائتلاف تلفات انسانی گزارش نشد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعت بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه در سه بیانیه که با فاصله کوتاهی منتشر شدند اعلام کرد که در واکنش به آنچه که «جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک» خوانده شده است، به «مقرهای جاسوسی، مقر داعش، تجمع گروهک‌های تروریستی و محل تجمع فرماندهان مرتبط با جنایات تروریستی کرمان و راسک، در عراق و سوریه حمله کرده است.» در این بیانیه به آمریکا و بریتانیا که اخیرا حمله‌هایی علیه مواضع حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام دادند اشاره‌ای نشده است. 

سپاه در این بیانیه مدعی شده است که این حمله‌ها با استفاده از موشک‌های بالستیک انجام شده و اهداف مورد نظر «منهدم شده است.» سپاه پاسداران همچنین در بیانیه شماره ۳ خود «از موشک باران و انهدام مقر موساد در اقلیم کردستان عراق» خبر داد. شورای امنیت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای این حمله‌ها را محکوم کرد و گفت: «سپاه پاسداران می‌گوید این حمله را علیه چند پایگاه مخالفان ایران انجام داده اما این توجیه بی‌اساس است و ما ان را رد می کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران در هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ نیز در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد که در بین نیروهای آمریکایی تلفاتی نداشت. سپس روشن شد که عین‌الاسد پیش از حمله تخلیه شده بود و بعدا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مدعی شد این حمله‌ها هماهنگ شده بود.

همزمان با اعلامیه سپاه پاسداران، خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل عراق منتشر کردند. این گزارش حاکی از آن است که در هشت منطقه در نزدیکی کنسولگری آمریکا انفجار اتفاق افتاده است.

براساس گزارش ای‌بی‌سی‌، نیروهای ائتلاف سه پهپاد را در نزدیکی فرودگاه اربیل عراق منهدم کرده‌اند.

ای‌بی‌سی به نقل از یک مقام امنیتی عراق نوشت که تلفات انسانی در بین نیروهای ائتلاف در اربیل گزارش نشده است. با این حال ترافیک هوایی در اربیل متوقف شده است.

گزارش رویترز نیز حاکی از آن است که انفجارها در فاصله ۴۰ کیلومتری اقلیم کردستان عراق در اربیل به گوش رسیده است. براساس این گزارش به نقل از دو منبع محلی دست‌کم دو غیرنظامی کشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند. رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که به هیچ‌یک از تاسیسات آمریکا یا نیروهای آمریکایی خسارتی وارد نشده است.

این درحالی است که شورای امنیت کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله‌های موشکی سپاه در اربیل عراق چهار کشته و شش مجروح برجا گذاشته است. هیمن هورامی، نائب رئیس پارلمان حزب دمکرات کردستان عراق نیز در پیامی در اکس از کشته شدن پنج نفر خبر داده است. به گفته هورامی، به خانه پیشرو دیزه‌ای از «تجار مشهور»، حمله شده است و «او و چهار عضو خانواده‌اش کشته شده‌اند.»