آمریکا ادعای حوثی‌ها درباره حمله به بندر حدیده را تکذیب کرد

مقام دفاعی ایالات متحده: «روز یکشنبه هیچ حمله‌ای از سوی آمریکا و ائتلاف صورت نگرفته است»

قایق‌های نیروی ساحلی حوثی‌های یمن در بندر حدیده، ۴ ژانویه ۲۰۲۴ - AFP

رسانه‌های حوثی‌های یمن یکشنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، مدعی شدند آمریکا و بریتانیا به شهر بندری حدیده که تحت کنترل شورشیان حوثی است، حمله کرده‌اند، اما آمریکا این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، گفت: «امروز [یکشنبه، ۱۴ ژانویه] هیچ حمله‌ای از سوی آمریکا و ائتلاف صورت نگرفته است.»

پایگاه خبری انصارالله حوثی‌ها پیش‌تر گفته بود که «حمله‌های هوایی آمریکا و بریتانیای متجاوز حدیده را هدف قرار داده است». این وبسایت به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که هدف حمله‌ها، منطقه اللحیه در استان حدیده در سواحل دریای سرخ بوده است.

به گزارش رویترز، حوثی‌های یمن گفتند که هواپیماهای آمریکایی یکشنبه در نزدیکی حریم هوایی و سواحل یمن پرواز می‌کردند. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، فعالیت هواپیماهای «دشمن» را نقض آشکار حاکمیت ملی یمن دانست.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه در زمینه گزارش‌هایی درباره مفقود شدن دو تن از اعضای نیروی دریایی آمریکا در سواحل سومالی که می‌کوشیدند یک کشتی کوچک را توقیف کنند که گمان می‌رود حامل سلاح از ایران به یمن بوده باشد، گفت: «تا آنجا که می‌دانیم، جست‌وجو برای این دو ملوان ادامه دارد و امیدواریم امروز اطلاعات به‌روز‌شده‌ای به‌دست آوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی مدعی شد که این موضوع به حمله‌های حوثی‌های یمن ربط دارد و جزو عملیات بازدارندگی عادی است که آمریکا برای مختل کردن جریان انتقال تسلیحات به یمن انجام می‌دهد.

در ایران نیز که حامی حوثی‌ها به شمار می‌رود، به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه در تماس تلفنی با مهدی المشاط، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، ضمن «محکومیت اقدام آمریکا در حمله به مردم یمن»، چنین اقدامی را «افشاکننده ماهیت واقعی، تجاوزکارانه و ضدحقوق‌بشری آمریکا» ارزیابی کرد.

همچنین، به گزارش رویترز، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که از حمایت تهران برخوردار است، یکشنبه هشدار داد که پس از حمله‌های آمریکا به یمن، تمام ناوگان‌های دریایی در خطرند. او هشدار داد که حمله‌های آمریکا به حوثی‌ها، کشتیرانی دریایی را به خطر انداخته است، و گفت اگر آمریکا می‌پندارد که حوثی‌های یمن از رویارویی با اسرائیل در دریای سرخ دست می‌کشند، اشتباه کرده است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی جمعه، ۱۲ ژانویه، گفتند که تعداد زیادی از اهداف [متعلق به] شورشیان حوثی را در سراسر یمن هدف قرار داده‌اند. این حمله‌ها این نگرانی را در بین برخی از کارشناسان افزایش داده است که جنگ اسرائیل در غزه ممکن است در منطقه فراگیر شود.

حمله‌های ایالات متحده و بریتانیا، در پاسخ به حملات حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفته است. حوثی‌ها گفته‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها و تا زمانی که حمله‌های اسرائیل به غزه پایان نیابد، کشتی‌هایی را که با اسرائیل مرتبط باشند، هدف قرار خواهند داد.

بیشتر از جهان