جنگ اسرائیل و حماس در یک‌صدمین روز؛ آمار و ارقام، و روزشمار وقایع

پیشروی پیاده نظام اسرائیل در جنوب غزه، جایی که اسرائیل ادعا می‌کند رهبران حماس آنجا پنهان شده‌اند، با قدرت ادامه دارد

جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه یک‌صدمین روزش را پشت سر می‌گذارد، جنگی که طولانی‌ترین، خونین‌ترین و ویرانگر‌ترین جنگ مدرنی بوده که غزه تاکنون به خود دیده است.

حملات گسترده اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که حماس، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، هفتم اکتبر در حمله‌ای غافلگیرانه، به جنوب اسرائیل نفوذ کرد. بنابر اعلام اسرائیل، در جریان این حمله صدها تن کشته شدند و حماس ده‌ها نفر را هم گروگان گرفت. در پی آن، اسرائیل با اعلام جنگ علیه حماس، غزه را از هوا و زمین زیر آتش سنگین قرار داد.

در اینجا با استناد به داده‌های وزارت بهداشت حماس و مقام‌های اسرائیلی و همچنین ناظران بین‌المللی و گروه‌های امدادی، به آمار تلفات جنگ اسرائیل و حماس نگاهی می‌اندازیم.

کل تعداد کشته‌شدگان

فلسطینی‌های کشته‌شده در غزه: ۲۳ هزار و  ۹۶۸ نفر
افراد کشته‌شده در اسرائیل: نزدیک به یک هزار و  ۳۰۰ نفر
فلسطینی‌های کشته‌شده در کرانه باختری: ۳۴۷ نفر

چه تعداد از قربانیان غیرنظامی‌اند؟

از تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در غزه آمار دقیقی در دست نیست. گفته می‌شود نزدیک به دوسوم کشته‌شدگان زن و کودک‌اند. بر این اساس می‌توان گفت تعداد آن‌ها به بیش از ۱۵ هزار تن می‌رسد.

غیرنظامیان کشته‌شده در اسرائیل در ۷ اکتبر: ۷۹۰ نفر
کارکنان سازمان ملل متحد کشته‌شده در غزه: ۱۴۸ نفر
اعضای کادر درمان جان‌باخته در غزه: حداقل ۳۳۷ نفر
روزنامه‌نگاران کشته‌شده در غزه: ۸۲ نفر

نظامیان/شبه نظامیان

تعداد نظامیان اسرائیلی کشته‌شده از ۷ اکتبر: ۳۱۴ نفر
تعداد شبه‌نظامیان کشته‌شده به‌دست اسرائیل: بیش از هشت هزار نفر
تعداد نظامیان اسرائیلی کشته‌شده در حمله زمینی به غزه: ۱۸۷ نفر
تعداد نظامیان اسرائیلی کشته‌شده در جبهه شمالی (درگیری با حزب‌الله لبنان): ۹ نفر
تعداد نظامیان اسرائیلی که بر اثر آتش خودی یا «حوادثی» در غزه و شمال آن کشته شدند: ۲۹ نفر

ویرانی/وضعیت بشردوستانه در غزه

درصد ساختمان‌های غزه آسیب‌دیده/ویران‌شده: ۴۵ تا ۵۶ درصد
بیمارستان‌های غزه که جزئی کار می‌کنند: ۱۵ از ۳۶ بیمارستان
غیرنظامیان فلسطینی که با گرسنگی و «گرسنگی فاجعه‌بار» دست‌وپنجه نرم می‌کنند: ۵۷۶ هزار و ۶۰۰ نفر (۲۶ درصد از کل جمعیت)
درصد آسیب‌دیدگی ساختمان‌ مدارس در غزه: بیش از ۶۹ درصد
تعداد مساجد آسیب‌دیده: ۱۴۲
تعداد کلیساهای آسیب‌دیده: ۳
تعداد آمبولانس‌های آسیب‌دیده: ۱۲۱
تعداد دانش‌آموزان خارج از مدرسه:  ۶۲۵ هزار نفر (۱۰۰ درصد دانش‌آموزان)

تعداد مجروحان

فلسطینیان مجروح‌‌شده در غزه: ۶۰ هزار و ۵۸۲ نفر
فلسطینی‌های مجروح‌شده در کرانه باختری: بیش از چهار هزار نفر
مجروحان اسرائیلی: ۱۲ هزار و ۴۱۵ نفر
سربازان اسرائیلی مجروح‌شده در حمله زمینی: یک هزار و ۸۵ نفر
سربازان اسرائیلی مجروح‌شده از ۷ اکتبر: دو هزار و ۴۹۶ نفر

آوارگان

تعداد آوارگان فلسطینی در غزه: ۱.۸ میلیون نفر (۸۵ درصد جمعیت غزه)
تعداد اسرائیلی‌هایی که از نواحی مرزی شمالی و جنوبی آواره شده‌اند: ۲۴۹ هزار و ۲۶۳ نفر (۲.۶ درصد جمعیت اسرائیل)
تعداد آوارگان فلسطینی کرانه باختری: یک‌هزار  و ۲۰۸ نفر

گروگان‌ها/زندانی‌ها

تعداد گروگان‌های حماس از ۷ اکتبر: نزدیک به ۲۵۰ نفر
تعداد گروگان‌های آزادشده: ۱۲۱ نفر
تعداد گروگان‌های باقی‌مانده در نوار غزه: ۱۳۶ نفر
گروگان‌هایی که در اسارت حماس کشته شدند یا مردند: ۳۳ نفر
اسرای فلسطینی که در مدت آتش‌بس یک هفته‌ای آزاد شدند: ۲۴۰ نفر

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل می‌گوید که از شدت عملیاتش در شمال نوار غزه کاسته و توجهش را بر عملیات‌‌هایی هدفمند متمرکز کرده است. پیاده‌نظام اسرائیل در جنوب این باریکه، جایی که بنا بر ادعای اسرائیل رهبران حماس پنهان شده‌اند، با قدرت پیشروی می‌کند.

در ادامه، روزشمار مهم‌ترین وقایع جنگ اسرائیل و حماس را در بیش از سه ماه گذشته مرور می‌کنیم:

۷ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۵ مهر)

حمله افراد مسلح حماس از غزه به جنوب اسرائیل. به گزارش منابع اسرائیلی در این حمله ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و نیروهای حماس ۲۴۰ نفر را به‌عنوان گروگان با خود به نوار غزه بردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام جنگ کرد و ارتش حملات هوایی به غزه را شروع کرد؛ حملاتی که حمایت ایالات متحده را به‌ دنبال داشت.

۸ اکتبر (۱۶ مهر)

آغاز حملات توپخانه‌ای فرامزی حزب‌الله لبنان، گروه سیاسی و نظامی متحد ایران، به اسرائیل و واکنش متقابل ارتش اسرائیل.

۱۳ اکتبر (۲۱ مهر)

اسرائیل برنامه کوچ اجباری ساکنان شمال غزه به سمت جنوب نوار غزه را آغاز کرد.

۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)

انفجار در بیمارستان الاهلی العربی در شهر غزه خشم جهان عرب را برانگیخت. فلسطینی‌ها می‌گویند صدها نفر کشته شدند و حمله هوایی اسرائیل را عامل آن می‌دانند اما اسرائیل می‌گوید علت آن شلیک نادرست موشک فلسطینی است؛ ادعایی بحث‌برانگیز که واشنگتن اندکی بعد از آن حمایت کرد.

۱۹ اکتبر (۲۷ مهر)

یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده موشک‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده از یمن را بر فراز دریای سرخ به سمت اسرائیل رهگیری کرد. شبه‌نظامیان حوثی یمن، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، «با هدف پایان دادن به جنگ در غزه» اعلام کرد که به حملات پراکنده دوربرد به اسرائیل و کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

۲۱ اکتبر (۲۹ مهر)

پس از روزها کشمکش دیپلماتیک، کامیون‌های کمک‌رسان برای تامین تنها بخش کوچکی از نیازهای آوارگان در غزه از گذرگاه مرزی رفح در مصر عبور کردند و وارد غزه شدند؛ جایی که غذا، آب، دارو و سوخت در حال اتمام است و سازمان‌های بشردوستانه به‌تدریج در مورد بحران انسانی پیش‌رو در غزه زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند.

۲۷ اکتبر (۵ آبان)

 پس از یک هفته حمله زمینی محدود، اسرائیل حمله زمینی گسترده‌ به غزه را آغاز کرد و وعده داد که همه گروگان‌ها را آزاد، و حماس را ریشه‌کن خواهد کرد.

۳۱ اکتبر (۹ آبان)

۱۵ سرباز اسرائیلی در جنگ غزه کشته شدند؛ این بزرگ‌ترین تلفات یک‌روزه ارتش اسرائيل در جنگ اخیر بود.

۱ نوامبر (۱۰ آبان)

آغاز تخلیه حدود هفت هزار نفر از طریق گذرگاه رفح؛ این افراد دارندگان گذرنامه خارجی از جمله افراد دوتابعیتی و وابستگان آن‌ها و نیز افراد نیازمند به درمان فوری پزشکی بودند. 

۹ نوامبر (۱۸ آبان)

اسرائیل از یک حمله پهپادی از مبدا سوریه به شهر ایلات در جنوب این کشور خبر داد. روز بعد ارتش اسرائیل در حمله به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، به این حمله پاسخ داد. اسرائیل بعدا از سوریه به‌عنوان یکی از جبهه‌های جدید جنگ در حال گسترش یاد کرد.

۱۵ نوامبر (۲۴ آبان)

نیروهای اسرائیلی پس از یک محاصره چندروزه وارد بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، شدند. اسرائیلی‌ها می‌گویند این بیمارستان پوششی برای مخفی کردن تونل‌های زیرزمینی جنگجویان حماس است اما کارکنان آن را تکذیب می‌کنند. به گفته کادر پزشکی، در جریان این محاصره، چند تن از بیماران از جمله نوزادان تازه‌متولد‌شده به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات جانشان را از دست دادند.

۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)

اسرائیل و حماس نخستین آتش‌بس جنگ را اعلام کردند: توافقی با هدف توقف چهارروزه جنگ و مبادله زنان و کودکان گروگان گرفته‌شده در غزه با زنان و نوجوانان فلسطینی بازداشت‌شده یا زندانی در اسرائیل. این آتش‌بس به مدت یک هفته تمدید شد و ۱۰۵ گروگان و نزدیک به ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

۴ دسامبر(۱۳ آذر)

نیروهای اسرائیلی نخستین حمله زمینی بزرگ به جنوب غزه، حومه شهر خان یونس، را آغاز کردند. سازمان‌های بین‌المللی هشدار می‌دهند که گسترش جنگ به جنوب نوار غزه، مناطقی که صدها هزار آواره آنجا پناه گرفته‌اند، وضعیت انسانی در این باریکه را وخیم‌تر خواهد کرد.

۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)

تغییر آشکار لحن ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل؛ بایدن گفت که «بمباران بی‌رویه» غزه حمایت بین‌المللی از سرائیل را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. پس از آن، چند مقام ارشد آمریکایی در بازدید از اسرائیل، اقدام‌های بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان، کاهش شدت جنگ و هدفمند‌تر کردن حملات علیه رهبران حماس را خواستار شدند.

۱۵ دسامبر (۲۴ آذر)

نیروهای اسرائیلی به‌اشتباه، سه گروگان را در غزه کشتند. این حادثه انتقادهای مهمی در داخل اسرائیل در مورد هدایت جنگ برانگیخت.

۲۲ دسامبر (۱ دی)

گروه «مقاومت اسلامی» در عراق، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، از حمله‌ای دوربرد به اسرائیل خبر داد. وزیر دفاع اسرائیل بعد‌ها عراق را یکی جبهه‌ها در منطقه خواند که جنگ غزه به آن گسترش یافته است.

۲۶ دسامبر (۵ دی)

نیروهای اسرائیلی یک حمله زمینی بزرگ به مناطقی در مرکز نوار غزه را آغاز کردند.

۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی)

 اسرائیل از شروع مرحله جدید جنگ خبر داد؛ مرحله‌ای هدفمندتر که قرار است ماه‌ها ادامه داشته باشد. هم‌زمان با شروع خروج برخی نیروها از غزه، درگیری‌های شدید در مناطق جنوبی ادامه دارد.

۱۱ ژانویه (۲۱ دی)

ایالات متحده و بریتانیا به تلافی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، حمله هوایی گسترده‌ای به «مواضع حوثی‌ها» در سراسر یمن انجام دادند. حوثی‌ها نیز اعلام کردند که انتقام خواهند گرفت و به حملاتشان به کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

در این روز، دادگاه بین‌المللی دادگستری هم رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه را آغاز کرد. اسرائیل اتهام مطرح‌شده در شکایت آفریقای جنوبی به دیوان لاهه را رد کرد و برای خود حق دفاع قائل شد.

بیشتر از جهان