وزیر خارجه بریتانیا: می‌توانیم بار دیگر به حوثی‌ها در یمن حمله کنیم

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید عملیات مشترک با آمریکا ظرفیت نظامی حوثی‌ها را که با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایجاد شده بود تا حدی تضعیف کرده است

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در برنامه یکشنبه صبح بی‌بی‌سی، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴‌- Jeff OVERS/BBC/AFP

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید در صورتی که حوثی‌ها به حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه بدهند، بریتانیا ممکن است دوباره مواضع این گروه را در یمن هدف قرار دهد.

به گزارش اسکای نیوز، کامرون هشدار داد اگر این گروه شبه‌نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی اجازه پیدا کند مسیر کشتی‌های باربری در دریای سرخ را مسدود کند، امکان دارد قیمت اقلام در بریتانیا بالا برود.

پس از آن که حوثی‌ها وعده دادند انتقام حمله مشترک آمریکا و بریتانیا را می‌گیرند، آمریکا در نخستین ساعات روز شنبه ۱۳ ژانویه نیز مکان دیگری در یمن را هدف حمله قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید کامرون در مقاله‌ای که در ساندی تلگراف منتشر شده است، نوشت این عملیات مشترک ظرفیت نظامی حوثی‌ها را که با حمایت جمهوری اسلامی ایجاد شده بود، تا حدی تضعیف کرده است.

او در ادامه افزود پرهیز از اقدام به این معنی خواهد بود که بپذیریم حوثی‌ها ممکن است یک مسیر دریایی حیاتی را ببندند و مصونیت نسبی داشته باشند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، اگر حوثی‌ها اجازه تردد کشتی‌ها در این مسیر را ندهند، زنجیره‌های تامین کالا در معرض خطر قرار می‌گیرند و قیمت‌ها در بریتانیا و سراسر جهان افزایش پیدا می‌کند.

کامرون گفت حملات هوایی «پیامی روشن» برای حوثی‌ها فرستاد که «ما تصمیم قاطع داریم تا به حملاتشان در دریای سرخ پایان دهیم».

او در ادامه اشاره کرد اگر حوثی‌ها به حملاتشان ادامه دهند، بریتانیا به آمریکا ملحق می‌شود تا بار دیگر مواضع حوثی‌ها را هدف حمله قرار دهند.

او گفت: «ما با متحدان همکاری می‌کنیم. ما همواره از آزادی کشتی‌رانی دفاع خواهیم کرد. و آماده‌ایم تا حرف‌هایمان را عملی کنیم.»

کامرون همچنین در برنامه یکشنبه صبح اسکای نیوز حاضر شد و به سوال‌ها درباره حمله مشترک آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها پاسخ داد.

او در پاسخ به مجری که به احتمال افزایش حملات تروریستی در خاک بریتانیا در پی این حمله اشاره کرد، گفت در دورانی که این میزان خطر و ناامنی و بی‌ثباتی در جهان وجود دارد، ما به رهبری قوی و برنامه روشن نیاز داریم؛ و اگر علیه حوثی‌ها اقدامی صورت نگیرد، شاهد حملات بیشتر خواهیم بود.

بیشتر از جهان