خشم مکرون علیه پلیس اسرائیل در بیت المقدس در تشابه با شیراک در سال ۱۹۹۶

امانوئل مکرون به پلیس فرانسه که می خواست وارد بیت المقدس شود؛ به قوانین احترام بگذارید

رییس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در مواجه با نیروهای امنیتی اسراییل- Ludovic Marin / AFP

ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان دیدار از یک کلیسا در بیت المقدس، با خشم بر سر پلیس اسرائیل فریاد می کشد.

آقای مکرون از کلیسای «سن آن» در محوطه دیوارکشی شده بخش قدیمی شهر در روز چهارشنبه دیدن می کرد. پرچم فرانسه بر سردر کلیسا از سال ۱۸۵۶ و هنگامی که امپراتوری عثمانی آن را به ناپلئون سوم هدیه کرد، در اهتزاز بوده است.

فرانسه ورود پلیس اسرائیل به صحن سنگفرش کلیسا را که خاک و قلمرو خود می داند، اقدامی تحریک آمیز از سوی اسرائیل تلقی می کند.

ویدئویی که از صحنه برخورد آقای مکرون با پلیس گرفته شده، نشان می دهد رئیس جمهور فرانسه در میان جمعیت در طاق نمایی که به ساختمان کلیسا منتهی می شود ایستاده و با خشم از تیم امنیتی اسرائیل می خواهد محل را ترک کنند. 

او به ماموران امنیتی گفت:«بروید بیرون. متاسفم (اما) شما قوانین را می دانید. هیچکس حق تحریک (فرانسه) را ندارد، هیچکس.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما اوقات خوبی را در قدم زدن در شهر پشت سر گذاشته ایم، کار شما در شهر عالی بود و از بابت آن ممنونم، اما خواهش می کنم به قوانینی که قرن ها برقرار بوده، احترام بگذارید. به شما بگویم که این (قوانین) با من عوض نخواهد شد.»

این برخورد تکرار واقعه ای مشابه با رویدای با حضور ژاک شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه در سال ۱۹۹۶ در صحن همین کلیساست.

 کاسه صبر آقای شیراک نیز نسبت به افراد امنیتی اسرائیل در جریان دیدار از بخش قدیمی بیت المقدس سرازیر شد. او رفتار آن ها را «تحریک آمیز» توصیف و تهدید کرد اسرائیل را پیش از موقع ترک می کند.

آقای شیراک به یک افسر ارشد امنیتی اسرائیل گفته بود:«می خواهید به هواپیمایم بازگشته و به فرانسه برگردم؟ این چیزی است که می خواهید؟»

او سپس تا خروج کامل پلیس اسرائیل از محوطه و صحن کلیسای «سن آن»، از ورود به آن خودداری و سپس از حضور سنگین آن ها شکایت کرد. 

پلیس اسرائیل از اظهارنظر در مورد برخورد آقای مکرون خودداری کرده است. سخنگوی دولت اسرائیل نیز به همین گونه  به این رویداد به نیابت از اداره امنیت داخلی کشور «شین بت» که همچنین مسئول حفاظت از مهمانان بلندپایه خارجی است، اشاره نکرده است. 

آقای مکرون به مناسبت ۷۵ امین سالگرد آزاد شدن اردوگاه اسرای آشویتس از دست آلمان نازی در مراسم جهانی هولوکاست در مرکز «یاد واشم» بیت المقدس در روز پنجشنبه به اسرائیل عزیمت کرده است.

پیشتر، دیپلمات های فرانسوی هشدار داده بودند که نمی خواهند واقعه برخورد آقای شیراک با نیروهای امنیتی در جریان نخستین دیدار آقای مکرون از اسرائیل تکرار شود.

خشم مکرون علیه پلیس اسرائیل در بیت المقدس در تشابه با خشم شیراک در سال ۱۹۹۶ به نظر رسید.

روز چهارشنبه همچنین پرزیدنت مکرون به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت فرانسه مصمم است اجازه ندهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.  

آقای مکرون به دنبال مذاکره با نتانیاهو گفت:«در زمینه اوضاع جاری، فرانسه قویا معتقد است ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، اما ما باید از افزایش تنش در منطقه پرهیز کنیم.»

دیدار آقای مکرون از کلیسای «سن آن» به عنوان رویدای نمادین در جهت تاکید بر نفوذ فرانسه در منطقه تلقی می شود.

گزارش بیشتر از رویترز

© Reuters