پیش‌بینی قیمت ۲۰۰ هزار دلاری: بیت‌کوین برای لحظه‌ «بی‌سابقه» آماده می‌شود

برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند چنانچه تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار مثبت باشد، ارزش بیت‌کوین تا پایان سال آینده بیش از سه برابر افزایش می‌یابد

تصویر گرافیکی از بیت‌کوین‌ــ Canva

در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه میلیاردها دلار از سرمایه‌گذار‌ان نهادی به‌زودی وارد بازار رمزارز می‌شود، قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح آن در دو سال اخیر رسید.

هم‌زمان با تصمیم‌گیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (اس‌سی‌ئی) در مورد تایید موج اول صندوق‌های معامله‌پذیر در بورس (ئی‌تی‌اف‌ها) برای بیت‌کوین، روز حساب این رمزارز پیشرو جهان فرا رسیده است.

صندوق‌های معامله‌پذیر اسپات بیت‌کوین که مدت‌ها منتظر آن بودیم، نه‌تنها با افزایش شدید تقاضا مواجه می‌شود، بلکه اعتبار این ارز دیجیتال را به‌منزله دارایی اصلی و نظارتی به دنبال دارد. اما رد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ممکن است موجب سقوط بازار شود.

[بهای] بیت‌کوین ۹ ژانویه به بالای ۴۷ هزار دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۴ است؛ هرچند هنوز تا بالاترین قیمتش یعنی ۶۸ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ فاصله زیادی دارد.

این آخرین افزایش قیمت بعد از سال ۲۰۲۳ است که ارزش بیت‌کوین بیش از ۱.۵ برابر دلار آمریکا افزایش یافت.

بازار کلی رمزارز نیز طی ۱۲ ماه گذشته پیشرفتی چشمگیر داشته، به‌طوری که مجموع ارزش بازار تمام دارایی‌های رمزارزی نزدیک به یک تریلیون دلار افزایش یافته است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه با ارائه توضیحات دیگری در مورد این برنامه، تصمیمش را به تعویق انداخت که برخی ناظران بازار رمزارز آن را نشانه‌ای مثبت قلمداد کردند. برخی دیگر هشدار دادند که ممکن است برای جلوگیری از تایید آن‌ها اقدام‌های دیگری از طرف این رگولاتور صورت بگیرد.

پریان بورینگ، مدافع معروف بیت‌کوین، در اکس، توییتر سابق، نوشت که «نگران است کمیسیون بورس و اوراق بهادار ابزارهای بیشتری داشته باشد و از ورود ئی‌تی‌اف‌های بیت‌کوین به بازار جلوگیری کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی تحلیلگران رمزارز پیش‌بینی کرده‌اند چنانچه تصمیم پیش‌ روی کمیسیون بورس و اوراق بهادار مثبت باشد، ارزش بیت‌کوین را تا پایان سال آینده بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

جف کندریک، رئیس اف‌اکس ریسرچ در بانک استاندارد چارترد، روز دوشنبه در مقاله‌ای پژوهشی نوشت: «چنانچه جریان‌های ورودی مرتبط با ئی‌تی‌اف مطابق انتظارمان پیش برود، فکر می‌کنیم که نزدیک‌تر شدن سطح پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ هزار دلار شدنی است. فرض بر این است که تا پایان سال ۲۰۲۴ بین ۴۳۷ هزار و ۱.۳۲ میلیون بیت‌کوین جدید در ئی‌تی‌اف‌های آمریکا نگهداری شود.»

انتظار می‌رود کمیسیون بورس و اوراق بهادار تا ۱۰ ژانویه درباره تایید یا رد ئی‌تی‌اف‌های اسپات بیت‌کوین تصمیم بگیرد و قرار است برای جلوگیری از مزیت پیشتازی، در مورد سرنوشت حداکثر تا ۱۳ متقاضی در همان روز تصمیم‌گیری شود.

سایمون پیترز، تحلیلگر بازار در پلتفرم معاملات آنلاین ئی‌تورو، می‌گوید: «ما در هفته مهمی قرار داریم که در آن یکی از کلان‌ترین رویدادهای تاریخ رمزارز، تایید احتمالی ئی‌تی‌اف‌ اسپات بیت‌کوین رخ می‌دهد.»

«جامعه رمزنگاری به اجماع رسیده است که تایید برنامه‌های ئی‌تی‌اف‌ اسپات بیت‌کوین باعث باز شدن دروازه‌ها می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران نهادی که تاحدی در فضای رمزارز کنار گذاشته شده‌اند، اکنون از طریق یک ابزار نظارتی موردتوجه قرار می‌گیرند.»

برخی دیگر هشدار داده‌اند که ئی‌تی‌اف‌ بیت‌کوین می‌تواند محلی برای «با شایعه بخر، با خبر بفروش» باشد، به این معنی که حتی یک تصمیم مثبت کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌تواند موجب فروش عمده زیرقیمت شود.

متئو گرکو، تحلیلگر پژوهشی شرکت سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال فینکیا اینترنشنال، به ایندیپندنت گفت: «ماهیت آشفته این بازار به‌طورعمده به تصمیم قریب‌الوقوع کمیسیون بورس و اوراق بهادار در مورد تایید یا رد ئی‌تی‌اف‌های اسپات بیت‌کوین منسوب می‌شود.»

«همان‌طور که حجم معاملات در صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد، نوسان‌های بالا با افزایش حجم معامله‌ها مرتبط است. حجم انباشته صرافی‌های متمرکز در دسامبر ۲۰۲۳ به حدود ۱.۱. تریلیون دلار رسید که نشانگر بالاترین سطح از مه ۲۰۲۲ است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد